Modelspoormagazine forum

Modelspoor, andere schalen dan H0 => Smalspoor => Topic gestart door: Cord op 22 maart 2014, 12:19:56 PM

Titel: H0-diesellocje ombouwen naar On30
Bericht door: Cord op 22 maart 2014, 12:19:56 PM
Waarschijnlijk aangestoken door mede-forummers leek het me als tussendoortje wel uitdagend om een 1:48-diorama te bouwen. Een van de voordelen van On30 is dat je gewoon H0-rails kunt gebruiken en dat scheelt als je nog een bosje oude Fleischmann-rails hebt liggen. De prijzen van On30-locs vind ik wel wat aan de hoge kant, dus ga ik zelf wat in elkaar fröbelen. Het voordeel van smalspoor is ook dat je niet aan strikte regels bent gebonden; als het er maar een beetje geloofwaardig uitziet... en het moet natuurlijk wèl rijden.
Ik heb al eens eerder een H0-stoomlocje omgebouwd naar H0e, dus dit zou ook moeten lukken.

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-PJII8EFI-D.jpg)
Mijn donorlocje is een van de eerste Fleischmann-locjes. Ze zat vijftig jaar geleden in een startsetje voor nog geen dertig gulden. Dat was in een tijd dat het leven nog eenvoudig was en speelgoedwinkels ook nog gewoon modeltreinen verkochten.
Ben er ooit aan begonnen om er verlichting in te maken en om er een nieuwe onderkant aan te maken. De kap van deze Orenstein & Koppel gaat voorlopig even in een doos en ik ga alleen het onderstel gebruiken.

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-OBWDPUBQ-D.jpg)
Wél een onhandig onderstel omdat er zo'n idioot grote motor bovenop zit. Maar daar gaan we uitkomen, want ik wil die motor uit het zicht hebben.

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-RW4OR6NE-D.jpg)
Deze kap komt van een Lima H0 dieselloc en zit vol bruikbare onderdelen. En gelukkig heb ik er twee.

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-VTOCFE3B-D.jpg)
Groen vond ik toch al geen mooie kleur, dus de zaag erin. Alle meegegoten onderdelen heb ik er af gevijld.

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-343RIA4L-D.jpg)
Vast even een polystireen plaatje gesneden dat als basis moet dienen.

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-U4S37QKN-D.jpg)
Bijna klaar!  ;) De motorkap komt natuurlijk nog wat hoger, er komen andere zijkanten in, een cabine en een onderkant. De cabine krijgt een open achterkant, zodat er van het interieur ook nog wat te zien is.


Wordt vervolgd
Titel: Re: H0-diesellocje ombouwen naar On30
Bericht door: eve op 22 maart 2014, 13:46:07 PM
Misschien is dit een goede tip : http://www.hakanpaa.net/susumotor_en.htm (http://www.hakanpaa.net/susumotor_en.htm)

Erik
Titel: Re: H0-diesellocje ombouwen naar On30
Bericht door: Cord op 22 maart 2014, 14:42:17 PM
Dankjewel voor de tip Erik.
Op zich is het een mooie vervanging maar het motortje op zich loopt prima. Ik heb er al rekening mee gehouden dat de buizing iets hoger wordt, zodat de motor mooi uit het zicht blijft.
Titel: Re: H0-diesellocje ombouwen naar On30
Bericht door: sdz1976 op 22 maart 2014, 17:18:45 PM
volg dit coole draadje aandachtig :)
benieuwt naar het vervolg
Titel: Re: H0-diesellocje ombouwen naar On30
Bericht door: dani op 22 maart 2014, 19:04:48 PM
Fijn werkje....
Titel: Re: H0-diesellocje ombouwen naar On30
Bericht door: Gerolf op 22 maart 2014, 22:59:08 PM
Leuk projectje  8)
Titel: Re: H0-diesellocje ombouwen naar On30
Bericht door: jesse op 23 maart 2014, 12:07:19 PM
Hmmmm On30 :D
Tof project . Hier nog een volger!
Titel: Re: H0-diesellocje ombouwen naar On30
Bericht door: Cord op 23 maart 2014, 13:55:58 PM
Dank voor het volgen.
Wil ik dit draadje warm houden dan zal ik dus een beetje tempo moeten maken?  :o
Titel: Re: H0-diesellocje ombouwen naar On30
Bericht door: Martin Welberg op 23 maart 2014, 16:18:01 PM
Yep, werk 's wat door  ;) ;D :-*
Titel: Re: H0-diesellocje ombouwen naar On30
Bericht door: Durango op 24 maart 2014, 07:34:20 AM
Ben benieuwd. Wel een beetje vaart maken hoor. ;D
Titel: Re: H0-diesellocje ombouwen naar On30
Bericht door: Cord op 24 maart 2014, 10:33:02 AM
Pfff... ik heb ook nog gewoon werk.  :o
Oké, oké ik maak vandaag wel weer foto's.
Slavendrijvers!
Titel: Re: H0-diesellocje ombouwen naar On30
Bericht door: dani op 24 maart 2014, 10:58:16 AM
Citaat van: eve op 22 maart 2014, 13:46:07 PM
Misschien is dit een goede tip : http://www.hakanpaa.net/susumotor_en.htm (http://www.hakanpaa.net/susumotor_en.htm)
Erik
Zo te zien een heel goedkoop alternatief, die motortjes.    Lijken volgens mij een beetje op de motoren uit cassettespelers/walkmans.   De treinen vliegen als raketten en zijn vrij luidruchtig op de filmpjes maar ik denk niet dat dat echt aan de motortjes ligt.    Fijne dingen.  Volgens mij misschien ook alternatief voor de oudere Märklin  AC motortjes.
Titel: Re: H0-diesellocje ombouwen naar On30
Bericht door: Cord op 24 maart 2014, 11:46:47 AM
Ter vervanging is het inderdaad een goedkoop en slim alternatief en de kans is groot dat ze ook beter en wellicht langzamer lopen.
Titel: Re: H0-diesellocje ombouwen naar On30
Bericht door: Cord op 27 maart 2014, 23:51:23 PM
Kleine update van de stand van zaken:
Citaat van: Durango
Wel een beetje vaart maken hoor. ;D
Voor het geval jullie denken dat dit projectje een stille dood sterft.

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-4IB84MOG-D.jpg)
Bovenin: het loc onderstel en de basis. Dat 1:48-kereltje gebruik ik voor de juiste schaalverhoudingen. Rechts daarvan: de motorkap waarvan ik inmiddels de zijkanten er uit heb gehaald omdat ze teveel 1:87 waren. Dat rode inkepinkje daar komt nog een koplamp. Linksonder: de achterkant van de cabine; de ingang zit dus aan de achterkant. Daarnaast: de voorkant van de cabine waarvan de ramen uit de originele behuizing komen. Daar weer naast: een van de zijkanten van de cabine. Ik ben er nog niet uit of ik deze ga gebruiken of tóch weer iets anders maak; dit is geloof ik al de derde versie. Rechts daarvan: twee luiken voor de zijkant van de motorkap; daar komen nog handvatten op (nietjes) zodat ze ook open kunnen. Daarvan rechts: natuurlijk het motorblok. Die trapjes komen in die inkepingen op de loc.
Titel: Re: H0-diesellocje ombouwen naar On30
Bericht door: Cord op 11 april 2014, 21:49:08 PM
Een update van mijn On30 Critter:

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-4DQQWFHB-D.jpg)
Een exploded view van alle nog losse onderdelen. Linksonder de achterkant. Die groene dingetjes worden de steuntjes voor een stang. Dat bruine rondje bovenin is de fitting voor een lamp en ik heb nieuwe zijkanten gemaakt met lagere ramen zodat de machinist met z'n elleboog uit het raam kan hangen.

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-JIIDMG7T-D.jpg)
De cabine, dit is inmiddels de derde versie. Bovenin de ramen zitten twee gaatjes voor de ruitenwissers.

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-T3JE68HS-D.jpg)
Veel dingen gaan goed, maar ook een aantal zaken niet. Versie 1 en 2 heb ik afgekeurd.

(http://www.mijnalbum.nl/Foto-EI8ULVKC-D.jpg)
Vooraanzicht. Aan de voorzijde van de knaldemper moeten nog twee bochten komen naar het spruitstuk onder de motorkap. Op het uiteinde van de uitlaat komt nog zo'n rond dekseltje dat gezellig open en dicht klappert op de cadans van de motor.

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-DP8QQH6M-D.jpg)
De zijkant lijkt een beetje krom getrokken en dat is ook zo. Zou best kunnen dat de onderkan er weer even af moet. Het motorblok is de helft van een motor uit een Spitfire.
Enfin, voor zover.
Titel: Re: H0-diesellocje ombouwen naar On30
Bericht door: Steam.N op 11 april 2014, 21:57:51 PM
Erg knap, Wim.
Leuk dat je van verschillende bronnen stukken aanlevert.
Ocharme de Spit ...  Of is die ondertussen al voorzien van een nieuwe Merlin ?
Titel: Re: H0-diesellocje ombouwen naar On30
Bericht door: Cord op 11 april 2014, 23:30:20 PM
Dankjewel Jean,
Citaat van: Steam.N op 11 april 2014, 21:57:51 PM
Ocharme de Spit ...  Of is die ondertussen al voorzien van een nieuwe Merlin ?
Als je wilt moet je deze even uitleggen: Spit, Merlin?


Bij dit hele projectje is er ook nog iets anders aan de hand: van bijvoorbeeld een Anna-locje een smalspoorlocje maken is feitelijk gezien een kwestie van een beetje zagen, plakken en schilderen. Alle onderdelen zijn er al. Bij dit crittertje had ik alleen de motorkap en de voorkant en achteraf gezien had ik die onderdelen ook best zelf kunnen maken. Maar ja, een beetje houvast is natuurlijk nooit weg. Het meeste werk gaat zitten in uitzoeken, uitproberen, puzzelen en onderdelen graaien uit andere bouwdozen en restanten... en natuurlijk ontzettend veel op internet uitzoeken.
Nu moet ik nog verzinnen welke koppelingen ik het best ga gebruiken...  :o
Titel: Re: H0-diesellocje ombouwen naar On30
Bericht door: Steam.N op 12 april 2014, 01:08:55 AM
Die motor  kwam toch uit een spit(fire) (dikwijls afgekort).
Die hadden Merlin motoren.
Titel: Re: H0-diesellocje ombouwen naar On30
Bericht door: Cord op 12 april 2014, 09:24:29 AM
Ik snap 'm. Van de Spitfire was alleen de motor nog overgebleven.
Ach het is feitelijk maar een deel van de Rolls-Royce Merlin en blijven er van de 12 cilinders nog maar vier over.  :)
Titel: Re: H0-diesellocje ombouwen naar On30
Bericht door: Havoc op 12 april 2014, 16:11:34 PM
Helft van een motor uit een Spitfire... dat is dan een V6 van 13.5 liter inhoud en 500 pk. Je gaat een spoiler op dat locje moeten zetten :D En een ketelwagen met benzine erachter. Geluk dat het geen Manchester was waarvan ze de moter gerecupereerd hebben.

CiteerNu moet ik nog verzinnen welke koppelingen ik het best ga gebruiken...

Link-pin? Is niet moeilijk te maken, realistisch.
Titel: Re: H0-diesellocje ombouwen naar On30
Bericht door: Cord op 12 april 2014, 19:38:47 PM
Citaat van: Havoc op 12 april 2014, 16:11:34 PM
Helft van een motor uit een Spitfire... dat is dan een V6 van 13.5 liter inhoud en 500 pk. Je gaat een spoiler op dat locje moeten zetten :D En een ketelwagen met benzine erachter. Geluk dat het geen Manchester was waarvan ze de moter gerecupereerd hebben.
Het rekensommetje wordt tóch nog ietsje anders: de 12 cilinder Rolls-Royce Merlin van 27 liter met 700 pk (500 kW), wordt teruggebracht naar vier cilinders en dus ongeveer 9 liter. Dan blijft er aan het eind van de streep nog 233 pk over en dat lijkt me vrij redelijk voor een locje. Tsja, ik heb niet zomaar wat onder de motorkap gedrukt...  ;D
Link-pin? Heb je daar een plaatje van?
Titel: Re: H0-diesellocje ombouwen naar On30
Bericht door: Havoc op 13 april 2014, 13:04:27 PM
Dan is het maar 1/3-de meer :D

Link-pin:
http://cprr.org/Museum/Ephemera/Link-Pin_Couplers.html (http://cprr.org/Museum/Ephemera/Link-Pin_Couplers.html) is al een mooie, redelijk bewerkelijke constructie
http://www.sa-transport.co.za/trains/sugar_cane_rail/4t_link_pin.JPG (http://www.sa-transport.co.za/trains/sugar_cane_rail/4t_link_pin.JPG) http://www.sa-transport.co.za/trains/sugar_cane_rail/farleigh_4t_coupling.JPG (http://www.sa-transport.co.za/trains/sugar_cane_rail/farleigh_4t_coupling.JPG) eenvoudigere versie

Andere mogelijkheid zijn "norwegian coupling" meer gebruikt bij "belangrijkere" smalspoor bedrijven. Hier staat een tekening van een origineel voorbeeld http://www.chaski.org/homemachinist/viewtopic.php?t=78568&view=next (http://www.chaski.org/homemachinist/viewtopic.php?t=78568&view=next) en bijna helemaal onderaan in deze link staan enkele foto's http://members.ozemail.com.au/~telica/Norway_Setesdalsbanen.html (http://members.ozemail.com.au/~telica/Norway_Setesdalsbanen.html). Heb in een oud boekje een beschrijving staan hoe die in model te maken. Een PM met een email en ik kan dat wel eens inscannen.

Heel simpel is natuurlijk een haak met ketting. Of als je gesofisticeerd wil doen, een dwarsbalk met links een haak en rechts een ketting. Zoals op de koppeling van de NMVB vroeger.
Titel: Re: H0-diesellocje ombouwen naar On30
Bericht door: Cord op 13 april 2014, 13:41:57 PM
Hee bedankt Johan,
Ik ben gedurende mijn speurtocht deze link-pin-koppelingen al vaker tegen gekomen. Enig nadeel is natuurlijk dat je ze alleen met een pincet kunt koppelen. Maar ja, als je realistisch wilt werken dan moet je er wat voor over hebben.
Die enkele buffer-koppelingen met haakjes lijkt me ook nog wel een alternatief.
Titel: Re: H0-diesellocje ombouwen naar On30
Bericht door: Havoc op 13 april 2014, 13:58:53 PM
Dat is inderdaad een voordeel van die haak-koppeling. Die kan je automatisch laten koppelen. Ontkoppelen met een soort ontkoppelrail zou moeten kunnen maar ik vrees dat het toch met een tooltje gaat moeten.

Hangt er ook van af waar je baan zich situeert, welke soort baan etc. En natuurlijk hoe "realistisch" je het wil.
Titel: Re: H0-diesellocje ombouwen naar On30
Bericht door: Cord op 13 april 2014, 15:11:43 PM
De meeste On30 situaties zijn Amerikaans en daar worden van Kadee-koppelingen gebruikt. Ik wil (om eens wat anders te doen) een Frans diorama maken, waar dit locje een plek gaat vinden. Om het zo realistisch en geloofwaardig mogelijk te maken denk ik dat alternatieve koppelingen wel een optie is.
Titel: Re: H0-diesellocje ombouwen naar On30
Bericht door: Cord op 02 april 2018, 17:25:47 PM
Een beetje (erg) slordig: ik ondekte nog een vergeten draadje. Het project is wat stoffig, maar inmiddels wel wat verder gevorderd. 1000x excuus!
Kleine update:

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-HH8MQFKP-D.jpg)
Behalve wat schilderwerk heb ik ook de koplamp vervangen. Grappig wat je met de onderdelen van een ballpoint kunt maken. Het lampje was eerst een ledje, maar ik heb 'm toch maar vervangen door een gloeilampje. Niet alleen omdat ik alleen witte ledjes heb liggen, maar ook omdat ik bang ben voor doorbranden met te hoge snelheden.

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-BRNULXBO-D.jpg)
De opbouw staat nog los op het onderstel en zit de cabine (machinistenhuis?) met plakband aan elkaar.

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-YAJSSN87-D.jpg).

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-HUTHNUQA-D.jpg)
Die koppeling was nog een heel gezoek: het zijn complete kortkoppelingen van Fleischmann geworden. De Profi-koppelingen zitten er nog niet op, maar die zijn in hoogte verstelbaar.

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-NA6QWCDN-D.jpg)
De achterzijde blijft open, met aan weerszijden een stang en er komen nog luchtslangen naast de koppelingen.

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-JSWEN7ZR-D.jpg)
Dat ronde dak wordt nog wel een verhaal om dat er mooi rond op te krijgen. Ik denk dat ik er balkjes in de lengterichting opzet en het dak er dan omheen vouw.
Op de uitlaat komt nog een rond klepje tegen het inregenen.

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-A3YATBQR-D.jpg)
Eén van de zijkanten zit er in. Met dunne stripjes toch wat klinknagels aan de zijkant gezet.

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-8WYA6DBG-D.jpg)
Een heel gedoe om te bepalen wanneer je het spul vastlijmt of tóch nog even wacht.

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-3EQHUC4Z-D.jpg)
En dat heeft natuurlijk alles met het interieur te maken; als de zijkanten er op zitten, kun je er dan nog wel met een penseel bij.
Enfin, tot zover even.
Titel: Re: H0-diesellocje ombouwen naar On30
Bericht door: Ronald op 02 april 2018, 17:46:09 PM
Leuk man! :)
Titel: Re: H0-diesellocje ombouwen naar On30
Bericht door: sdz1976 op 16 september 2018, 13:06:09 PM
Toevallig ontdekt dit coole draadje,
meer dan inspirerend dit!!!!


Grtz,


Samuel.
Titel: Re: H0-diesellocje ombouwen naar On30
Bericht door: Cord op 20 september 2018, 21:26:01 PM
Dank heren,
Hij is nog niet helemaal af.  :o
Titel: Re: H0-diesellocje ombouwen naar On30
Bericht door: svvander op 04 augustus 2019, 08:57:35 AM
Al minstens 200 dagen niets...  8) Is er nog nieuws, wij willen meer zien! haha
Titel: Re: H0-diesellocje ombouwen naar On30
Bericht door: Cord op 06 augustus 2019, 10:35:18 AM
Inderdaad nog geen wereldschokkend nieuws.
Probleem met de voortgang van dit projectje is een beetje dat het zomer is en dat meerder projecten op dit moment een beetje stilliggen.

(http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-OBWDPUBQ-D.jpg)
▲ Bijkomend probleem is dat dit Fleischmann onderstel eigenlijk niet zo'n handige keuze was, want het mormel doet niks meer. Intussen heb ik het motorische gedeelte er onderuit gehaald en ben ik bezig geweest het te vervangen voor een versie die wèl wil rijden. Omdat de wielbasis en de afmetingen van deze versie net weer wat anders zijn, moet ook de complete onderkant van dit locje opnieuw bouwen.
Straks -als de R weer in de maand komt- ga ik verder.  8)