Hallo iedereen
Direct nieuw maar ben de laatste dagen al druk bezig geweest met men eerste sporenplannen in SCARM. Voorlopig ben ik al tevreden, de link toont het bovenste niveau dat boven het schaduwgedeelte moet komen. HO in C-rail, tijdperk V -VI industriele omgeving maar ga toch ook een station en klein dorp erin wegwerken. bedoeling is dat het blauwe gedeelte een brug wordt en de rest vlak blijft. Ik zou zegge, schiet maar 8)
(http://i770.photobucket.com/albums/xx350/bruureke/bovenbouw_zps8a8a8485.jpg)
Blauw is gelijk wel lange brug... Of is het meer
een verhoogde spoorberm met bruggen over kruisende
sporen? Anders lijkt het Me een leuk plan met mogelijkheden.
komt er een scheiding, achtergrond in het midden?
Ik zou aan de onderkant van je plan dubbelspoor behouden , nu ga je naar één spoor , je kan dat doen door de twee doodlopende te verbinden met het blauwe gedeelte.
Ook aan de linkerkant hetzelfde verhaal , haal dat enkelspoor daar weg en maak er een dubbelspoor van , dan moeten je treinen niet in volle baan over een engelse wissel kruisen en kunnen ze gewoon doorrijden.
Het blauwe gedeelte moet idd over die 2 rode komen, en mag wel enige lengte hebben, zo krijg ik de kans om er een weg onder te laten lopen voor vracht en gewoon autoverkeer. Het dubbelspoor aan de linkse kant gaat moeilijk worden want daar komt nog een klimspiraal, en rechts dubbelspoor behouden kreeg ik niet klaar (althans met C rail toch niet) volgend, het onderste gedeelte van de baan ongeveer -22cm, zeker niet mooi symmetrisch maar het is toch uit het zicht. er valt mss wel meer mee te doen, maar het komt niet altijd even goed uit.
(http://i770.photobucket.com/albums/xx350/bruureke/schaduwgedeelte_zps6407da7b.jpg)
Maarten dat lijkt mij een heel erg vreemd schaduwstation waarbij de beschikbare ruimte niet echt goed benut is voor het stallen van treinen. Ook zie ik heel veel scherpe bochten.
Ik zou zeggen stap af van je C-rails en gebruik K-rail in flexrail, heb je alle vrijheid die je je maar wensen kan. ;)
Ik begrijp dat je niet echt "realistisch" wil gaan bouwen en eerder een "speel-terrein" wilt, alle respect daarvoor, maar toch zou ik hier en daar afstappen van het haakse gedoe. Een wir-war van zeer veel sporen op een beperkt oppervlak kan best echt lijken als niet alles onder 90° moet gebeuren...
Veel succes!
Nu heb ik het schaduwgedeelte eens anders gemaakt, afgaande dat ik toch c rail ga gebruiken (voorlopige keuze) minder druk en volgens mij toch genoeg plaats.
(http://i770.photobucket.com/albums/xx350/bruureke/schaduwgedeelte2_zpsbc321583.jpg)
Ik zou toch ook voor flex-rail gaan met zo veel ruimte(ben wel een beetje jaloers van zo veel ruimte ;)) en veel minder spoor gaan leggen,heb vroeger ook die fout gemaakt maar vroeger waren er niet zo veel communicatie mogelijkheden zoals dit forum,veel succes
Je opstelspoortjes zijn wel wat aan de korte kant, ik weet niet of je met lange treinen wil gaan rijden uiteraard ....
Bedoeling van een schaduwstation is dat er zoveel mogelijk nuttig gebruik wordt gemaakt van de ruimte om treinen te stockeren, dus het kan nog wel wat beter.
Ik wil je uiteraard niet afschrikken. ;)
Een sporenplan ontwerpen met zulke specifieke tekenprogramma's is geen goed idee, tenzij om je uiteindelijke plan "netjes" te tekenen.
Potlood, papier en gom zijn de eerste middelen, en daarvoor een wensenlijstje.
http://meb.gerolf.be/home/terzijde/nplanmaak.htm is een korte samenvatting van een artikel dat ik ooit voor MSM schreef.
Het beschrijft een algemene stap-voor-stap om tot een sporenplan te komen.
Wat je plan zelf betreft:
- schaduwstations moeten inderdaad een pak groter - zodat je langere treinen kan "opbergen"
- ik zie nogal wat overbodige wissels, en "gewrongen" situaties.
- van dubbel- naar enkelspoor gaan veroorzaakt files ...
De reden waarom ik direct op pc ben beginnen tekenen was omdat ik in het verleden met papier, potlood en schaallat telkens te groot uitkwam, en meestal mezelf overschatte. De boogstralen en dergelijke zitten allemaal al verwerkt in de software dus dat vind ik pakken handiger en de plannen die ik laat zien zijn de eerste en zullen zeker niet de definitieve worden. Ik lees hier wel dat sommige meer sporen zouden leggen en andere dan weer niet, ik wil zeker geen overkill aan spoor bekomen. Heb ook weer heel wat gelezen (ziekteverlof) over de K rail, en ben toch aan het keren precies. K rail is idd veel uitgebreider in gebruik, maar ik lees ook over soldeerproblemen, nu ik ben zelf een technieker en toch wel een handige en schrikt me dat niet af maar is het nu echt zo moeilijk?? RVS heet genoeg en juiste vloeimiddel...... Ook klimspiralen verwerken is toch lastiger dan ik dacht, sommige toveren daar wel mee precies, nu is het voor mij dikwijls gemakkelijker eens ik praktisch met iets begin om dan tot een oplossing te komen. in ieder geval wordt het alsmaar leuker om er mee bezig te zijn al ligt er nog niks :)
je kan ok bv het zichtbare gedeelte met k-rails doen zodat je een natuurlijkere omloop hebt en op de klimspiralen en schaduwstation kan je C-rails gebruiken.
Maarten, op je zichtbare niveau geldt: Less is in de meeste gevallen more, schaduwstation is dat omgekeerd, al moet je jezelf niet in onnozele situaties gooien.
Nog eens aan het prullen geslagen, nu gewerkt met K rails, alhoewel ik in het schaduwgedeelte mijn oude rails wel wil gaan gebruiken, het rode gedeelte is het 0 niveau, het blauwe betekent stijgen en dalen naar een verhoogde spoorberm die bij het het groene deel op hoogste punt is, (achterste gedeelte eventueel achter een wandje plaatsen) zodat de rode sporen en ook gewone wegen hieronder kunnen lopen.
De zwarte uiteindes lopen naar de spiralen en dus naar het niveau -1 (-22cm), mss nog iets te veel spoor in de bovenbouw en weinig om te rangeren, still working.......
(http://i770.photobucket.com/albums/xx350/bruureke/bovenbouwKrail_zps61b50842.jpg)
(http://i770.photobucket.com/albums/xx350/bruureke/schaduwK_zpsff9b57d3.jpg)
Ik heb een modulebak met k-rails, ging vlot om te solderen.
gewoon even met vijltje gebruiken tot het te solderen stukje naakt staat en het
ging bijna vanzelf ;D
PS. Zelfs al maak je honderd plannen eens je begint veranderd er altijd wel iets of meer of veel bij sommigen. Goed idee en duidelijk plan met wenslijst vr jezelf en sint is al half gewonnen.
Je schaduwstations zijn intussen goed ruim, maar ik vrees dat je spiralen te steil zijn.
Probeer aan minder dan 3% helling te raken, zeker in bogen.
Dat wil zeggen een diameter van minstens 100cm in H0, of een ovaal met een omtrek van minstens 350cm
De spiralen zitten in straal R4 en R5. en ik ga 2 en halve keer rond en zit dus in de kleinste boog met een omtrek van 3,48m, dat zou toch voldoende moeten zijn?
Dat is wat scherp, maar het kan misschien wel.
Het zal ook afhangen van je treinlengtes en hoe goed je wagens bollen.
ja ik bedoel per cirkel zit ik op 3,48m in de binnenbocht van de spiraal( R4), dus x 2,5 is 3,48m is 21,75cm hoogteverschil.bij 2,5% daling. de buitenbocht R5 komt op 3,88m per cirkel. 2,5 keer rond betekent dan 9,7m lengte.Dat zou toch voldoende moeten zijn, zijn de 2 grootste radiussen van K rails dus....Heb ook het plan nog is aangepast, ik ga 1 spiraal gebruiken ipv 2 zo kan in het schaduwgedeelte een keerlus maken.
hoi maarten
ik gebruik gewoon r1 en r2 bochten in de spiraal
dat gaat goed
http://forum.modelspoorwijzer.net/mijn-baan/mijn-baan-1653/
mvg gerard v
Citaat van: gerard v op 23 november 2013, 15:41:35 PM
hoi maarten
ik gebruik gewoon r1 en r2 bochten in de spiraal
dat gaat goed
http://forum.modelspoorwijzer.net/mijn-baan/mijn-baan-1653/
mvg gerard v
Voor een spiraal zou ik toch niet lager gaan dan R2, R1 is gewoon niet meer van deze tijd als je iets nieuw gaat aanleggen.
hoi Olivier
ik heb alles al
ik ben bezig met het opbouwen
mvg gerard v
Gerard, vandaar dat ik ook schreef, als je heden ten dage van plan bent iets te bouwen. Zelfs een R2 wil je geen trein met rijtuigen op juiste lengteschaal doorjagen op zichtbare gedeeltes.
Groeten,
Olivier
Olivier, tenzij je tijdperk 1 rijdt. En afhankelijk of je die echte lange rijtuigen wel hebt. Vanwege plaatsgebrek gaan sommige modelbouwers eerder een zijlijntje nabouwen. Dan kan het wel met R2 of zelfs R1.
Maar ik volg je wel als het gaat om dubbelspoor met mooie lange hedendaagse rijtuigen. Flex is de manier om zo waarheidsgetrouw mogelijk bochten te kunnen maken. (en uit het zicht doe je wat je wil).
Citaat van: Doornroosje op 25 november 2013, 10:42:10 AM
Olivier, tenzij je tijdperk 1 rijdt. En afhankelijk of je die echte lange rijtuigen wel hebt. Vanwege plaatsgebrek gaan sommige modelbouwers eerder een zijlijntje nabouwen. Dan kan het wel met R2 of zelfs R1.
Maar ik volg je wel als het gaat om dubbelspoor met mooie lange hedendaagse rijtuigen. Flex is de manier om zo waarheidsgetrouw mogelijk bochten te kunnen maken. (en uit het zicht doe je wat je wil).
In TP I of II kan dat uiteraard wel met die korte rijtuigjes, maar zelfs dan zou ik mij toch proberen te beperken tot een R2 als kleinste boogstraal, want het oog wil ook wat.
Olivier heeft gelijk, maar in een klimspiraal maakt het niet uit, die is onzichtbaar.
Daar geldt enkel de regel van de stijging (max 2,5%) en zo ruim mogelijke bogen om de wrijving tegen te gaan.
De bogen ga ik ruim genoeg nemen, nu heb ik wat aangepast. Links zie je de wissels in de bocht, ik was van plan om deze pas na de 1ste omwenteling van de spiraal te zetten en het achterste gedeelte (bovenkant plan in een verlaagde berm ipv en verhoogde te maken, zo komen de sporen op een diepte van 10 of 11 cm te liggen en ook het groene gedeelte loopt verder op die hoogte, zo kan er gemakkelijk verkeer boven lopen en ter hoogte van de blauwe bochten terug naar boven te komen ( sporen in de geul dus) als ik de wissels na de 1ste omwenteling leg dan gaat de trein linksonder de bocht in , en duurt het dus even voordat deze aan het groene gedeelte is (langer onderweg). De spiraal loopt dan gewoon verder naar het schaduw gedeelte. met een 2de en halve omwenteling. Eerst dacht ik de achterkant en het groene op een verhoog te leggen van 10cm, maar in een geul lijkt mee ook wel iets??...
Onderaan, het zwarte gedeelte zou ik ook verzonken willen leggen, daarvoor moet ik zien dat ik links onder al genoeg begin te zakken. Ik denk erover om starten met een testbaan op de grond omdat als ik direct deze baan op een frame wil leggen ik op financieel vlak ga omver vallen aangezien het schaduwgedeelte best in 1 stuk gelegd wordt, achteraf bijbouwen lijkt me nogal moeilijk. ga proberen een maquette te maken van het plan en dus probeer te starten met de bovenbouw (groene gedeelte in dit geval op een verhoog).
(http://i770.photobucket.com/albums/xx350/bruureke/bovenbouwfinal_zps89c469be.jpg)
Hallo, bijna een jaar geleden toen ik hier de sporenplannen van mijn toekomstige baan heb gepost en sindsdien nog niks van in huis gekomen. Geen erg, zolder afgewerkt en rustig kunnen bekijken hoe en waar ik mijn baan ga zetten. vorige plannen overboord en vorm van baan aangepast, geen L vorm meer maar rechthoekig 4,5m lang, 1,20m breed en rechts 1,6m breed. Een stuk kleiner dan voorheen want er moeten nog andere dingen op zolder. volledig rondom bereikbaar en op wielen zodat ze mobiel is. Ik wil graag een kleine container verhandeling via een apart industrie spoor (doodlopend) , erts losplaats bij een cokes oven, enkele opstelsporen eventueel locloods, en 2 doorlopende sporen zodat er altijd wel een trein kan doorrijden. vooral goederen verkeer met industriele omgeving. De naam die ik de baan wil geven "oosterkempen" , in tijdperk V /VI, maar de kans is groot dat er regelmatig iets van tp IV door komt gereden. Niet super waarheidsgetrouw maar dat stoort me niet. Heb enkele plannetjes die ik graag zou laten zien.
(http://i770.photobucket.com/albums/xx350/bruureke/oosterkempen1_zps1800b807.png)
(http://i770.photobucket.com/albums/xx350/bruureke/oosterkempen3_zpse5d37b30.png)
(http://i770.photobucket.com/albums/xx350/bruureke/oosterkempen2_zps98675bb8.png)
Ik vind het persoonlijk niet zo geslaagd.
Er zijn wat minpuntjes die (redelijk) "makkelijk" te verhelpen zijn, om je baan beter uit te laten komen.
Ik zou een mengeling van de drie nemen.
Ik zou ook nog de sporen niet evenwijdig met de rand laten lopen (kan je eventueel oplossen door rechte rand en van links naar rechts een klein golvend patroon).
In tp. V-VI zijn er grote cokestreinen, e.d., dus lange slepen. Ik denk dat het wel moeilijk zal zijn met 4,5 meter. Dan zie je je trein van links naar rechts gewoon rijden (spreek uit ervaring). Moest het lukken en als je meer plek hebt, zou ik eventueel toch een L baan doen of wel een U of E vorm. Zo kan je eventueel een rangeerterrein in/met een bocht aanleggen= meer lengte + je kan overgangen maken + je kan simpel een spiraal verbergen met een keerlus en schaduwstation in 1 van de 2-3 benen.
Je rode sporenplan kan ook iets eenvoudiger. Ik kan niet in detail gaan, want ik kan het niet zo goed uitleggen. Gewoon wat minder wissels of wissels op een andere locatie.
Ter verduidelijking: in alle plannetjes is het witte gedeelte niveau -1, de groene sporen lopen gaan via een helling naar 12cm hoogte om daar vlak te lopen en als container verhandeling te dienen, ik heb ze nu recht langs de kant getekend maar bedoeling is om ze schuiner te laten lopen. rode gedeelte is niveau 0.
In het 1ste plan komen de rode sporen van niveau -1, de groene sporen worden via de blauwe lijn aangesloten die onder de groene sporen naar boven komt vanaf niveau -1.
Het rode gedeelte in het 2de plannetje zou onder de groene sporen doorlopen naar rechts (uit het zicht) om daar op de witte sporen naar niveau -1 te lopen. Het zwarte gedeelte loopt dood.
3de plannetje: rode sporen lopen langs beide kanten naar niveau -1.
Meer plaats zal niet echt lukken, en 4,5 meter is niet niks vind ik, heb ook al geprobeerd met een L vorm zoals in de vroegere plannetjes maar dat waren grotere afmetingen. nu kan mijn L vorm max 3m x 3M zijn, er zijn nog andere dingen die op zolder moeten komen (muziekstudio, naaiatelier vrouwke). En om nu gaten in de schoormuren te maken voor de andere delen te bereiken dat ga ik niet doen.
No offence Maarten.
Het is natuurlijk mijn mening, hoe ik het zou doen en wat mijn ervaring is.
Je bent natuurlijk vrij om je eigen ding te doen. Als je graag een van de drie plannen wilt bouwen, ga ik je niet tegenhouden. Het is tenslotte jouw baan.
Ik wil gewoon een beetje helpen met mijn beperkte kennis, ervaring en kunnen.
Veel succes! ;)
Op die vrij beperkte ruimt is wel één en ander mogelijk.
Het zijn toch enkele verdienstelijke pogingen vind ik, maar misschien wel wat ingewikkeld?
Je schrijft dat je een trein wil laten rondrijden, maar zie ik het verkeerd als die groene sporen kopsporen zijn?
Misschien ben ik nog niet goed wakker hé... ;)
Dit gegeven van jou lijkt me anders wel een leuke uitdaging voor onze 'plannenmakers' om er iets moois van te maken, dat eventueel geschikt is voor een artikel in MSM?
"na de expo" wil ik wel mee zoeken naar alternatieven ;)
De groene sporen zijn kopsporen ja, ik heb het idee er van een beetje zoals de industrielijn naast het Albertkanaal tussen Herentals en Beringen, bij Nike is er een kleine containerterminal naast het kanaal. Nu is de bedoeling om de groene sporen in een helling te brengen en eindigen in een 3 tal kopsporen.
Je zou dan kunnen denken dat aan de buitenkant van die sporen een kanaal(kom) ligt en de binnenzijde de vrachtwagens containers aanbrengen,wegbrengen. De kopsporen vanaf de wissels hebben een lengte van bijna 3m en in het 1ste plan zelfs 3,8m. Ik heb er nu wel een 2 sporige lijn van gemaakt maar in het begin was dit enkelsporig.
De terminal wil ik hoe dan ook in mijn baan, het is ook niet de bedoeling om die rond te laten lopen. Bij de rode sporen zou ik graag een dubbelspoor laten doorlopen dus komende van/gaande naar schaduwstation.
In het 1ste plan zie je een aftakking met 3 sporen waarvan er 1 richting keerlus gaat, daar zou de cokes oven moeten komen en de 2 andere sporen kunnen dan dienen als stelplaats voor ertswagens, het lange stuk tot halverwege de lus is dikke 3m lang.
Ik zeg het, ik blijf tekenen en alle opmerkingen zijn welkom......
Nog een ander plan gemaakt, deze keer een L vorm van 3,5 op 3m. De groene sporen liggen op een hoogte van 11cm ten opzichte van het rode gedeelte. De blauwe zijn hellingen. Het rode spoor zou langs beide kanten in een tunnel verdwijnen richting niveau -1, ik heb dit stuk met opzet kort gehouden zodat je de trein maar eventjes ziet (doorrijdende treinen). Naast deze sporen zou een verkeersader komen met een brug over de sporen rechts boven, ofwel de weg vlak laten en spoorbrug over de weg, de blauwe sporen rechts zouden rechts onder verdwijnen om richting -1 te lopen.
Ik ga een schets maken op papier om beter zicht te krijgen op de scenery, de hoeveelheid zichtbaar spoor is nu ook een pak minder dan in de vorige plannen.
(http://i770.photobucket.com/albums/xx350/bruureke/oosterkempenL_zpsd5685cf7.png)
CiteerIk wil graag een kleine container verhandeling via een apart industrie spoor (doodlopend) , erts losplaats bij een cokes oven, enkele opstelsporen eventueel locloods, en 2 doorlopende sporen zodat er altijd wel een trein kan doorrijden. vooral goederen verkeer met industriele omgeving.
Ik zou voorstellen dat je begint met op je plattegrond eens in te plannen waar je ruimtelijk al deze zaken een plaats zou willen geven alvorens dan te zoeken naar hoe je die onderdelen via sporen met elkaar kunt verbinden, net zoals het in het echt ook gaat.
Je focust volgens mij nu te veel op het maken van een sporenplan zelf en pas achteraf over hoe je dan die verschillende industrieën wil gaan plaatsen waardoor je sporenplan niet doordacht ineen zit.
Ja dat ga ik ook doen, dan zal er ongetwijfeld wel iets af vallen of veranderd worden
Ten eerste je hebt een prachtige voornaam... ;)
Zoals nonkelronnie zegt plan eerst de industriën ruimtelijk in. Op deze manier kan je snel zien hoeveel plaats bepaalde gebouwen, kranen enz innemen. Als je alles moet opeen proppen komen ze misschien niet meer tot hun recht.
Als er bv maar 3 containerwagonnen in de terminal passen of 1 loc op het spoor voor de loods past komt dat niet zo goed over zeker met de prachtige ruimte waarover jij beschikt.
Daarna kan je je laten gaan met sporen! Als je drierail werkt neem je waarschijnlijk de k-rails in flexversie? Met enkele van deze en enkele wissels kan je al mooi beginnen passen (en dromen) met het spoorverloop.
Ben vandaag een plan begonnen met intekenen van industriële omgeving en ik ga dit morgen eens uitleggen op de zoldervloer, met de gebouwen die ik reeds heb en kan er in potlood wegenis en dergelijke bijtekenen die ik in gedachte heb, vervolgens wat sporen erbij leggen om te zien waar ik uitkom. De baan komt idd in K-rails waarvan een deel flexrails.
Vandaag een klein stukje uitgelegd op de vloer, ik zou graag bij het voorste gebouw zelf silo's bijmaken voor chemische vloeistoffen of iets anders, de schouw heb ik weggelaten omdat dit gebouw normaal een kolencentrale is. Kan in mijn ogen perfect dienen als ompak unit Er zou nog veel bij moeten komen maar ik heb genoeg plaats in deze zone denk ik dus kan nog wat schuiven
http://i770.photobucket.com/albums/xx350/bruureke/IMG_1101_zpse02e446b.jpg
En het plannetje
http://i770.photobucket.com/albums/xx350/bruureke/oosterkempenhoek_zps6f6ec25d.png
De blauwe boog heb ik iets anders gelegd op de vloer, kwam beter uit door te eindigen in een recht stuk.
.
@Chrisrail, yep :D de plaatsing van de oven laat wel vele configuraties toe, maar zoals gezegd gaat de kolencentrale een andere functie vervoegen...
Citaat van: bruureke op 17 oktober 2014, 17:25:38 PM
Vandaag een klein stukje uitgelegd op de vloer, ik zou graag bij het voorste gebouw zelf silo's bijmaken voor chemische vloeistoffen of iets anders, de schouw heb ik weggelaten omdat dit gebouw normaal een kolencentrale is. Kan in mijn ogen perfect dienen als ompak unit Er zou nog veel bij moeten komen maar ik heb genoeg plaats in deze zone denk ik dus kan nog wat schuiven
(http://i770.photobucket.com/albums/xx350/bruureke/IMG_1101_zpse02e446b.jpg)
En het plannetje
(http://i770.photobucket.com/albums/xx350/bruureke/oosterkempenhoek_zps6f6ec25d.png)
De blauwe boog heb ik iets anders gelegd op de vloer, kwam beter uit door te eindigen in een recht stuk.
Maarten, even IMG tags om je foto's gezet. Is iets gemakkelijker om ze te zien.
Ja, ik dacht dat het anders teveel plaats ging innemen ;)
Zijn dat geen belachelijk scherpe bochten eigenlijk?
Ik rekent voor een normale bocht een 1.20M al de rest gaat buiten die maat...
Heb R3 gebruikt, degene die op de wissel afbuiging toekomen R2, op zich geen probleem denk ik gezien de lage snelheden die daar gereden gaan worden. De baan is 1,2m breed, met een R4 is dat niet haalbaar of ik moet de wissel weglaten.
De laatste dagen ben ik bezig geweest met het ontwerp voor de onderbouw van mijn te bouwen baan, ik ga toch voor de L vorm gaan, ik ga een open frame maken, en twijfel enkel nog over het gebruik van multiplex of gewoon geschaafd vuren, denk toch eerder multiplex van 18 dik. boel komt op poten van 60X50 en voorzien van zwenkwielen. Eens ik daar mee start ga ik een topic openen op "ooit zal het klaar zijn", en wie het wil kan het volgen.
Maarten,
18mm ? ga je er met een livesteam in 7 1/4" oprijden ?
je gebruikt een open frame: voor je frame 2 * 5cm in een kader van 40 x 40cm en toplaten 8mm of 10mmpopulierenmultiplex. Das een stuk lichter.
Roland
Roland, die 18mm bedoel ik mee kaderhout dikte, rij platen idd 8mm.