Modelspoormagazine forum

Modelspoor, Algemeen en H0 => Finescale, Proto87, ... => Topic gestart door: Dirky op 12 maart 2012, 21:50:20 pm

Titel: Pro en Contra
Bericht door: Dirky op 12 maart 2012, 21:50:20 pm
Nu er een rubriek is, heb ik niets meer om te tonen :(
Bedankt Gerolf!;)

'k Wil toch een paar ervaringen delen in dit Pro en Contra draadje:
Over de voorbije jaren is mijn droombaan gegroeid van H0 naar P87. Als rivettenteller geeft het echt een voldoening om zo iets precies te bouwen. Maar al snel blijkt dat een "solo-project" voor iemand die nog 10 uur per dag weg is om te gaan werken en ook nog hier en daar een verbouwingsklus heeft thuis te veel tijd vraagt. Finescale eist dat alles de perfectie benadert; je lokomotieven en wagons ombouwen, je sporen maken, elke vierkante mm scenery moet er super uitzien.

M.a.w. voor mij betekent dit dat iemand die gepensioneerd is het best aankan en dat ook de bouw in groepsverband haalbaar is. Voorlopig past geen van beiden voor mij!

Het grootste dilemma krijg ik dan wanneer ik voor een probleem kom te staan waar ik moet toegeven... Een draad te dik, een spil te grof, oude huizen met splinternieuwe dakbedekking...
En nog erger, je vind op een bepaald moment een betere manier om iets te doen en dan ben je geneigd om zaken die al af waren weer onder handen te nemen.

Voorlopig staat Finescale P87 hier stil. Maar ergens in mijn achterhoofd groeit het gedacht om het ultieme PUR 1 te beleven. Het Koningsspoor voor puristen lijkt me de schaal waar je het meest voldoening uithaald...

Maar da's voor later ;)

Aan alle Finescalers hier: Veel succes met jullie Projecten!!!! Ik kijk uit naar fotomateriaal!





Titel: Pro en Contra
Bericht door: prulleman op 12 maart 2012, 22:11:24 pm
mocht ik "finescalen" zou ik ook gaan voor Pur 1. Maar persoonlijk maak ik me niet druk over wielflenzen een hartstukken. Ik ben tevreden met de "nem". Ik hecht meer belang aan een goede indruk van een baan, een baan moet een verhaal vertellen, moet leven, als een kind voor de eerste keer met je baan speelt moet dat een indruk zijn die nooit meer vergeten word. Verhoudingen tussen scenery, gebouwen en "railmeters" zijn voor mij veel belangrijker dan "exact op schaal" van de flenzen. Ik apprecieer wel laag railprofiel maar eens op code 83 ben ik "content" zunne. Het verschil tussen code 75 en 70 begint wreed klein te worden, na ballasten en schilderen valt dat alleen nog maar op met macrofotografie[;)]
Titel: Pro en Contra
Bericht door: conducteur op 12 maart 2012, 22:22:47 pm
Ik moet altijd lachen met die mensen, die vertellen dat alles op exact perfect op schaal is. Tot ze hun loc op een weegschaal zetten[}:)] Een loc van 87 ton kan nooit 1 ton wegen. Zelf uit Osmium (het zwaarste element) zou een ruim bemeten loc slechts een 5tal kilo wegen. Het is zoals prulleman zegt, de verhoudingen en zo zijn belangrijk. Niet het exact zijn.
Titel: Pro en Contra
Bericht door: prulleman op 12 maart 2012, 22:35:16 pm
citaat:
Geplaatst door conducteur

Ik moet altijd lachen met die mensen, die vertellen dat alles op exact perfect op schaal is. Tot ze hun loc op een weegschaal zetten[}:)] Een loc van 87 ton kan nooit 1 ton wegen.  


das ook niet nodig want het gewicht moet ge delen door 1:87?, dus met een asdruk van ongeveer 70 gram zit ge goed op schaal voor een asdruk van ongeveer 20 ton. (formule is mij uitgelegd door slimme mens)
Titel: Pro en Contra
Bericht door: Dirky op 12 maart 2012, 22:50:36 pm
ik moet ook altijd lachen met jouw theorie Rian![:D][:D][:D][:D][:D]

Misschien eerst eens nadenken voor je commentaar geeft. [:)]
Titel: Pro en Contra
Bericht door: Havoc op 12 maart 2012, 22:57:52 pm
Eerlijk gezegd zou ik liever 1:1 smalspoor doen, dan is het zeker altijd op schaal. Maar weinig realistisch. Iedereen zoek iets in modelbouw en vaak is dat iets anders. Voor mij is het spoorgebeuren veel belangrijker dan de flenzen, bomen en huisjes. Perrons van realistische lengtes en rijdende treinen.

Mensen die geen natuurkunde begrijpen zijn ook vaak grappig...
Titel: Pro en Contra
Bericht door: Klaas Zondervan op 12 maart 2012, 23:47:14 pm
citaat:
Geplaatst door prulleman

Maar persoonlijk maak ik me niet druk over wielflenzen een hartstukken. Ik ben tevreden met de "nem".
Kan ik me wel iets bij voorstellen. Als je aan P87 begint maak je het jezelf niet makkelijk.
Maar het echte verschil zie je pas bij Engelse wissels. Bij de kruistukken zit alles zo dicht op elkaar dat dit met de groeven volgens NEM niet eens na te maken is. Vergelijk een echt Engels wissel maar eens met een fabrieksexemplaar in H0, dan zie je direct dat er niks van klopt.
Het is overigens niet hartstukken, maar puntstukken. Dat is iets waar ik me dan weer druk over maak.[;)]

citaat:
Geplaatst door conducteur

Ik moet altijd lachen met die mensen, die vertellen dat alles op exact perfect op schaal is. Tot ze hun loc op een weegschaal zetten[}:)]
Dan zie je toch wel iets over het hoofd. De schaalverhouding gaat over lineaire maten, en verder nergens over. En zeker niet over gewichten.

En verder zijn er zelfs voor schaalpuristen dingen waar ze concessies moeten doen. Wat dacht je van de staalplaten van het koetswerk. Bij echte treinen is dat gebruikelijk 2 mm dik. Ga je dat omzetten naar 1:87, dan kom je op 0,023 mm. Dat is nog dunner dan alu huishoudfolie. Dat gaat natuurlijk niet werken. Dus daar moet je concessies doen.
Titel: Pro en Contra
Bericht door: erik de noorman op 13 maart 2012, 01:21:29 am
Ga je dat omzetten naar 1:87, dan kom je op 0,023 mm. Dat is nog dunner dan alu huishoudfolie. Dat gaat natuurlijk niet werken.

Toch wel. De dikte van het aluminium dat ik gebruik zal nog iets te dik zijn maar benaderd deze toch bijna.
Het probleem dat Dirky aanhaalt voor de dakbedekking los ik ook op met aluminium plaat. Dit is mijn manier om finescalen te werken.

Erik.
Titel: Pro en Contra
Bericht door: ToThePoint op 13 maart 2012, 08:28:54 am
citaat:
Geplaatst door erik de noorman

Ga je dat omzetten naar 1:87, dan kom je op 0,023 mm. Dat is nog dunner dan alu huishoudfolie. Dat gaat natuurlijk niet werken.

Toch wel. De dikte van het aluminium dat ik gebruik zal nog iets te dik zijn maar benaderd deze toch bijna.
Het probleem dat Dirky aanhaalt voor de dakbedekking los ik ook op met aluminium plaat. Dit is mijn manier om finescalen te werken.

Erik.



Kan zijn Erik, maar buiten de mededeling "ik gebruik huis, tuin en keuken materiaal " om uw fantastische creaties te verwezenlijken heb ik nog nergens enige techniek gezien hoe we dit zelf kunnen verwerken.
2 jaar geleden zou eventueel in Mechelen een demo zijn. Jammer maar helaas niets meer van gehoord. Op de vraag of ik dan eventueel eens bij u thuis kon komen piepen is nooit antwoord gekomen.
Onlangs heeft u in het draadje ivm die kolenbrug uitgelegd hoe u de alu profielen maakt. Wel ik heb het onlangs ook op messing toegepast en dat werkt super.

Wat de bedoeling is van deze post is NIET om met de vinger te wijzen, verre van.
Het is knap finescale, de resultaten a la Erik, Dirk, enz... tarten elke verbeelding. Men laat het resultaat zien, maar hoe men ertoe komt is dan een hamvraag voor velen.

En daar knelt het schoentje op allerlei manieren.
Om gedetailleerd een project uit te leggen kost veel tijd en dat is nu net wat een dag te kort heeft zoals Dirk reeds aangaf.
Ik heb al vele technieken die Dirk toepast gebruikt en streef ook een zo goed mogelijke weergave na, maar niet ten koste van.
Het dient een passie te blijven, een obsessie is een brug te ver voor mij.
Titel: Pro en Contra
Bericht door: conducteur op 13 maart 2012, 12:42:14 pm
citaat:
Geplaatst door prulleman

citaat:
Geplaatst door conducteur

Ik moet altijd lachen met die mensen, die vertellen dat alles op exact perfect op schaal is. Tot ze hun loc op een weegschaal zetten[}:)] Een loc van 87 ton kan nooit 1 ton wegen.  


das ook niet nodig want het gewicht moet ge delen door 1:87?, dus met een asdruk van ongeveer 70 gram zit ge goed op schaal voor een asdruk van ongeveer 20 ton. (formule is mij uitgelegd door slimme mens)


Ok, ik geef toe dat ik een kleine rekenfout gemaakt heb, maar dan nog zal dat gewicht niet op schaal zijn...
Titel: Pro en Contra
Bericht door: Michiel op 13 maart 2012, 12:56:54 pm
citaat:
Geplaatst door conducteur

Ik moet altijd lachen met die mensen, die vertellen dat alles op exact perfect op schaal is...


Rian, ieder gaat met modelbouw om op zijn eigen manier. Ierder zoekt zijn uitdaging, zijn plezier en de passie op zijn eigen manier. Voordat je iemand gaat uitlachen, kijk eerst eens bij jezelf, en in je hart, of dat dat wel nodig is. Want, ben je dan zelf zoveel 'beter"? Lees ik in je commentaar eigenlijk geen verborgen wens om het ook te willen kunnen... Finescale? Eerlijk!
Titel: Pro en Contra
Bericht door: Klaas Zondervan op 13 maart 2012, 13:00:24 pm
citaat:
Geplaatst door conducteur

...maar dan nog zal dat gewicht niet op schaal zijn...
Dat hoeft ook niet, want schaal gaat over lineaire afmetingen, niet over gewichten.
Had ik al een keer gezegd, maar misschien was het nog niet tot je doorgedrongen.[:)]
Titel: Pro en Contra
Bericht door: ysbeer op 13 maart 2012, 13:03:40 pm
citaat:
Geplaatst door conducteur
Ok, ik geef toe dat ik een kleine rekenfout gemaakt heb, maar dan nog zal dat gewicht niet op schaal zijn...



Til er niet te zwaar aan,zo gewichtig was die fout niet,er zij zaken van groter gewicht.Gewoon voortaan iets minder gewichtig doen [:)]
wim
Titel: Pro en Contra
Bericht door: modeltreinbart op 13 maart 2012, 14:53:28 pm
Ik zou zeggen de gene die zich bezig houden met finescale : hoedje af echt waar , wat zij maken zijn kunstwerken geschreven met grote K.
Klein en fijne baantjes en o zo realistisch.
En voor de gene die er commentaar op hebben zou ik voorstellen probeer het zelf eens want het is niet gemakkelijk als je nog niet eens aan zelfbouw doet, en als je aan zelfbouw doet probeer het eens voor hen is de overstap iets gemakkelijker.
Titel: Pro en Contra
Bericht door: ysbeer op 13 maart 2012, 15:52:25 pm
citaat:
Geplaatst door modeltreinbart

Ik zou zeggen de gene die zich bezig houden met finescale : hoedje af echt waar , wat zij maken zijn kunstwerken geschreven met grote K.
Klein en fijne baantjes en o zo realistisch.
En voor de gene die er commentaar op hebben zou ik voorstellen probeer het zelf eens want het is niet gemakkelijk als je nog niet eens aan zelfbouw doet, en als je aan zelfbouw doet probeer het eens voor hen is de overstap iets gemakkelijker.


Helemaal mee eens.
wim
Titel: Pro en Contra
Bericht door: Gerolf op 14 maart 2012, 10:58:42 am
Amai, wat een respons al [:0] 18 reacties, ruim 600 keer bekeken, ... [8D]
De rubriek is nog maar twee dagen oud, en zou slechts enkele eenzaten interesseren [:D] [;)]
Titel: Pro en Contra
Bericht door: ToThePoint op 14 maart 2012, 11:40:40 am
citaat:
Geplaatst door Gerolf

Amai, wat een respons al [:0] 18 reacties, ruim 600 keer bekeken, ... [8D]
De rubriek is nog maar twee dagen oud, en zou slechts enkele eenzaten interesseren [:D] [;)]



als de elite zich daar mee bezighoud Gerolf dan is het mijns inziens logisch dat we daar de mosterd gaan halen he. [:D]
Titel: Pro en Contra
Bericht door: marc goovaerts op 14 maart 2012, 15:31:19 pm
citaat:
Geplaatst door Gerolf

Amai, wat een respons al [:0] 18 reacties, ruim 600 keer bekeken, ... [8D]
De rubriek is nog maar twee dagen oud, en zou slechts enkele eenzaten interesseren [:D] [;)]


Het is niet omdat je zelf met een R4ke rijdt, dat je geen bewondering mag hebben voor een Rolls... [;)]
Titel: Pro en Contra
Bericht door: Havoc op 14 maart 2012, 18:56:46 pm
Wel ik denk dat het vooral is dat er velen wel willen maar om een of andere reden niet de stap zetten. Maar wel benieuwd zijn naar wat er hier gaat komen.
Titel: Pro en Contra
Bericht door: renstimpie op 15 maart 2012, 09:29:52 am
Ik heb al enkele mannen bij MSC HET SPOOR bezig gezien met het maken van een wissel..  en rollend materiaal.   Dit is echt knap..  Vol bewondering kijk ik er naar..   De stap zetten.. dat is nog net een brug te ver..
Misschien al een uitnodiging voor de komende opendeur in september.   Onze Finescalers zullen jullie graag te woord staan.

Tim
Titel: Pro en Contra
Bericht door: dirkske op 18 maart 2012, 09:33:14 am
Gerolf,

Kei goe initiatief man.
Titel: Pro en Contra
Bericht door: mini op 25 maart 2012, 22:21:53 pm
Je kan ook perfect beide mixen : NEM en PUR/Finescale rijden niet op dezelfde sporen , maar niets weerhoudt je ervan een heel klein stukje finescale of pur in je decor in te werken. Een aparte spoorlijn die even het diorama of baan kruist, niet gelijkgronds natuurlijk, of even parallel loopt. Hier kan dan toch extra detail in gebracht worden. Zo ga ik een segment van NEM laten kruisen door een 1Pur baanstuk. Niet dat ik dat allemaal tot het laatste detail ga uitwerken, kan ik niet, maar onze hobby is een beeld van de realiteit, een eigen indruk misschien en als je dan hier en daar probeert om loks en sporen beter te detailleren dan is dat eens iets anders, daarvoor niet beter, of onzin , kan ook , zal later wel blijken .
Titel: Pro en Contra
Bericht door: Dirky op 22 mei 2012, 12:55:02 pm
Het voorbije weekend stonden we met de motorhome op een plaats aan de Franse kust. Een voorbijganger merkte enkele modelspoorboekjes op het dashboard en sprak me spontaan aan... een goede klant van Huet en ook ooit Proto87 heiligzweerder geweest, zo bleek.

Hij haalde een pak P87 frustraties aan waarin ik mezelf ook meteen kon terugvinden:
- Op 100 proto87 banen is er niet 1 afgewerkt.
- iedere finescaler begint veel groter dan hijzelf ooit kan afwerken.
- de finescale wereld wordt in stand gehouden door zij die er geld aan verdienen.
- de kwaliteit van de hedendaagse generatie modellen is zo goed dat je de vraag stelt of het wel loont naar finescale over te stappen

En waar ik me het sterkst kon terugvinden:
- Fouten of gebreken worden overdreven sterk zichtbaar. Je mag bijvoorbeeld niet 1 dwarsligger hebben waarop je de bevestigingsbouten van de rails niet hebt...

Al bij al een leuke babbel... [:)]
Titel: Pro en Contra
Bericht door: renstimpie op 22 mei 2012, 14:30:19 pm
@ Dirky:  sommige van je argumenten gelden ook voor het niet-finescale gebeuren..

Zoals in alles gaat het over grenzen stellen en de lat hoog leggen.     Hoe hoger je de lat legt,  hoe meer inzet je moet geven.   In groepsverband werken, zal wellicht beter gaan als alleen.  Maar dan is ook de keuze van de lat hoog leggen essentieel.

Als ik met onze club in september mee naar Leatherhead ga,  een finescale gebeuren in GB,  merk ik toch dat er veel mooie en afgewerkte finescale banen zijn.   Op dit fijne eiland is het finescale gebeuren al meer ingeburgerd als bij ons.

Ik denk gewoon dat de inburgering van finescale op het vaste land zijn tijd nodig heeft.  

Tim

Titel: Pro en Contra
Bericht door: Dirky op 22 mei 2012, 15:24:58 pm
Tim, ik ben de eerste om finescale toe te juichen en ergens heb ik er spijt van dat ik het begonnen Nederbrakel-project heb stopgezet. Maar als enkeling is het niet of amper haalbaar als je geen vrije tijd op hopen liggen hebt.

Wat de UK betreft ligt dit eerder in de aard van het beestje om zo te zeggen: Een Engelsman is veel geduldiger dan de doorsnee Vlaming en houdt van veel puzzelwerk. Vandaar dat Finescale er eerder ?gewoon?  is.
Kijk je dan naar Duitsland dan merk je bij de H0pur-mannen dat het eerder gaat om ?groot? en ?kopen? . Wat je soms ziet in de wereld rond Willy Kosak is gewoonweg verbluffend...

Ik denk dat wij er ergens tussenin liggen...
Titel: Pro en Contra
Bericht door: renstimpie op 22 mei 2012, 16:07:26 pm
Dat is net het leuke aan projecten...   ooit kan je deze terug opstarten ;-)...wanneer de tijd rijp is..
Moest je echt interesse hebben om te werken rond finescale in clubverband...   dan verwijs ik je door naar het ander draadje van MSC HET SPOOR - altijd welkom (vragen naar Erwin Stuyvaert)

Tim
Titel: Pro en Contra
Bericht door: Decapod op 23 mei 2012, 22:35:44 pm
Dat is altijd met finescale: de discussie alles of niks ... . Heb ik nooit begrepen.

Finescale in de UK betekent ook wat anders dat PROTO87 of H0Pur. Het is 'fine scale', gewoon zo fijn MOGELIJK. Tot op de laatste klinknagel iets nabouwen gaat toch nooit. Het komt er in feite op neer dat het uitzicht zo goed mogelijk is en de sfeer zo best mogelijk wordt weergeven.
Met bv. H0pur is dat niet altijd het geval: als je eens naar FREMO87-tentoonstellingen gaat valt dat meteen op: dikwijls kale banen, waar alles ver uiteen ligt en waar je zelden voeling krijgt met het geheel of 'a sense of wholeness' ervaart.
Ik wil niemand veroordelen hoor, maar waarom zo overdrijven? Denk maar niet dat bv. Rue de la Glaci?re tot de laatste millimeter op maat is, sfeer en een werkelijkheidsgetrouw gevoel is er wel echt.

Het grote nadeel van PROTO of H0pur is dat je alles maar op je eentje zit te doen, gewoonweg omdat er maar heel weinig aanbod bestaat op het Europese vasteland. In de VS en in Australi? is dat bv. heel anders.
In de UK ook: hoeveel Finescale-producenten zijn er daar wel niet? Hoeveel drop-in wheel conversion sets, compensated chassis, enz. kan je er niet gewoon zo kopen? Dat zou in op het vasteland evengoed voor Duitse loks kunnen (en daar kan je toch al heel wat mee op een Belgische baan, niet?), maar er is hier geen echt groepsgevoel, eerder wel ??n die het altijd wel weer beter weet of beter kan. En, inderdaad, Dirky, er wordt et weinig gebouwd en teveel gekocht ... .
Ik moet zeggen dat ik dikwijls al zin heb gehad om net als Vincent de Bode op Brits materiaal over te stappen, gewoon omdat er daar wel die hartelijk sfeer is en er zoveel ondersteuning mogelijk blijkt. Gelukkig zijn de Belgische spoorwegen te interessant!

Kijk bv. maar eens naar dit: "The Chronicles of Penhydd" (http://"http://thechroniclesofpenhydd.blogspot.com/")
Wel in EM. 18.2 mm spoorbreedte, terwijl 'echte' Finescale P4 is op 18.83 mm spoorbreedte. Maar, wie ziet het verschil?

Jammer dat Nederbrakel stil ligt. Maar goed, Quevaucamps is ook nog altijd dode letter, dus ik moet niet veel zeggen. Ooit ... [;)].

@Tim: MTC zou tof zijn, maar het is zo ver en net de verkeerde avond [:(].