Modelspoormagazine forum

Modelspoor, praktijk => KISS en andere simpele elektronica => Topic gestart door: Gerolf op 04 januari 2013, 16:25:30 PM

Titel: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: Gerolf op 04 januari 2013, 16:25:30 PM
Omdat ik ooit een tiental conrad-wisselmotoren gekocht heb, en ze toch wil gebruiken, heb ik het volgende idee:

(http://meb.gerolf.be/sturing/bm/conradmotor.jpg)

Waarom zo?
- ik wou ze met een eenvoudig signaal (0/5v) kunnen aansturen
- goedkoop (minder dan 1.5 Euro) en met componenten die ik in voorraad heb
De meest voor de hand liggende alternatieven (H-brug of relais) zijn duurder
Het enige waar je mee moet opletten: de 12vAC moet gescheiden zijn van de 5vDC-voeding, dus uit een aparte transfo komen

Ik heb het gebouwd en getest met een "los" 12v-DC motortje, en het werkt.
Ik denk niet dat het goedkoper kan, en het is niet al te ingewikkeld.
Ik teken zo dadelijk het PCB-tje  ;)
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: Klaas Zondervan op 04 januari 2013, 16:56:59 PM
Wel een heel aparte schakeling. Ik moest er even goed naar kijken om het te doorgronden.
De basisstroom voor de BD679 komt uit de 5V, maar de BD680 krijgt zijn basisstroom uit de 12VAC.

Binnenin de aandrijving, op het knooppunt van de diodes en de motor, zitten nog de eindeloopcontacten. Maakt voor de werking van de schakeling niet uit, maar voor de volledigheid ook maar intekenen?

Nog een opmerking over de V van volt: als je volt voluit schrijft, dan moet dat met een kleine v, maar afgekort tot V is het een grote V. ;)
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: conducteur op 04 januari 2013, 17:10:35 PM
Ik onderneem een poging om het te begrijpen wat je in elkaar gestoken hebt. Begrijp ik het goed dat je vijf volt signaal aanwezig moet zijn zolang je de wissel wilt omzetten?
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: PietB op 04 januari 2013, 17:33:31 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 04 januari 2013, 16:56:59 PM
Binnenin de aandrijving, op het knooppunt van de diodes en de motor, zitten nog de eindeloopcontacten.
Dat is niet bij allemaal Klaas, er zijn er ook met puntstuk, polarisatie schakelaars.
Die je met een kleine ingreep wel voor eindafschakeling kunt gebruiken.

Grt Piet.
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: Gerolf op 04 januari 2013, 17:49:57 PM
Deze schakeling is inderdaad "nogal speciaal"  ;D
Het 0V/5V-ingangssignaal laat de motor of naar links, of naar rechts draaien.
Met dit schema kan je dus ook uitgangen besparen op wisseldecoders, denk ik. (Nu ja, gewone decoders gebruiken dus  ;) )
Die +5V is trouwens niet kritisch: een signaal (en voeding) van +12 of 18 kan ook.

PCB'tje is klaar:

(http://meb.gerolf.be/sturing/bm/conradpcbk.jpg)

... goed voor 4 dergelijke schakelingen, en op te splitsen naar believen  ;)
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: bellejt op 04 januari 2013, 18:02:24 PM
mooi initiatief als je via manuele schakelaars wil aansturen.Voor digitale sturing is er echter wel een simpele schakeling, de LA010 (of compatible).Die kost ook 1,5 euro als je ze zelf bouwt.Op decoder uitgangen kan je in het digitale systeem niet besparen omdat een wissel omgaat via een K83 decoder of vergelijkbaar via de meeste stuurprogramma's.
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: Gerolf op 04 januari 2013, 18:14:04 PM
Zoals bekend ben ik geen digitale rijder  ;)
Toch wel jammer dat er geen decoders bestaan met simpele 0/1 uitgangen, die je voor wissels kan gebruiken.
Die LA010 was ik al tegengekomen, maar was voor mij niet bruikbaar  ::)
Citeermooi initiatief als je via manuele schakelaars wil aansturen.
... of je wissels door een microcontroller wil aansturen, zoals in een automatisch schaduwstation  ;D
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: Klaas Zondervan op 04 januari 2013, 19:43:02 PM
Citaat van: bossie op 04 januari 2013, 17:33:31 PM
Dat is niet bij allemaal Klaas, er zijn er ook met puntstuk, polarisatie schakelaars.
Die je met een kleine ingreep wel voor eindafschakeling kunt gebruiken.
Piet, van de Hoffmans weet ik het niet zeker, maar de aandrijvingen van Conrad hebben allemaal eindafschakeling. De puntstukpolarisatie is een extra op een van de twee uitvoeringen.
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: INFO op 07 januari 2013, 14:31:27 PM
Citaat van: Gerolf op 04 januari 2013, 18:14:04 PM
Zoals bekend ben ik geen digitale rijder  ;)
Toch wel jammer dat er geen decoders bestaan met simpele 0/1 uitgangen, die je voor wissels kan gebruiken.

Laten die nu wel bestaan ;)

Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: argilla op 07 januari 2013, 14:46:52 PM
Citaat van: INFO op 07 januari 2013, 14:31:27 PM
Citaat van: Gerolf op 04 januari 2013, 18:14:04 PM
Zoals bekend ben ik geen digitale rijder  ;)
Toch wel jammer dat er geen decoders bestaan met simpele 0/1 uitgangen, die je voor wissels kan gebruiken.

Laten die nu wel bestaan ;)



En als je nu nog zegt ...waar en bij wie.....
kan iedereen van deze INFO genieten   ;)
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: PietB op 07 januari 2013, 17:16:54 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 04 januari 2013, 19:43:02 PM
Piet, van de Hoffmans weet ik het niet zeker, maar de aandrijvingen van Conrad hebben allemaal eindafschakeling. De puntstukpolarisatie is een extra op een van de twee uitvoeringen.
Dan heb ik me verkeerd laten informeren, Klaas.
Die eindafschakeling zit toch niet intern aangesloten zeker?
Omdat ik LDT decoders gebruikte die 500ms na de puls de spanning afschakelden, totdat de LDT uitschakelde hoorde ik alle motoren zacht brommen na het omschakelen.
Ik rijd 3 rail dus heb geen puntstuk isolatie nodig en heb de extra bedrading ook nooit aandacht gegeven.
Dus ik ging er van uit dat er geen eeindafschakeling in geintegreerd was.
Ik heb even op de site van Conrad gekeken en ze hebben inderdaad eindafschakeling
De 219999-89 heeft eindafschakeling en de 219998-89 heeft ook polariteitsomschakeling.
(http://img820.imageshack.us/img820/4287/image1ju.png)
Maar zoals gezegd ik heb me daar nooit om bekommerd.

grt Piet.
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: bellejt op 07 januari 2013, 17:39:12 PM
puntstukpolarisatie is bij de Hoffman MWA 2 standaard aanwezig.Eindafschakeling zit er volgens mij ook in.Vind het in de uitleg niet direkt terug maar als de hoffman niet volledig ten einde schakelt dan reageert hij niet meer op pulsen.
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: PeterC op 07 januari 2013, 18:59:52 PM
Citaat van: argilla op 07 januari 2013, 14:46:52 PM
Citaat van: INFO op 07 januari 2013, 14:31:27 PM
Citaat van: Gerolf op 04 januari 2013, 18:14:04 PM
Zoals bekend ben ik geen digitale rijder  ;)
Toch wel jammer dat er geen decoders bestaan met simpele 0/1 uitgangen, die je voor wissels kan gebruiken.

Laten die nu wel bestaan ;)



En als je nu nog zegt ...waar en bij wie.....
kan iedereen van deze INFO genieten   ;)

Even onder Wim's duiven schieten  ;) oa hier  http://www.digital-bahn.de/   wel zelfbouw!

Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: Klaas Zondervan op 07 januari 2013, 19:26:15 PM
Citaat van: bossie op 07 januari 2013, 17:16:54 PM
Die eindafschakeling zit toch niet intern aangesloten zeker?
Ja, die zit wel intern. Elke bruine diodedraad gaat inwendig eerst over een contactje en dan naar de motor.
Ik heb er al een paar meegemaakt die niet meer wilden werken, en die heb ik opengemaakt om te zien wat er aan de hand was. Dan blijkt dat het tamelijk gammele contactjes zijn, een metalen stripje wat tegen een ander stripje leunt. Door corrosie maakt dat op den duur geen goed contact meer.
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: PietB op 07 januari 2013, 20:47:32 PM
Hoi Klaas,
Maar hoe is het dan mogelijk dat bij mij ze zonder uitzondering bleven brommen totdat de LDT de spanning afschakelde?

grt Piet.
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: Klaas Zondervan op 07 januari 2013, 22:44:09 PM
Dan hebben ze waarschijnlijk de eindstand niet gehaald, b.v. door te lage spanning. Dan gaat het eindcontact niet open en blijft de motor 'doorzeuren'.
Hebben we op de clubbaan ook wel eens meegemaakt. Een klein duwtje tegen de schuifstang, of een klap tegen de tafel, helpt hem dan om de eindstand te bereiken.
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: PietB op 08 januari 2013, 00:29:40 AM
Hoi Klaas,
dat zegt natuurlijk ook wel weer veel over de kwaliteit van  het mechanisme, vind je niet?

grt Piet.
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: Gerolf op 08 januari 2013, 00:34:42 AM
Vooral over de kwaliteit van het motortje, lijkt me  ;)
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: PietB op 08 januari 2013, 09:50:21 AM
Citaat van: Gerolf op 08 januari 2013, 00:34:42 AM
Vooral over de kwaliteit van het motortje, lijkt me  ;)
Ja ik blijf het een heel erg sneu product vinden.
Ik snap niet dat er nog zoveel modelbouwers van deze dingen gebruik maken.

grt Piet.
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: SuSke op 08 januari 2013, 10:49:44 AM
Citaat van: bossie op 08 januari 2013, 09:50:21 AM
Citaat van: Gerolf op 08 januari 2013, 00:34:42 AM
Vooral over de kwaliteit van het motortje, lijkt me  ;)
Ja ik blijf het een heel erg sneu product vinden.
Ik snap niet dat er nog zoveel modelbouwers van deze dingen gebruik maken.

grt Piet.
Misschien net omdat ze zo goedkoop aangeboden worden in vergelijking met een andere (merk)motoraandrijvingen.
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: Steam.N op 08 januari 2013, 11:18:41 AM
Citaat van: bossie op 08 januari 2013, 09:50:21 AM
... Ik snap niet dat er nog zoveel modelbouwers van deze dingen gebruik maken....

Alhoewel, Piet:
Ik kende deze motor niet, dus met het productnummer, dat eerder vermeld werd, even bij Conrad gaan zien ...
Omschrijving lijkt zeker ok (eindcontacten, polariteit puntstuk, eenvoudig te positioneren, etc), en prijs een stuk interessanter.
Dus dacht ik: ok, dat zou wel eens een goeie vervanging zijn van SEEP motortjes die stroom verbruiken en er op los knallen ...

Maar ik ben blij (enfin: eigenlijk ontgoocheld) hier te lezen dat je er beter af blijft, omdat je je problemen op de hals haalt ...
Wie niet verwittigd wordt, kan snel overtuigd zijn dat het goeie dingskes zijn.
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: Klaas Zondervan op 08 januari 2013, 11:31:25 AM
Het belangrijkste voordeel van die Conrad aandrijvingen is dat ze goedkoop zijn. En ze gaan niet allemaal binnen een paar weken stuk.
Je kunt dus een keuze maken: of je koopt duurdere, die een leven lang meegaan, of je koopt die Conrad dingen, en je schaft er een handvol extra aan als reserve.

Nadeel zijn de zwakke eindeloopcontactjes. En het is ook niet echt een langzame aandrijving. Ik heb eens tandjes zitten tellen, en dan blijkt dat het motortje 8 omwentelingen maakt voor een hele slag. Dat is dus niet veel. Het is mij dan ook nooit gelukt om het omlopen b.v een halve seconde te laten duren, zo langzaam wil hij gewoon niet.

SEEPs vind ik trouwens ook knudde dingen. Dat zijn ongeveer de grootste stroomvreters die ik ken.
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: mivc057 op 08 januari 2013, 11:39:01 AM
Ik gebruik reeds vele jaren de Conrad aandrijfmotoren met polarisatiecontacten voor zowel wissels in Ho, O en spoor 1 !!
Deze geven volledige voldoening en zeker meer dan krachtig genoeg om een Peco-spoor 1 wissel om te leggen waar bovendien een ingebouwde veerschakelaar in zit. Ik gebruik de polarisatiecontacten om een led te doen branden op een  schakelbord om de schakelstand van de wissel aan te geven.
Voor mij geld als pluspunten : krachtig , gemakkelijk te monteren en aan te sluiten, goedkoop !
Als minpunt : iets te luidruchtig maar mits volledige inbouw wel te doen.
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: bellejt op 08 januari 2013, 12:00:44 PM
ik gebruik de Hoffman versie.Zeer tevreden van.Ik bouw het LA010 schakelingetje wel zelf met nu wat zwaardere transistoren.De laatst gekochte aandrijvingen gebruiken blijkbaar ook meer stroom dan de vorig jaar aangeschafte.
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: Ludwigdc op 08 januari 2013, 14:10:54 PM
Tot voor kort had ik enkel fleishmann wissels en bijhorende aandrijvingen. Om die om te zetten gebruikte ik een ULN2803, die heeft acht transitor uitgangen van 500mA elk. Dus met zo'n ic kan ik 4 wisselspoelen omschakelen.
Doordat ik met een nieuwe baan begonnen ben zijn ¾ van mijn wissels roco's geworden en heb ik ook al gebruik gemaakt van de conrad motor wisselsturing. Deze is opgebouwd om met wisselspanning te werken. Mijn aansturingsysteem wil ik opnieuw gebruiken maar werk enkel op gelijkspanning.
Daarop had ik het volgende simpele oplossing bedacht. Zie tekening :

Edit tekst : Na de terechte opmerking van Klaas zondervan, correctie van tekst en schema twee post verder

(http://i6.photobucket.com/albums/y213/Nanlud/ConradWisselspoelaansturing_zps782d0b4e.jpg)

Getest en werkt goed. Ook met minimaal componenten en geen wisselspanning nodig.
Hier moet je wel de dioden die aan de bruine draden zitten verwijderen. Je kan beide bruine draden gebruiken of één van de twee, ze komen toch samen aan dezelfde aansluiting van de motor. Het is het principe van een pull up weerstand om een logische toestand te maken dat ik toepast. Hier is de verbruiker in de schakeling iets groter dus een weerstand van 2Watt vermogen is wel nodig.

Gerolf zijn schakeling  zou voor mij ook wel eens interessant kunnen zijn. Nu heb ik per wissel 2 uitgangen van de ULN2803 nodig, maar met Gerolf zijn schakeling maar één.
Dus in plaats van 4 wissels per ic zou ik 8 wissels kunnen aansturen.  :)

Ludwigdc
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: Klaas Zondervan op 08 januari 2013, 15:14:29 PM
Citaat van: Ludwigdc op 08 januari 2013, 14:10:54 PM
Je kan beide bruine draden gebruiken of één van de twee, ze komen toch samen aan dezelfde aansluiting van de motor.
Ja, maar tussen die bruine draden en de motor zitten ook nog de eindeloop contacten. Als je maar één bruine draad gebruikt, dan loopt hij naar één kant, zet het contact open en dan is het einde oefening.
Je moet dus altijd beide bruine draden gebruiken, en de diodes kunnen dan blijven zitten.
Dus ik snap niet hoe je dat getest kan hebben met maar één bruine draad, en dat het toch goed werkte.
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: Ludwigdc op 08 januari 2013, 16:10:51 PM
Klaas Zondervan, ja fout van mij. Bij mij zijn de beide bruine draden samen gevoegd en de twee diodes verwijderd. Ik heb nu net die tekening gemaakt en dacht het simpel te houden door maar één kant aan te passen. Niet meer aan die eindeloop contacten gedacht, sorry.  Ik heb trouwens die layout van de conrad wisselspoel van Gerolf zijn schema gepikt en aangepast om het een beetje herkenbaar te houden.  Haast en spoed ...... !! :-\

Dus ik pas de tekening en tekst aan en beide bruine draden samen voegen plus beide dioden verwjderen!!

(http://i6.photobucket.com/albums/y213/Nanlud/ConradWisselspoelaansturing_zps099bff5e.jpg)

Ludwigdc
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: Klaas Zondervan op 08 januari 2013, 16:52:19 PM
Ludwig, dan heb ik nog één vraag. Als je de bruine draden samenvoegt, en de diodes zijn er tussenuit, dan werken de eindloopcontacten niet meer. Ze staan dan botweg parallel en als de ene open staat, is de andere dicht. Vang je dat op door de spanning een beperkte tijd op de motor te houden?
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: bellejt op 08 januari 2013, 17:37:43 PM
opmerking :

bij de conrad's moeten volgens hun handleiding diodes ingezet worden.
bij de Hoffman's is dit echter niet nodig.

Dit kan een verschil betekenen.
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: Klaas Zondervan op 08 januari 2013, 19:19:32 PM
Bij de Conrads zitten die diodes in de aansluitdraden.
Bij de Hoffmanns zitten ze waarschijnlijk binnenin de behuizing.
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: Gerolf op 08 januari 2013, 21:26:12 PM
Niet dat ik per sé mijn schema wil verdedigen, noch de conrad-aandrijvingen met matige eindafschakeling-contacten
- in zo'n ULN2803 zitten 8 NPN darlingtons, maar blijkbaar heb je dan (eerder dure) 2W-weerstanden nodig
- een "losse" 12V-wisselspanningsvoeding heeft elke modelbouwer wel
- maar vooral: slechts één signaal/aansluiting nodig  ;)
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: Ludwigdc op 08 januari 2013, 22:09:28 PM
Gerolf, er is met je schakeling niks mis. Ik zet hier gewoon een andere versie neer, eigenlijk één die ontstaan is uit mijn eigen behoefte. Ik zat al met mijn eigen ontworpen wisselstuurkaarten die enkel DC kunnen schakelen zonder ompolen en heb een oplossing gezocht.
Mijn nieuwe baan heeft nu meer wissels, dus heb ik nood aan meer wisselstuurkaarten.
De nodige printen heb ik al, er moeten enkel nog componenten op. Met uw systeem zou ik enkele printen kunnen uitsparen. Dit moet ik nog eens bekijken. ::)

Klaas, de werking van de eindeloop contacten heb ik eigenlijk nooit  gecontroleerd. :-\
Door slechte ervaring met de fleischmann wisselaandrijving die ook over  eindafschakeling beschikken ( bleek in de helft van de aandrijvingen niet betrouwbaar), schakel ik softwarematig na enkele sec. de logische ingangen van de ULN2803 terug laag .
Dit gebeurt in de ic 74HCT259 (3 to 8 demultiplexer) waar ik na enkele seconden alle uitgangen terug laag zet.
Dus voor iemand die dit niet voorziet is mijn oplossing niet zo interessant.
Ik heb zo'n conrad wisselaandrijving nog niet open gedaan, dus ik weet nietals het evident is om de eindafschakeling in dit geval te herbedraden.
Dan is Gerolf zijn ontwerp voor hen interessanter!! ;D

Ludwigdc
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: Klaas Zondervan op 08 januari 2013, 23:52:43 PM
Citaat van: Ludwigdc op 08 januari 2013, 22:09:28 PM
Ik heb zo'n conrad wisselaandrijving nog niet open gedaan, dus ik weet nietals het evident is om de eindafschakeling in dit geval te herbedraden.
Je moet hem ook alleen maar open doen als hij stuk is. Als hij eenmaal open is, dan is het heel lastig om hem terug dicht te doen omdat je eigenlijk allerlei hulpmiddeltjes nodig hebt om alle onderdelen op hun plaats te houden.
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: mdvholland op 09 januari 2013, 14:55:10 PM
Citaat van: Gerolf op 08 januari 2013, 21:26:12 PM
Niet dat ik per sé mijn schema wil verdedigen, noch de conrad-aandrijvingen met matige eindafschakeling-contacten
- in zo'n ULN2803 zitten 8 NPN darlingtons, maar blijkbaar heb je dan (eerder dure) 2W-weerstanden nodig
- een "losse" 12V-wisselspanningsvoeding heeft elke modelbouwer wel
- maar vooral: slechts één signaal/aansluiting nodig  ;)

Gerolf, kun je voor de leergierige leken onder ons, ons even stapsgewijs mee nemen door het schemaatje heen? Ik wil kijken of ik het op een stukje europrint plaat kan zelf kan bouwen, maar  :-[ ik snap het niet helemaal. NB ik wil handmatig schakelen, ik werk niet digitaal.

Matthijs
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: PietB op 09 januari 2013, 16:46:04 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 08 januari 2013, 23:52:43 PM
Je moet hem ook alleen maar open doen als hij stuk is.
Ik had nog een kapotte, dus het advies van Klaas opgevolgd.
Voor de nieuwsgierigen onder ons:
(http://img171.imageshack.us/img171/1558/img2453th.jpg) (http://img846.imageshack.us/img846/2328/img2453my.jpg)
Klikkie op het plaatje geeft een grotere afbeelding.
Kun je zien wat Klaas bedoelt.
Ik had hem toch open, meteen maar even een schema'tje getekend.
(http://img835.imageshack.us/img835/631/conrad219998.png)
Grt Piet.
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: Gerolf op 10 januari 2013, 11:49:11 AM
Citaat van: mdvholland op 09 januari 2013, 14:55:10 PM
Gerolf, kun je voor de leergierige leken onder ons, ons even stapsgewijs mee nemen door het schemaatje heen? Ik wil kijken of ik het op een stukje europrint plaat kan zelf kan bouwen, maar  :-[ ik snap het niet helemaal.

(http://meb.gerolf.be/sturing/bm/conradmotor.jpg)

Even de tekening erbij  ;)

De BD679 wordt "gewoon" geschakeld, krijgt collectorstroom via de positieve helft van de wisselspanning, basisstroom via de 2k2 en 10k-weerstanden. De gemeenschappelijke BC547 (of dergelijke) spert die basisspanning bij een positieve ingang en spert dan de BD679 ...
De BD680 wordt "andersom" geschakeld. Krijgt stroom via de negatieve wisselpanningsheflt, en in rust basisstroom via de 10k-weerstand, maar die wordt in rust omhoog getrokken door de 2k2. Wanneer de BC547 geleidt wordt de basisspanning via de diodes "omlaag" gedrukt, en geleidt de BD680
=> afhankelijk van het ingangssignaal geleidt dus OF de 679, OF de 680, en loopt door het motortje dus OF een positieve wisselspanning-helft, OF een negatieve.
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: PietB op 10 januari 2013, 12:27:50 PM
Hoi Gerolf,
dat lijkt heel veel op de LA010 clone, die ik heb gebouwd.
(http://img42.imageshack.us/img42/7639/la010clone.png)
De LA010 (clone) wordt toegepast om een Conrad wisselmotor op een normale magneetdecoder(met drie aansluitingen) te kunnen gebruiken.

grt Piet.
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: Gerolf op 10 januari 2013, 13:26:00 PM
Die LA010 was ik tegengekomen tijdens mijn opzoekwerk, en heeft me geïnspireerd  ;)
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: Gerolf op 11 januari 2013, 15:12:11 PM
De schakelingen zijn intussen opgebouwd, en nu maar eens getest met die conrad wisselmotoren.
Elektronica is geen probleem, de mechanica van die aandrijvingen daarentegen  :(
De interne contacten zorgen er voor dat het motortje last heeft om zijn eindstand te bereiken.

Mogelijk (waarschijnlijk) zijn de Hoffmans beter dan hun conrad-cloontjes.
Ik ga die niet aanschaffen, noch de conrads proberen verbeteren, maar ga voor de servo-sturingen
(zie http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,14127.msg193026.html#msg193026 )

Als er iemand de aansturingen wil overnemen, samen met de motortjes: pm.
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: Klaas Zondervan op 11 januari 2013, 16:14:05 PM
Gerolf, het verbaast me toch een beetje dat jouw Conrad motortjes de eindstand niet halen. Op onze clubbaan hebben we twee Conrad aandrijvingen die met 8 volt halvegolf worden gestuurd. En dat gaat bijna altijd vlekkeloos. Een enkele keer blijft er een hangen, maar die blijft dan een paar seconden "knorren" en haalt dan alsnog de eindstreep.

Van die twee wissels is er een die op rijdagen ongeveer elke minuut een keer om gaat. Bij 8 uur rijden per week betekent dat dat hij dus bijna 500 keer per week schakelt.
En ja, na verloop van een jaar ofzo geeft hij er de brui aan, en dan pakken we gewoon een nieuwe uit de reservedoos.

Maar als je nu overstapt op servo's, dan lijkt mij dat een verstandige keus.
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: PietB op 11 januari 2013, 16:20:50 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 11 januari 2013, 16:14:05 PM
Gerolf, het verbaast me toch een beetje dat jouw Conrad motortjes de eindstand niet halen.
Van dat effect had ik op mijn vorige baan ook al last, Klaas.
Zoals ik eerder schreef, speciaal de bekrachtigings tijd van de LDT decoder op een halve seconde ingesteld.

grt Piet.
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: Gerolf op 11 januari 2013, 16:48:21 PM
In een proefopstelling daarnet "knorde" de motor zowat 1 keer op 4. Teveel naar mijn zin.
Ik moet toegeven dat ik geen gebruik maakte van een gewone transfo, maar de uitgang van mijn WSA op 12V had gezet  ;D
Ik denk echter niet dat die "alternatieve" voeding het verschil maakt.
Het motortje botst letterlijk terug op de veercontacten in de aandrijving, en blijft dan ronken.
Het zijn de aandrijvingen "met extra contact" en ook dat zorgt voor tegendruk en wrijving.

Het is niet dat ik zo een enorme voorraad van die dingen heb. Ik hoopte van ze alsnog te gebruiken, maar ik pas er voor.
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: Klaas Zondervan op 11 januari 2013, 17:01:13 PM
Citaat van: Gerolf op 11 januari 2013, 16:48:21 PM
Ik moet toegeven dat ik geen gebruik maakte van een gewone transfo, maar de uitgang van mijn WSA op 12V had gezet  ;D
Kun je de spanning nog iets lager maken? Ik ken het verschijnsel dat die motortjes bij teveel spanning tegen het einde terugkaatsen en dan niet meer verder willen. Ik ben door experimenteren uitgekomen op 8VAC, en dan enkelzijdig gelijkgericht.
Maar het blijven dingen met een eigen wil. Ze zijn goedkoop, maar daar is het meeste wel mee gezegd.
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: bellejt op 11 januari 2013, 17:09:23 PM
om de conrads veel beter te maken staat op volgende site een goede uitleg :

http://www.moba-tipps.de/index.html

Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: Gerolf op 11 januari 2013, 17:19:24 PM
Interne weerstanden (20 Ohm) vervangen door een externe van 33 Ohm, en de condensator verhogen naar 3.3µF volgens die site
Heb ik nog wel liggen - ik zal het eens proberen.
Het effect lijkt me gelijkaardig aan het verlagen van de AC-voedingsspanning. 12V lijkt dus teveel ...

Ik ben momenteel eigenlijk servo-sturing-PCB'kes aan 't etsen, maar dat testen kan wel tussendoor  ;D
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: PietB op 11 januari 2013, 20:51:24 PM
Citaat van: bellejt op 11 januari 2013, 17:09:23 PM
om de conrads veel beter te maken staat op volgende site een goede uitleg :

http://www.moba-tipps.de/index.html
Johnny wees eens wat specifieker, want een hele site doorworstelen is niet mijn favoriete bezigheid. :(

grt Piet.
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: Gerolf op 11 januari 2013, 21:10:43 PM
http://www.moba-tipps.de/weichenantrieb.html
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: PietB op 11 januari 2013, 21:55:30 PM
Dank Gerolf.

grt Piet.
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: mdvholland op 12 januari 2013, 12:06:56 PM
Dank, Gerolf, voor je toelichting. Blijft voor mij nog wel wat (te) ingewikkeld. Gezien ook je eigen aarzeling, c.q. keuze voor servo's, moet ik nog maar even bedenken wat een passende sturing is.

groet,
Matthijs
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: Koen op 13 januari 2013, 17:33:28 PM
Dag Matthijs,

Als dit concept te complex is, kan je nog steeds over gaan tot het aanschaffen van Cobalt motoren (zie ook http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,16071.0.html (http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,16071.0.html) ).
Deze motoren zijn rechtstreeks voorzien van decoder en zouden vrij eenvoudig te programmeren zijn.
Ik heb mij een aantal aangeschaft en ga deze begin februari (na de examens) testen.

Mvg
Koen
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: Gerolf op 19 januari 2013, 17:40:44 PM
Ik heb de tips van die Duitser toch maar eens toegepast (zei link enkele berichten hoger)
=> extern geplaatste weerstand van 33 Ohm in plaats van de interne 15 + 4.7 is zeker nuttig.
     Geen terugbotsen meer, het motortje is prima aan te sturen met 12V wisselspanning, en maakt een pak minder herrie
=> de extra (grote) condensator: ik merk geen verschil. Dus die laat ik achterwege.

De 10 conrad-motoren zullen dus toch onder mijn baan geplaatst worden.
Eerst nog een kleine verbouwing aan de andere 9 stuks  ;)
Het bespaart me 10 servo's  8)
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: PietB op 19 januari 2013, 18:04:04 PM
Citaat van: Gerolf op 19 januari 2013, 17:40:44 PM
Ik heb de tips van die Duitser toch maar eens toegepast (zei link enkele berichten hoger)
=> extern geplaatste weerstand van 33 Ohm in plaats van de interne 15 + 4.7 is zeker nuttig.
     Geen terugbotsen meer, het motortje is prima aan te sturen met 12V wisselspanning, en maakt een pak minder herrie
Dat is een heel mooi resultaat, heb je ook de bekrachtigings tijd vanaf de electronica nog wat groter gezet, zoat je zeker weet dat ook een wat zwaarder lopend wissel naar de juiste stand loopt?
Citaat van: Gerolf op 19 januari 2013, 17:40:44 PM
=> de extra (grote) condensator: ik merk geen verschil. Dus die laat ik achterwege.
Ik denk dat die alleen een positieve uitwerking heeft op een wisselstroom baan, enige afvlakking van de wisselspanning.
Want bij een wisselspannings baan werkt het op onderstaande wijze.
(http://i38.tinypic.com/10ykzdf.png)
Als je dan deze condensator over de motoraansluitingen zet is de enkelfazig gelijkgerichte spanning wat minder rauw.
Bij de tekening hoort ook een stukje tekst, dat is te vinden op http://www.modelbaan.ath.cx/wissels/
grt Piet.
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: Gerolf op 19 januari 2013, 18:42:11 PM
Geen bekrachtigingstijd, Piet. Ik hou het simpel: één +/0 signaal stuurt aan (1 draad dus)

Dat herinnert me er aan: ik heb nog een extra terugmeldcontact nodig.
Nu schakelt alleen het puntstuk, maar de elektronica moet ook weten of de wissel goed staat  :-[
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: Gerolf op 21 januari 2013, 12:38:04 PM
Voor de terugmelding heb ik wat aan 't sukkelen geweest:
- eerst met een microswitch, maar die veerde te sterk: het motortje had er last mee, kreeg het niet omgezet
- elektronische oplossing dacht ik te hebben (spanning ergens meten, maar de halve wisselspanningen verhinderden een zuivere "0")

Uiteindelijk maar zelf een simpel contactje bij gemaakt:

(http://meb.gerolf.be/sturing/bm/wm/conradveer.jpg)

Een geplooid stukje nieuwzilver, een draadje van fosforbrons.
Er wordt contact gemaakt als hij in een uiterste stand staat, en "onderweg" niet.
Welke uiterste (links of rechts) dat is hoef ik niet te weten (microcontroller verwerkt dat wel),

Voor anderen kan de exacte wisselstand wel nuttig zijn, en kan je best een tweede strip plooien.

Je ziet trouwens ook de 33-Ohm weerstand, die de interne vervangt ;-)
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: PietB op 21 januari 2013, 13:20:23 PM
Dat is een inventieve oplossing Gerolf.
Moet je er nog iets van een bescherming tegen het verbuigen op maken?
Want als je onder de tafel bezig bent is het simpele aanstoten van het contact voldoende om het geheel ongemerkt te verstoren.

grt Piet.
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: Gerolf op 21 januari 2013, 14:12:50 PM
Dat nieuwzilver is redelijk veerkrachtig, en dus niet zo makkelijk "per ongeluk" te beschadigen.
Maar ik zal er vooral bij de plaatsing op letten dat die contactjes wat "buiten stootbereik" hangen  ;)
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: Gerolf op 15 februari 2013, 13:06:58 PM
Eindelijk nog eens wat modelbouwtijd, en met (klein-)seriewerk bezig:

(http://meb.gerolf.be/spoorweg/bm/conradbeter/20PrintKlaar.jpg)

(http://meb.gerolf.be/spoorweg/bm/conradbeter/38WeerstandVast.jpg)

... nu de extra contactjes nog voor de terugmelding.
Die wil ik toch ietsje anders maken, zodat ze betrouwbaar de beide eindposities "meten"
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: ERVIN op 15 februari 2013, 14:01:51 PM
Goh , het moet toch plezant zijn als je deze dingen allemaal zelf kan maken , ik moet er nog niet aan denken om deze dingen te gaan maken , ik snap er echt niets van , maar dat ligt dan vooral aan mezelf hoor , knap hoor Gerolf!!  ;)
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: conducteur op 15 februari 2013, 14:32:46 PM
Go, zoiets begint klein... zoals bij mij, met een led en een weerstand. Vervolgens wil je iets inschakelen en komt de transistor erbij. Je geraakt geïnteresseerd in elektricitieit en elektronica, je schrijft je in in het 3de jaar middelbaar Industriële Wetenschappen en dat evolueert gewoon verder tot waar we nu staan. (zie bv eindwerk met microcontroller). Het is iets dat je zeker zelf kunt leren. )


Hier bv de cursus elektronica van ir. Peuteman aan de KHBO
http://users.khbo.be/peuteman/fotoelektronica.htm


nog zo'n zeer leerrijke site:
http://www.hobby-electronics.info/nl/course/html/index.html


Niet vergeten: in de eerste nummers van MSM staat een uitleg over de basis componenten en hun functie
                        De KISS-serie.
De website www.circuits-online.net
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: PietB op 15 februari 2013, 15:40:24 PM
Citaat van: Gerolf op 15 februari 2013, 13:06:58 PM
(http://meb.gerolf.be/spoorweg/bm/conradbeter/38WeerstandVast.jpg)
... nu de extra contactjes nog voor de terugmelding.
Die wil ik toch ietsje anders maken, zodat ze betrouwbaar de beide eindposities "meten"
Hoi Gerolf, kun je geen gebruik maken van het hapje dat uit de tandheugel is genomen en nu voor het fixeren van de middenpositie wordt gebruikt.
Met bv twee micro-schakelaars op de uiteinden, of een lichtbron en foto transistor?
Het is zomaar een idee, hoor.

grt Piet.
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: Steam.N op 15 februari 2013, 15:42:23 PM
Piet, heb je dan geen probleem, als de neutrale stand niet in het midden ligt?
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: PietB op 15 februari 2013, 15:46:57 PM
Citaat van: Steam.N op 15 februari 2013, 15:42:23 PM
Piet, heb je dan geen probleem, als de neutrale stand niet in het midden ligt?
Neen Jean, want waar zou je die middenstand voor willen gebruiken.
Een wissel heet toch maar twee standen, rechtdoor of afbuigend.
De functie van de midden vergrendeling heb ik nooit begrepen op deze motoren.

Ik bedoel in mijn suggestie aan Gerolf dat je gebruik maakt van de uitsparing op de beide einden van de slag.

grt Piet.
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: Klaas Zondervan op 15 februari 2013, 16:02:15 PM
Citaat van: bossie op 15 februari 2013, 15:46:57 PM
De functie van de midden vergrendeling heb ik nooit begrepen op deze motoren.
Die dient voor het nauwkeurig afstellen. Als de schuifstang in de middenstand vergrendeld is, dan moet het wissel ook in de middenstand liggen. Het wissel wordt dan in beide eindstanden even sterk aangedrukt. Dit staat helaas niet in de handleiding.
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: Gerolf op 15 februari 2013, 16:05:01 PM
De middenvergrendeling dient om de zaak bij het plaatsen uit te lijnen: wissel in middenstand, motor in middenstand en steldraad vastschroeven.
Edit - Klaas was me nét voor ...

Microschakelaar heb ik geprobeerd, maar diegene die ik heb liggen nemen teveel kracht van de motor.
Lichtsluis is me iets te omslachtig. Het worden twee veerstrips: de een op 0V, de ander op +5
Twee weerstanden trekken het middencontact naar een gemiddelde spanning.
Meet de elektronica dus (ongeveer) 2.5 ipv 0 of 5, dan staat de motor niet op de gewenste eindstand.
Door de A/D-ingangen van een microcontroller te gebruiken, kost dat niks méér  ;)
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: PietB op 15 februari 2013, 16:51:51 PM
@Klaas, ik vind de uitdrukking "nauwkeurig" vertederend bij een apparaat dat vol met speling zit.
Een wissel in de middenstand, zijn er nog zinlozer handelingen, mannen?

Mijn Marklin C wissels zijn uitgerust met een 'over center' veertje.
(http://img819.imageshack.us/img819/5614/img2494e.jpg) (http://img534.imageshack.us/img534/2719/img2495lz.jpg)
Dit veertje zorgt er voor dat de wisseltong altijd goed aanligt.
Daar hoef je dan de wisselaandrijving niet voor te gebruiken.
Hij hoeft alleen maar 'door het midden' heen te lopen.

Er is veel op Märklin aan te merken, maar dit is wel een mooie oplossing.

En trouwens die functie van het in het midden fixeren vervalt niet als je aan de uiteinden een microswitch-je maakt.

grt Piet.
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: Klaas Zondervan op 15 februari 2013, 17:00:18 PM
@Piet,
Een Märklin C-wissel is een mooi voorbeeld van de meest indirect manier om een wissel te bewegen. Tussen de bedieningshendel en de tongen zit een heleboel meebewegende 'zooi'. Niet mijn favoriete constructie, ik geef de voorkeur aan wissels waar de aandrijfveer van de motor rechtstreeks de schuifstang tussen de tongen bedient. En dan zonder 'over center' veertje.

Een microswitch op de uiteinden, daar had Gerolf al iets over gezegd, daar heeft de Conrad motor net te weinig kracht voor. Het is niet voor niks dat er in die aandrijving van die flutcontactveertjes zitten, voor meer heeft het ding gewoon geen puf.
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: Gerolf op 15 februari 2013, 18:03:09 PM
Dat die wisselmotoren niet ideaal zijn, kan ik alleen maar bevestigen.
Het mechanisme heeft inderdaad niet veel kracht: Zwakke motor, en te weinig reductie in de overbrenging.

Het is maar omdat ik er enkele heb liggen en ze toch wil gebruiken dat ik wat goedkope ingrepen doe.
Dit zorgt voor een betrouwbare "meting" van de wisselstand (met flutcontactjes  ;D )

(http://meb.gerolf.be/spoorweg/bm/conradbeter/50ContactKlaar.jpg)
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: bellejt op 15 februari 2013, 19:04:50 PM
met de Hoffmann aandrijving (conrad is daar een copy van) heb je die problemen allemaal niet.De terugmeldcontacten zijn daar reeds aanwezig.Type MWA 02 - S.Ze kosten wel dubbel zoveel dan de conrad (14 euro/stuk).
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: PietB op 15 februari 2013, 21:02:26 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 15 februari 2013, 17:00:18 PM
Een Märklin C-wissel is een mooi voorbeeld van de meest indirect manier om een wissel te bewegen. Tussen de bedieningshendel en de tongen zit een heleboel meebewegende 'zooi'.
Klaas heel dikwijls kan ik jou betrappen op zéér zinnige uitspraken, maar hier heb het echt helemaal mis!!!!
Onbekend maakt onbemind, zeggen ze wel eens.
Laat ik even het mechanisme van de Märklin C-wissel aan je zien.
(http://img69.imageshack.us/img69/4610/img2497arrow.jpg)
Ik heb het overcenter veertje en het draaischijfje, wat tevens het aangrijppunt voor de Märklin wisselaandrijving is, er voor het goede zicht uitgehaald.
Bij de linker pijl zit zit aan de boven kant het wissel omzet handeltje, dat grijpt in op het schuifstuk en bij de tweede pijl zie je de verbinding tussen de wisseltongen.
Het schuifstuk en de wisseltongen zijn aan elkaar verbonden door het verende zwarte kunststof draadje.
Dat is echt alles en dat witte stukje styreen hoort daar origeneel ook niet.
Ik ben bezig met een oonderzoek of deze wissels via een bowden kabel door een servo zijn te bedienen, daar is dat bruggetje voor nodig.
Citaat van: Klaas Zondervan op 15 februari 2013, 17:00:18 PM
Een microswitch op de uiteinden, daar had Gerolf al iets over gezegd, daar heeft de Conrad motor net te weinig kracht voor. Het is niet voor niks dat er in die aandrijving van die flutcontactveertjes zitten, voor meer heeft het ding gewoon geen puf.
Ok point taken, ik dacht dat het wel kon maar als anderen dat al hebben uitgeprobeerd, ik geloof het graag.
Was toch al geen fan van die dingen, maar ook dat is bekend.

grt Piet.
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: Klaas Zondervan op 15 februari 2013, 21:16:44 PM
Piet, ik zal morgen op de club eens zo'n Märklin wissel op zijn kop leggen. Dat had ik al eens eerder gedaan, en in mijn herinnering had dat mechaniek veel meer tussenschakels dan jij laat zien. Maar het kan zijn dat mijn herinnering me in de steek laat.
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: PietB op 15 februari 2013, 21:24:29 PM
Moet je doen Klaas, ik denk dat je met de klassieke M wissel in de war bent.
Dit lijkt erg als je het voor het eerst ziet maar dat komt door al het ijzer voor die puntkontakten.
Maar het wissel mechanisme is de eenvoud zelve.
Ik lees je bevindingen wel.
Ik wou dat ik op dit moment betere foto's voor je kon maken, maar mij nieuwe camera komt pas in Mei op de markt.
Dus nu nog even door worstelen met mijn telefoon.

grt Piet.
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: Gerolf op 16 februari 2013, 09:37:19 AM
Citaat van: bellejt op 15 februari 2013, 19:04:50 PM
met de Hoffmann aandrijving (conrad is daar een copy van) heb je die problemen allemaal niet.De terugmeldcontacten zijn daar reeds aanwezig.Type MWA 02 - S.Ze kosten wel dubbel zoveel dan de conrad (14 euro/stuk).
Dat de Hoffmans beter werken betwijfel ik niet. Maar zoals gezegd: De conrads had ik nog liggen (en ik denk niet dat ik de enige ben)
De laatste foto gaat over een extra terugmeldcontact, dus een tweede omschakelaar, met "neutrale" middenstand.
De eerste wordt al voor het puntstuk gebruikt.

Mijn andere wisselaandrijvingen worden er met servo's. Deze gaan in één van mijn schaduwstations (12 wissels van de 101)
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: Klaas Zondervan op 16 februari 2013, 11:18:06 AM
Kan iemand uitleggen wat er dan beter is aan een Hoffman aandrijving?
Ik heb wel eens een foto van het inwendige gezien, en volgens mij was de vertraging hetzelfde als van de Conrad. Dus mijn eerste indruk is dat de Hoffman ook niet echt een langzame aandrijving is.
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: PietB op 16 februari 2013, 11:26:57 AM
Citaat van: Klaas Zondervan op 16 februari 2013, 11:18:06 AM
Kan iemand uitleggen wat er dan beter is aan een Hoffman aandrijving?
Ik heb wel eens een foto van het inwendige gezien, en volgens mij was de vertraging hetzelfde als van de Conrad. Dus mijn eerste indruk is dat de Hoffman ook niet echt een langzame aandrijving is.
Een ietwat andere overbrening oa.
(http://www.hoffmann-antrieb.de/bilder/mwa2_2006_schnitt_03b.jpg)
Motorrondsel - groot tandwiel - klein tandwiel - tandheugel

Condrad motorrondsel direkt op tandheugel
Dus de vertraging is er wel maar is dat 7 euro waard?

grt Piet.
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: Klaas Zondervan op 16 februari 2013, 12:15:45 PM
Citaat van: bossie op 16 februari 2013, 11:26:57 AM
Condrad motorrondsel direkt op tandheugel
Toch niet, kijk eens naar de foto's van Gerolf. Dan zie je dat er bij Conrad ook een tandwiel tussen zit. Precies dezelfde constructie.
Bij Hoffman lijken er wel echte microswitches in te zitten in plaats van die gammele contactlipjes.
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: Gerolf op 16 februari 2013, 12:18:54 PM
Foto ter vergelijking:

(http://meb.gerolf.be/spoorweg/bm/conradbeter/32WeerstandOpen.jpg)

Inderdaad dezelfde reductie. Ik vermoed dat de kwaliteit van het motortje beter is bij een Hoffman.
Volgens de webstek van Hoffman sinds 2006 betere schakelaars
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: PietB op 16 februari 2013, 12:54:59 PM
Citaat van: Klaas Zondervan op 16 februari 2013, 12:15:45 PM
Toch niet, kijk eens naar de foto's van Gerolf. Dan zie je dat er bij Conrad ook een tandwiel tussen zit. Precies dezelfde constructie.
Bij Hoffman lijken er wel echte microswitches in te zitten in plaats van die gammele contactlipjes.
Shoot wat een misser van mij, Sorry!
Inderdaad het verschil zit hem dan alleen in de aansluitingen en de switches.
En misschien wat minder speling op het totale mechaniek?

grt Piet.
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: bellejt op 16 februari 2013, 13:55:05 PM
ik heb helaas geen conrad aandrijving .Anders kon ik beiden eens openmaken en vergelijken.
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: Klaas Zondervan op 16 februari 2013, 20:02:21 PM
@Piet,
het is me vandaag niet gelukt om een C-rail wissel aan de onderkant te bekijken. Er was op de club geen los exemplaar beschikbaar, en ze vonden het ook niet goed dat ik een wissel uit de baan wou slopen. 8) Andere keer beter.
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: bellejt op 16 februari 2013, 20:31:00 PM
plotseling het licht gezien en beseft dat ik helemaal geen conrad aandrijving nodig heb om een vergelijking te doen.Gewoon ook de foto's van het binnenwerk plaatsen.

foto 1 :
(http://www3.picturepush.com/photo/a/12203656/800/hoffman-aandrijving/hofmann1.jpg)

foto 2 :
(http://www4.picturepush.com/photo/a/12203657/800/hoffman-aandrijving/hofmann2.jpg)

foto 3 :
(http://www2.picturepush.com/photo/a/12203655/800/hoffman-aandrijving/hofmann3.jpg)
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: Gerolf op 16 februari 2013, 20:52:07 PM
Vooral de andere schakelaars vallen op, en schroefcontacten ipv draadjes
De overbrenging en totale weerstandswaarde zijn hetzelfde, maar toch een andere motor ?
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: PietB op 16 februari 2013, 21:10:27 PM
Citaat van: Gerolf op 16 februari 2013, 20:52:07 PM
Vooral de andere schakelaars vallen op, en schroefcontacten ipv draadjes
Maar in het oog lopend verschillen:
3 draden voor de omschakeling?
de diodes ingebouwd
eindafschakeling dmv microswitch?
Puntstuk schakelen dmv bronzenveer en printbanen?
Dan kun je er bijna niet om heen dan dat ie groter van afmetingen(langer) moet zijn, toch?

grt Piet.
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: bellejt op 16 februari 2013, 21:48:46 PM
afmetingen  : 69 mm x 25 mm.Hoogte 21 mm.
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: Gerolf op 16 februari 2013, 22:51:22 PM
Buitenafmetingen van grondvlak van het doosje meet ik 67 x 23. Hoogte is identiek.
Nauwelijks verschil dus  ;)

Ik vind het wel vreemd dat de eindafschakeling via de microswitch lijkt te zijn.
Ik zou verwachten die de terugmelding zou doen.
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: Gerolf op 21 februari 2013, 17:30:17 PM
Ik heb besloten om de conrads niet te gebruiken. Ik ga alles aandrijven met servo's.
Waarom? Ze zijn niet krachtig genoeg om mijn zelfgemaakte wissels (met verende ipv scharnierende tongen) om te zetten.
Wisseltongen die héél soepel omgaan zullen wel kunnen met die motortjes, maar dus niet de mijne.

Bij deze: Als iemand (met soepele wisseltongen) 15 verbeterde aandrijvingen wil overnemen: voor 90,- mogen ze de deur uit  ;)
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: philippe_007 op 21 maart 2013, 16:09:57 PM
Gerolf,

welke servo's gebruik ja dan?
Ben nl ook aan het uitkijken om mijn K-wissels via onderbouw te voorzien van motoren.
Titel: Re: Aansturing van Conrad / Hoffman wisselmotoren
Bericht door: Geert op 21 maart 2013, 16:16:14 PM
Lees dit draadje  ;)

http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,16806.0.html


Geert