Modelspoormagazine forum

Mededelingen => POLL. Welk systeem gebruik je? => Topic gestart door: Benny op 18 augustus 2014, 09:18:27 AM

Titel: 2rail en 3 rail
Bericht door: Benny op 18 augustus 2014, 09:18:27 AM
Zijn er mensen dat op 1 "tafel" de 2 soorten banen gebruiken? dwz marklin en gelijkstroom?

grtz
Titel: Re: 2rail en 3 rail
Bericht door: Gerolf op 18 augustus 2014, 09:32:59 AM
http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,16634.0.html
Titel: Re: 2rail en 3 rail
Bericht door: Benny op 18 augustus 2014, 09:41:26 AM
Citaat van: Gerolf op 18 augustus 2014, 09:32:59 AM
http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,16634.0.html

dat is niet echt wat ik bedoel, wss mij verkeerd uitgedrukt, ik bedoel op 1 baan niet de sporen met mekaar verbinden maar een buitenspoor of zoiets waar je marklin rijd met één transfo en een hoofdbaan in gelijkstroom of omgekeerd maakt niet uit.
Titel: Re: 2rail en 3 rail
Bericht door: stefanic op 18 augustus 2014, 09:51:12 AM
Bij ATA is de grote clubbaan voorzien van zowel een 2-rail als van een 3-rail circuit.
Bij Mobov werken we momenteel ook aan een baan op 2 niveau's (2 hondebenen) waarbij onderste niveau 3-rails is en bovenste niveau 2-rail is uitgevoerd zodat iedereen z'n treinen eens kan laten rijden. Oorspronkelijk dachten we aan een dubbelspoor-baan waarbij het ene spoor 2-rail en het andere 3-rail was, maar zo dicht bij elkaar waren de verschillen in rail toch visueel te groot...
Titel: Re: 2rail en 3 rail
Bericht door: dani op 18 augustus 2014, 10:41:04 AM
3rail voor de treinbaan
2 rail (toekomst) voor een trambaantje en eventueel nog wat anders (wat ik nu nog ni ga verklappen)
Titel: Re: 2rail en 3 rail
Bericht door: Rangeerduivel op 18 augustus 2014, 10:48:17 AM
De clubbaan bij AMSAC is in de éne richting 2rail,en in de andere richting 3rail,zo komt iedereen aan zijn trekken,en rijden alle treinen door hetzelfde panorama

;)
Titel: Re: 2rail en 3 rail
Bericht door: Klaas Zondervan op 18 augustus 2014, 11:18:28 AM
Jaren geleden heb ik zoiets voorgesteld voor onze clubbaan. Een quasi dubbelspoor, het ene spoor 2-rail, het andere 3-rail. Maar de rest van de club wilde daar niet aan, dus hebben we nu twee aparte banen.
Titel: Re: 2rail en 3 rail
Bericht door: conducteur op 18 augustus 2014, 11:59:05 AM
In MSC "De Dwarsliggers" gaat het zo:


Letterlijk betekent de clubnaam: dwarsbalk die de rails op de juiste plaats houdt. Figuurlijk betekent dit echter dat men iets anders wil doen dan de anderen. Daar de meeste clubs met gelijkstroom werken, is hier doelbewust én tegen de stroom in gekozen voor het drie-rail Märklin systeem. Bij ons voornamelijk Marklin als het op H0 is.
Titel: Re: 2rail en 3 rail
Bericht door: Benny op 18 augustus 2014, 15:05:43 PM
dus eigenlijk word het meestal gedaan door clubs om alle clubleden hun ding te kunnen laten doen.

weinigen dat het thuis doen dan? Buiten Dani(in de toekomst)?
Is er dan een reden waarom (meestal) niet?
Titel: Re: 2rail en 3 rail
Bericht door: doomslu op 18 augustus 2014, 15:26:59 PM
De reden is simpel: waarom zou je problemen in huis halen als het niet hoeft?

Ik zie enkel het nut hier van in als iemand die al een verzameling heeft plots het andere systeem wil gaan gebruiken, maar zijn modellen wil houden en laten rijden.

Voorts is het zo dat een 2-railer - op één andere uitzondering na - niet plots met die pukkels wil zitten.
En een 3-railer houdt ook vaak vast aan zijn systeem omdat hij het kent en een reeks modellen heeft.

Dus: enkel bij clubs is het een oplossing om iedereen tevreden te stellen.
Titel: Re: 2rail en 3 rail
Bericht door: Klaas Zondervan op 18 augustus 2014, 15:49:01 PM
Zelfde reden: je moet geen problemen zoeken als je er al genoeg hebt. ;D
Titel: Re: 2rail en 3 rail
Bericht door: erik50 op 18 augustus 2014, 17:13:04 PM
Zolang je de 2 en 3 rails gescheiden houdt waarom zou je dat dan niet doen?
Leg eens een K rail van Marklin en een  A spoor van Piko naast elkaar en voorzie ze van dezelfde railbedding en ballast.
Hou we de wissels uit elkaars buurt want die verschillen dan weer teveel.
En verder kun je beide banen met de zelfde centrale bedienen.
Voordeel is wel dat je dan met 2 en 3 rails loc's kan rijden zonder dure ombouwingen.
Nadeel is wel dat je 2 banen wil gebruiken je er wel de plaats voor moet hebben.
Titel: Re: 2rail en 3 rail
Bericht door: Klaas Zondervan op 18 augustus 2014, 17:30:02 PM
Citaat van: erik50 op 18 augustus 2014, 17:13:04 PM
Zolang je de 2 en 3 rails gescheiden houdt waarom zou je dat dan niet doen?
Omdat ik als doorgewinterde 2-railer geen 3-rail in huis wil hebben. ;D
Titel: Re: 2rail en 3 rail
Bericht door: Rangeerduivel op 18 augustus 2014, 18:20:37 PM
Misschien van minder belang,maar...
3rail-loc's zijn doorgaansweg een ietsiepietsie duurder in aankoop!

;)
Titel: Re: 2rail en 3 rail
Bericht door: Benny op 18 augustus 2014, 20:50:04 PM
Zijn de keuzes gelijk binnen het aanbod? daarmee wil ik zeggen zijn er bepaalde belgische locs die niet gemaakt worden door de "gelijkstroomhandelaars" maar die je wel vind bij de tegenhanger en omgekeerd?
Titel: Re: 2rail en 3 rail
Bericht door: Huugooke op 18 augustus 2014, 21:09:12 PM
Citaat van: Benny op 18 augustus 2014, 20:50:04 PM
Zijn de keuzes gelijk binnen het aanbod? daarmee wil ik zeggen zijn er bepaalde belgische locs die niet gemaakt worden door de "gelijkstroomhandelaars" maar die je wel vind bij de tegenhanger en omgekeerd?
Jammer genoeg niet; de eerlijkheid gebied te zeggen dat het gemakkelijker is om een tweerail naar een drierail om te bouwen. Maar dat wil niet zeggen dat ze ook goed rijden!
Titel: Re: 2rail en 3 rail
Bericht door: Benny op 18 augustus 2014, 21:19:39 PM
is het dan zoals erik al zei, als je de plaats zou hebben zouden jullie dan de 2 banen gescheiden van mekaar gebruiken?
Titel: Re: 2rail en 3 rail
Bericht door: Huugooke op 18 augustus 2014, 21:29:27 PM
Citaat van: Benny op 18 augustus 2014, 21:19:39 PM
is het dan zoals erik al zei, als je de plaats zou hebben zouden jullie dan de 2 banen gescheiden van mekaar gebruiken?
Dat is de beste oplossing inderdaad.
Titel: Re: 2rail en 3 rail
Bericht door: doomslu op 18 augustus 2014, 22:21:34 PM
Citaat van: Benny op 18 augustus 2014, 20:50:04 PM
Zijn de keuzes gelijk binnen het aanbod? daarmee wil ik zeggen zijn er bepaalde belgische locs die niet gemaakt worden door de "gelijkstroomhandelaars" maar die je wel vind bij de tegenhanger en omgekeerd?
De meeste fabrikanten bieden een model zowel aan in 2-rail als in 3-rail.
Af en toe durft Märklin wel eens iets uitbrengen dat ze niet voor 2-rail (onder de naam Trix) maken. Omgekeerd is eerder zelden.

Ik zelf mis momenteel geen artikel model van Märklin (ik rij 2-rail), met andere woorden, voor mij is er geen enkel Märklinmodel welke ik graag zou hebben en wat enkel in 3-rail bestaat.

Je kan dus gerust simpelweg voor één systeem kiezen...
Titel: Re: 2rail en 3 rail
Bericht door: raf op 15 oktober 2014, 17:25:59 PM
2 en 3 rail door elkaar op het zelfde spoor vroeger .
maar nadat ik terug begonnen ben alleen nog 3 rail en de twee railers omgebouwd naar 3 rail
wel 3 rail K rails
kwestie van de electronica te vereenvoudigen
verschil tussen 2 en 3 is dat 3 rail minder gevoelig is voor vuil en ik volledige detectie kan doen op de baan
het TGV traject is nog wel 2 rail ook omdat het niet bij de rest van het tijdperk past.

gr raf die dus nu 3 rail rijd