Een tijdje geleden heb ik het werk aan Renez 2.0 even wat rust gegund. Niet helemaal zonder reden n.l. het bouwen van een nieuw minibaantje in de schaal 0n30. Voor alle duidelijkheid het baantje zal niet meedoen aan de minibaantjeswedstrijd in Mechelen. Het doel is wel om hem dan al wel ver gevorderd (of af) te hebben.
Hier alvast een overzicht van de vorderingen.
imghttp://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/01/img_1414.jpg/img
De basis is eenvoudig. 80x80 cm
imghttp://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/12/img_1649.jpg/img
De rails zijn deze keer code 83 spoorstaven (Peco H0m) die gespijkerd worden op houten biesjes.
imghttp://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/12/img_1660.jpg/img
Het spoor komt op twee niveaus te liggen
imghttp://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/01/img_8395.jpg/img
Ook de wissels zijn zelfbouw
imghttp://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/01/img_1947kopie.jpg/img
Op het moment wordt het spoor van het bovenste niveau gelegd.
Het hele verslag van de voortgang is te lezen op: urlhttp://wolfscreek.wordpress.com//url
Dat wordt precies weer iets bijzonders, Ren? [8D]
De kloof is verder uitgesneden en voorzien van laag gipsverband
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/01/img_2009.jpg)
Pizza!
Ik volg met interesse![;)]
Het zal wel meer een grote bruidstaart [:p] worden. Zeker als straks het wit gerief er op zit. [:D]
goed begin dat wel
Jan
Nu de kloof in zijn ruwe vorm is gebracht ben ik begonnen met de bouw van de trestle die er moet komen.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/02/img_20111.jpg)
Van balsahout worden schragen van de brug gemaakt.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/02/img_2012.jpg)
http://wolfscreek.wordpress.com/2012/03/18/de-schragen-van-de-trestle/
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/02/img_2017.jpg)
Met een beetje pas- en meetwerk krijgen ze hun plaats in de kloof
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/02/img_2021.jpg)
Nu maar eens denken over de uitvoering van het brugdek. Wordt het netjes en strak of oud en gammel
Zie http://wolfscreek.wordpress.com/2012/03/21/het-inmeten-van-de-trestle/ voor een uitvoeriger beschrijving
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/02/img_2025.jpg)
Eerst maar eens een bakje pap aangemaakt
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/02/img_2024.jpg)
De Sculptamold is in de kloof gesmeerd en van structuur voorzien.
De bodem van de kloof krijgt ook een laagje waarop/in de schragen van de trestle geplaatst worden
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/02/img_2026.jpg)
Met behulp van een eerder gemaakte mal wordt de positie bepaald
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/02/img_2028.jpg)
Daarna kan het verder afgewerkt worden
De complete uitleg op www.wolfscreek.nl
Mooi gesculpteert [8D]
Worden die pijlers nu al vast geplaatst? Is dat handig om daarna je rotsen te verven?
De schragen staan nog niet gelijk vast op de bodem. Alleen de afdruk van de positie is gemaakt zodat de bodem daar op het juiste niveau ligt voor als de schragen later geplaatst worden.
Nadat de Sculptamold opgedroogd is kan de rotswand van de kloof een kleurtje krijgen. Een beetje mengen en verdunnen met verschillende kleurtjes zorgt al gelijk voor een hele andere aanblik. Gelijk maar even een beetje onkruid erbij en het begint te leven.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/02/img_2512.jpg)
Dan kan er ook nog wel even een totaaloverzicht bij.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/02/img_2515.jpg)
Het hout is binnen dus tijd om de schragen van de trestle bij elkaar te bouwen.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/02/img_2577.jpg)
Met de schragen op de juiste plaats kunnen de draagbalken met secondelijm van het merk Ascension vastgezet worden.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/02/img_2580.jpg)
Het zelfde gebeurt met de dunnere balken aan de zijkant van de constructie
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/02/img_2582.jpg)
Het geheel staat nog steeds niet vast op zijn plek. Dat is vooral handig bij het aanbrengen van de balken aan de achterzijde
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/02/img_2586.jpg)
Als al het houtwerk is samengebouwd ziet het er zo uit. De bielzen liggen er nog los op. Eerst moeten nog een aantal details aangebracht worden.
Even op een ander gedeelte van de baan met de kwast en wat strooigoed in de weer geweest.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/02/img_2598.jpg)
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/02/img_2600.jpg)
Het is tijd om het hoger op te zoeken. Het baantje mag dan niet groot zijn, de hoogte:breedte verhouding wordt wel ruim 5:8.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/02/img_2589.jpg)
Van hardschuim wordt een tunnelingang in elkaar geflanst.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/02/img_2587.jpg)
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/02/img_2590.jpg)
Die wordt ook aan de binnenkant met gipsverband van de zuster bekleed zodat er later Sculptamold op gesmeerd kan worden.
Het wordt hoog tijd voor een nieuwe etage van de taart
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/02/stapel.gif)
Direct achter het wissel op de bovenste baan komt de andere ingang van de tunnel. Bij deze ingang wordt het spoor beschermd tegen vallend onheil van boven.
Als eerste worden de ondersteuningen van het bouwwerk gemaakt. De onderste komt net buiten de tunnel direct in het zicht van de kijker. De anderen komen aan de binnenkant en zullen minder duidelijk zichtbaar zijn. Op deze constructies kan de structuur van oud hout achterwege blijven.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/02/img_2804.jpg)
Stap voor stap wordt het binnenwerk van de tunnel samengebouwd. Daarna kan het alvast op de plaats gezet worden. Het weatheren en donker maken van de binnenkant komt in een later stadium aan de orde.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/02/img_2806.jpg)
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/02/img_2807.jpg)
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/02/img_2810.jpg)
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/02/img_2808.jpg)
Ik ben maar weer eens verder gegaan met de trestle. De postingooimeneer heeft bouten gebracht dus vooruit met de geit.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/03/img_2815.jpg)
10 zakjes met bouten en moeren moet genoeg zijn voor dit kleine bruggetje.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/03/img_2817.jpg)
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/03/img_2819.jpg)
Eerst een beetje roest erop. Nieuwe zooi kan ik echt niet gebruiken. ;D
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/04/img_3167.jpg)
Dan afsnijden en op de houtconstructie plakken
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/04/img_3168.jpg)
Een mierenneukerstang (pincet) is dan wel zo handig
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/04/img_3169.jpg)
Klaar!
Knap, zo'n prefab-onderdeeltjes [8D]
Mooie gewheatherde snijmat, trouwens [:D] [;)]
Nadat de trestle op zijn plaats is vastgelijmd en de bielzen er een beetje rommelig op aangebracht zijn, kunnen de rails gelegd worden.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/03/img_3172-3175.jpg)
Op de trestle worden de rails met mallen op afstand gehouden zonder dat de mallen zelf vastgezet zijn.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/03/img_3176.jpg)
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/03/img_3177.jpg)
Nagel voor nagel worden de rails vastgezet op het oude hout van de bielzen.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/04/img_3182.jpg)
Boven de vaste grond kunnen de mallen weer op de gebruikelijke manier vastgezet worden.
Op naar "the last spike"
Het laatste stukje spoor wordt gelegd en volgens goed gebruik zou de laatste nagel een gouden nagel moeten zijn.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/03/img_3185.jpg)
Voordat de laatste nagel geplaatst kan worden moet nog wel even goed uitgemeten worden hoelang de spoorstaven moeten worden. In dit geval heb ik er toch voor gekozen om schuiflasje te gebruiken. Dit om ervoor te zorgen dat er rails bij hogere temperaturen toch nog een beetje uit kunnen zetten.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/03/img_3186.jpg)
Nadat alles is uitgemeten en de spoorstaven op hun plaats zijn gelegd kan het aanbrengen van de laatste nagels beginnen. Met de laatste nagel op de plaats is de cirkel rond en kan begonnen worden met de eerste testritten.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/04/img_3187.jpg)
Wegens het nog niet voorradig hebben van een echte ?golden spike? zijn de feestelijkheden verplaatst naar een later moment.
Nu het rondgaande spoor gereed is, wordt het tijd voor een testrit. Dan blijkt dat de bocht bij de tunnelingang toch niet helemaal lekker ligt. Het knikje zorgt er ook voor dat de tender van de Porter niet goed kan volgen en zo nu en dan ontspoort. Het is duidelijk dat het spoor hier nog aangepast moet worden.
http://www.youtube.com/watch?v=uwDc-MJOG8o
Het knikje in het spoor wordt aangepast. Na de wissel kan de bocht iets ruimer genomen worden.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/05/img_3496.jpg)
Hiervoor moet het tunnelportaal verplaatst worden. Een plak van 1,5cm van de tunnelwand wordt verwijderd om meer ruimte te maken voor het spoor.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/05/img_3497.jpg)
Daarna kan de zaag erin om de rails en bielzen los te halen.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/05/img_3499.jpg)
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/05/img_3500.jpg)
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/05/img_3501.jpg)
Dan kunnen de bielzen opnieuw gelegd worden, de rails aangebracht worden en de nagels er weer in gedrukt worden.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/05/img_3503.jpg)
En dan wordt het tijd voor een nieuwe testrit en een bijbehorende video
Na het opnieuw leggen van de rails in de ietwat krappe bocht gaan de locjes er nu toch een stuk beter door.
Zie hier de video
http://www.youtube.com/watch?v=mXrxB5jdC7I
Het komt in orde, Ren?. [;)]
Er zijn zo van die kleine werkzaamheden die tussen de bedrijven door gedaan kunnen worden.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/04/img_3189.jpg)
Een half uurtje is dan genoeg om de top van de ijsberg te voorzien van wat gipsverband.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/04/img_3190.jpg)
Het topje heeft een overstekende rots en dan is het wel zo handig als je de top even op zijn kant kunt leggen om ook de onderkant van de rots te voorzien van een verbandje.
img]http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/04/img_3191.jpg[/img]
Voordat later de top definitief op zijn plaats wordt vastgezet, wordt de tunnel eronder nog even verduisterd door hem donkerbruin te schilderen
(http://i163.photobucket.com/albums/t291/renewolf/Junk/IMG_8997.jpg)
Ik waak hier! [:D]
Ik moet de lotto invullen ! ik heb een zwarte kat gezien.
Tijd om verder de hoogte in te gaan.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/04/img_3674.jpg)
De top met gipsverband kan op zijn plaats gezet worden
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/04/img_3676.jpg)
En het smeren en kliederen met Sculptamold kan beginnen
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/04/img_3678.jpg)
Dat is toch al een ander gezicht zo met die bergwand
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/04/img_3677.jpg)
Een stuk papier moet de sporen beschermen tegen vallende bagger
The full story: http://wolfscreek.wordpress.com/2012/05/13/de-top-erop/
citaat:
Geplaatst door ToThePoint
Ik moet de lotto invullen ! ik heb een zwarte kat gezien.
Beetje fout!
Het is volgens mij een poes (dame dus) bovendien zit er iets van schildpad in. Madam is dus niet echt zwart. Geschatte leeftijd 10+ ofzoiets.
Dus ik zou de lotto maar ff laten wachten [:D]
Wolf's Peak gaat beslist heel fraai worden [^]
Ziet er zeer P(i)e(a)k fijn uit!
Ik heb ongeveer dezelfde werkwijze toegepast voor mijn minibaantje, eerst schuimplaten, dan gipsdoek. Ik dacht direct te kunnen beginnen met het groen, maar dat is nogal tegengvallen. Veel echte 'rotsen' moeten er niet komen. Zo steil zijn de hellingen niet. Ik lees hier op het forum een aantal goede reacties over sculptamold. Is het moeilijk om (daarmee) realistische rotsen te maken?
Rotsen maken met Sculptamold is juist erg gemakkelijk. Het laat zich uitstekend vormen en zakt niet uit. Als je dit eenmaal gewend bent wil je niets anders meer. Dat was ook de uitspraak van een semiprof bouwer die ik hier laatst over sprak.
En eh, puck is geen dame en ook geen compleet heertje meer [:D] . Het is al wel ruim 10+
citaat:
Geplaatst door Ren?
En eh, puck is geen dame en ook geen compleet heertje meer [:D] . Het is al wel ruim 10+
Heb ik het toch niet goed gezien, mare; wel zeer fraaie ex kater! Ik mag hopen dat "ex hij" je treinen niet vernield (zoals die vanons).
Want katten vinden bewegende dingen errug leuwk! OM er te tegenaan te meppen [:(!]
Boos kan je er niet op worden [;)]
Verrek, ik zie dat ik deze week weer wat gedaan heb op modelbouwgebied. ;)
Oke dan maar. Een uittreksel uit het weekverslag op de website
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/04/img_3679.jpg)
Allereerst een beetje grint tussen de bielzen geknikkert.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/04/img_3680.jpg)
Dat ziet er veel te schoon uit, dus maar even een beetje vuil en roest door de verdunde lijm gemengd.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/04/img_3683.jpg)
Als je dan toch bezig bent dan ook maar een beetje groen erbij
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/04/img_3684.jpg)
Tot slot nog een overzichtje.
Het hele verhaal staat weer op http://wolfscreek.wordpress.com/
Niet veel maar toch een beetje gedaan. Eigenlijk alleen maar een achtergrond plaatje aangebracht. Dat kijkt wat prettiger dan tegen de stukken schuim.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/04/img_3852.jpg)
Zonder plaatje
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/04/img_3854.jpg)
En een plaatje met het plaatje ervoor.
Het hele verhaal: http://wolfscreek.wordpress.com/2012/05/24/de-achterwand/
In een van de twee hoeken van de baan komt een mijn.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/05/img_3860.jpg)
Om deze een beetje uit te meten heb ik eerst maar een doos aan stukken gesneden voor een ruwe mock-up.
En of het niet genoeg is, er komt nog een spoor bij. Een beetje hoger dan de andere.
http://wolfscreek.wordpress.com/2012/05/27/de-mijn/
Vandaag niet heel veel te melden maar het gaat al wel lekker de hoogte in.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/04/img_3871-kopiekopie.jpg)
Www.wolfscreek.nl
Ziet er al heel mooi uit. [:p]
De kleuren van de rotsen zijn prachtig.
citaat:
Geplaatst door doomslu
Ziet er al heel mooi uit. [:p]
De kleuren van de rotsen zijn prachtig.
Yep, en de vreemde kronkel vlak na het wissel is ook goed opgelost [:)]!
Proficiat, Ren
't ziet er heel filigraan/fragiel uit [:)]
Ik krijg bijna hoogtevrees bij het bekijken van die laatste foto! Het lijkt echt of je meters de diepte in kijkt! 'k Ben weer eens jaloers hoor! [;)][^]
Vraag me af waar dit diorama eigenlijk op gebaseerd is.
Iets met Grand Canyon?
Anyway: Ben ik effe heul errug nieuwschierig hoe Ren? het nieuwe stukje spoor gaat ondersteunen...
Ik vermoed iets met een soort trestle [:)][?]
Vraag me ook af hoe Ren? de wisselaandrijving gaat "wegmoffelen".
Man, Man......80 x 80 centimeter! En hoe hoog gaat het nog worden[?]
Aan het weer is het niet zo goed te merken, aan de bouwactiviteiten wel. De zomer.
Toch gebeurt er nog wel iets rond Wolfs Peak.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/04/img_3902.jpg)
Schuimskeletbouw
http://wolfscreek.wordpress.com/2012/06/10/schuimskeletbouw/
De planken die op de skelet aangebracht worden, ga ik dit keer eens niet plank voor plank aanbrengen maar als 1 plaat. De voorbereidingen zijn in eerste instantie hetzelfde als wanneer de planken stuk voor stuk aangebracht worden. Het hout wordt opgeruwd en daarna van een kleurtje in verschillende tinten voorzien. Als de verf vrijwel droog is wordt met een potlood de kieren tussen de planken aangebracht. Op deze manier worden de planken toch iets beter geaccentueerd. Het aanbrengen gaat ook een stuk vlotter.
Nadat de eerste wandjes zijn voorzien van planken is het tijd om te bekijken hoe het eruit komt te zien.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/06/img_3911.jpg)
http://wolfscreek.wordpress.com/2012/06/17/planken-uit-1-stuk/
Met al die regen van de laatste tijd mag er wel een dakje op.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/04/img_3941.jpg)
Tijd om golfplaatjes te maken.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/04/img_3943.jpg)
Hoe? Dat staat op http://wolfscreek.wordpress.com/
Mooi gemaakt, die golfplaten !
Toch een vraagje, Rene:
Ziet er weeral fraai uit............Maar toch:
Aluminium en verf, volgens mij gaat dat niet zomaar met elkaar [?]
Toch wel zoals je ziet. Gewoon Hunbrlo en Revel, ook nog eens sterk verdund.
En ook al zou het niet echt goed hechten, het heeft verder ook niets te lijden. Zelfs geen stortbuien en zandstormen.
De dakplaten kunnen gelegd worden. Na het knippen worden ze nog wel even netjes gerold.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/06/img_3947.jpg)
http://wolfscreek.wordpress.com/2012/07/01/dakplaten-leggen-2/
Mooie golfplaatjes, Ren? [8D]
Dat apparaatje kende ik niet. Waar heb je dat vandaan?
Dat apparaatje komt uit de knutselkast van de vrouw. Ze zijn te koop in knutselwinkels zoals Pipoos
Ren?, heeft dat toestelletje rollen in verschillende maten?
Handig, als het ook voor N zou bestaan.
Heeft dat toestelletje een naam of zo? Ik vind het via Google en op de website van pipoos niet [:I]
Geen idee hoe dat hing eigenlijk heet. Golfjesmaker zou ik zeggen maar dat klinkt te simpel. Of Pipoos nog bestaat betwijfel ik eigenlijk. Hier in't durp is hij verdwenen en moet je nu naar de lokale knutselboer (handenarbeidwinkel.
Met het trefwoord "ribbels" in google, kwam ik dit (//%22http://www.hobbytrend.eu/webshop2.php?subgroep=8792725&titletag=Scrapbooking%20en%20kaarten%20maken%22) tegen. [;)]
Pipoos bestaat nog. In Tilburg in ieder geval zit er nog eentje.[:)]
Bedankt, Michiel. "golven" of "golfplaat" ging niet - "ribbels" dus wel - stom dat ik daar niet op kwam [:I]
citaat:
Geplaatst door Gerolf
Bedankt, Michiel. "golven" of "golfplaat" ging niet - "ribbels" dus wel - stom dat ik daar niet op kwam [:I]
Klinkt te vlaams Gerolf, wie had nu gedacht dat die noorderburen iets zouden leren uit 10 voor taal. [:p]
Manne das een goe stuk gereedschap !
Ik zie dat er vermoedelijk 2 modellen van ribbelmakers zijn. Bedoel met 2 verschillende afstanden voor de golfplaten.
Gerolf,
In Shopping Gent Zuid is er nog een Pipoos.
citaat:
Geplaatst door Gerolf
Bedankt, Michiel. "golven" of "golfplaat" ging niet - "ribbels" dus wel - stom dat ik daar niet op kwam [:I]
Beetje vreemd voor je doen, Gerolf...... (mompeld iets van taal en [8]baan[;)])
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/06/img_3968.jpg)
Nog voordat de ruwbouw van de mijn voltooid is, wordt ook de ruwe vorm van het spoortje uit de mijn bepaald. Dit stukje rails komt op dikke houten balken te liggen. Het zou het mooiste zijn als de balken zowel aan de uiteinden als in het midden ondersteund worden. Dat gaat het toch net niet worden. E?n van de steunen in het midden zou net niet voldoende ruimte laten voor de treinen er onder. Het moet blijven bij ondersteuning aan beide kanten van de twee sporen. Met dikke draagbalken en relatief kleine karretjes moet dat mogelijk zijn.
Het prachtige weer van de laatste dagen is een prima stimulans om maar weer eens aan het werk te gaan op modelbouwgebied. Uiteindelijk moet het baantje in oktober wel toonbaar en werkend zijn.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/05/img_3985-kopie.jpg)
Zie hier de vorderingen bij de bouw van het landschap: http://wolfscreek.wordpress.com/2012/07/15/de-laatste-stukjes-berg-en-het-eerste-water/
De omgeving van de waterval is verder afgewerkt.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/05/img_3993.jpg)
Het water is gemaakt van smeltlijm dat later is voorzien van een laagje Realistic water voor de glans en aangestipt met witte verf voor het bruiseffect.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/05/img_3996.jpg)
En dan is dit het eindresultaat.
Het volledige verhaal staat hier: http://wolfscreek.wordpress.com/2012/07/22/de-waterval/
Ren?, wat is smeltlijm? Zo'n tube uit een lijmpistool?
Die waterval komt wel goed, lijkt me.
Smelt lijm, of hot glue komt uit een warm/heet lijmpistool
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/05/img_3989.jpg)
Interessante techniek, met erg mooi effect. Om te onthouden [8D]
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/06/img_4638.jpg)
De definitieve uitvoering van het mijnspoor en de overbrugging is gemaakt. Nog een beetje bijwerken met alcohol en inkt en daarna plaatsen
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/06/img_4647.jpg)
Dan wordt het zoiets.
De volledige uitleg staat op: http://wolfscreek.wordpress.com/2012/07/29/de-overspanning-voor-het-derde-spoor/
Deze keer wordt de mijn verder afgewerkt.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/06/img_4684.jpg)
Het gebouw is verder afgebouwd en nog wat verouderd.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/06/img_4687_1.jpg)
Daarna wordt hij weer op de beoogde plaats gezet.
www.wolfscreek.nl
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/07/img_4978.jpg)
Het gebouw wordt definitief op de plaats gezet. Vast is vast, plaatje hout er naast als zijkant van het geheel.
Zo te zien moet ik nog wel even met de luchtkwast met stof rondzwaaien.
http://wolfscreek.wordpress.com/2012/08/09/de-mijn-op-zijn-plaats-vastgezet/
Ren?, wel een prachtig zicht !
Proficiat.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/07/img_4937.jpg)
Op een van de hoeken van de baan komt een ondersteuning voor de kap met verlichting. Die ondersteuning krijgt ook nog een decoratieve functie n.l. die van een flinke boom.
Van een hoekprofiel, een stuk bezemsteel, toiletpapier en wat gekleurde en kleverige substanties wordt het geheel in elkaar gefreubeld.
Zie hoe, zie http://wolfscreek.wordpress.com/2012/08/12/een-boom-als-ondersteuning/
Met het forum weer back to life zal ik de gemiste updates vandaag of morgen toevoegen.
Natuurlijk zijn ze ook te zien op www.wolfscreek.wordpress.com
Hier dan de update met 1 foto per post (klik op het plaatje voor meer foto's en een toelichting)
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/07/img_4946.jpg) (http://wolfscreek.wordpress.com/2012/08/15/die-staat-in-de-weg/)
De ondersteuning voor de kap staat wel mooi in de weg. Omhakken dan maar.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/07/img_4940.jpg) (http://wolfscreek.wordpress.com/2012/08/19/nieuwe-aanplant/)
Er mag nog wel wat groen aangeplant worden
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/08/img_4965.jpg) (http://wolfscreek.wordpress.com/2012/08/22/lage-begroeiing/)
Ook in de dalen wil het groeien.
Steeds meer plaatsen van de baan worden nu van details en kleine bouwsels voorzien.
Dit keer is het hoekje met bosbouwers aan de beurt.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/07/img_5050.jpg) (http://wolfscreek.wordpress.com/2012/08/26/nog-een-experiment-met-wat-details/)
Meer detailopnames zijn te zien op: http://wolfscreek.wordpress.com/2012/08/26/nog-een-experiment-met-wat-details/
Hallo Rene, Welke lijm heb je gebruikt in het lijmpistool? Het ziet er goed uit en ik wil dit ook wel eens proberen.
Citaat van: gjvdz op 30 augustus 2012, 12:19:04 PM
Hallo Rene, Welke lijm heb je gebruikt in het lijmpistool? Het ziet er goed uit en ik wil dit ook wel eens proberen.
De gewone patronen voor een lijmpistool. Geen idee welke precies. Het waren wel de meeste heldere patronen. In ieder geval niet die ietwat geel ogende lijm.
Met nog ruim een maand te gaan tot de modelspoor expo in Mechelen is dit de status waarin de baan verkeert. Het meeste werk is gedaan. Nu nog iets doen aan de presentatie en afwerking.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/08/img_5068-bewerkt.jpg) (http://wolfscreek.wordpress.com/2012/09/02/een-overzicht/)
Goed gewerkt René! :P
SCHITTEREND in hoofdletters :)
Dat van die lijm als waterval lijkt me heel goe, ik ben hier bijna klaar om mijn waterval en rivierkes te maken, kga da zeker in gedachte houden ;D
Zou dat combineerbaar zijn met giethars ? Ik ga rivierke maken (heb al eentje op andere plaats) maar met giethars is da echt waterpas he ... mss beetje van die lijm er kris kras op aanbrengen om toch wat golven en kleur schakeringen te maken. Denk ni dat het ene produkt met het andere zal reageren zeker ... ????
golven maken met lijm op giethars lijkt mij niet echt handig. Je kan het altijd proberen op een proefstukje.
Er is ook realistic water van Woodland. Dat is er in twee soorten. Een dat spiegelglad wordt en de ander is geschikt om nog te vervormen zodat er golfjes in gemaakt kunnen worden.
Je kan ook een ondergrond met gips maken waarin je golfjes maakt. Nadat je die van de wewenste kleur hebt voorzien breng je laag voor laag botenlak aan. De kopjes kun je dan later met een betje witte verf tamponeren .
Ook de kap is nu klaar.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/09/rw12_5144_w.jpg)
Hier alvast een peek onder de kap. De rest staat op: http://wolfscreek.wordpress.com/2012/09/09/de-kap/
Alwel René, je bent er blijkbaar klaar voor. :D
Bijna Luc, bijna. Er mogen nog wel een paar details bij.
Die boom om de bovenbouw te ondersteunen,............René 8)
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/09/rw12_5272_w.jpg)
Nu de kap klaar is en de zon achter de horizon verdwenen is, mag het licht wel aan.
Op http://wolfscreek.wordpress.com/2012/09/12/verlichting-in-de-kap/ is ook het resultaat te zien.
Even een keer geen update gegeven maar hier is er weer een.
Het voetstuk voor Wolf's Peak is gemaakt.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/09/rw12_5154_w.jpg) (http://wolfscreek.wordpress.com/2012/09/23/op-een-voetstuk/)
Nu kan het baantje op verschillende manier geplaatst worden n.l.
1. direct op een statafel
2. met het voetstuk op een gewone tafel (b.v. ter opluistering bij een demo)
3. met het voetstuk op schragen.
Uiteraard wel allemaal netjes afgerokt zodat er niet naar de beentjes gekeken kan worden
Hier nog even de link van de vorige (niet geposte) update.
http://wolfscreek.wordpress.com/2012/09/16/een-alternatieve-top/
De baan is bijna af. Tijd voor een beetje detaillering
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/09/rw12_7123_w.jpg) (http://wolfscreek.wordpress.com/2012/09/26/detaillering/)
De bediening van de wissel wordt zo ook discreet weggewerkt
Nu de baan vrijwel af is, is het tijd voor een paar fotosessies.
Deze week is Steamer #10 aan de beurt
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/10/rw12_5110_w.jpg) (http://wolfscreek.wordpress.com/2012/09/30/fotosessie-met-steamer-10/)
Rene, je heb hier toch mooi een publieks trekker van gemaakt.
benieuwd om dit prachtig baantje in het echt te zien, René !
Op foto ziet het er in elk geval prima uit !!!
Ik ben ook benieuwd hoe die Taart er in het echt uitziet. Alvast leuke sfeerplaatjes en ik denk dat je er ook plezier aan beleeft hebt :)
Nog 4 weken geduld mannen! :D
Dank mannen. Plezier heb ik er inmiddels zeker al van gehad en ik ga er van uit dat alles ook naar behoren zal werken.
Porter #2 wordt een vaste gast op Wolf's Peak
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/10/img_4970.jpg) (http://wolfscreek.wordpress.com/2012/10/04/fotosessie-met-porter-2/)
Tof lokje 8)
De baan is bijna klaar voor expositie. Er moet nog wel 1 hobbel overwonnen worden. Het ding moet in zijn geheel twee steile trappen af waarbij hij door een nauwe doorgang van 53cm, 2 draaien van 180graden en een draai van 90 graden op minder dan een vierkante meter moet. Met maar weinig plaatsen om het ding vast te pakken moet er een hulpje bij komen.
Een soort van draagbaar.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/08/rw12_5286_w.jpg) (http://wolfscreek.wordpress.com/2012/10/07/drager-voor-wolfs-peak/)
Hiermee moet het lukken.
Dat lijkt me iets dat je eigenlijk beter probeert voor de baan af is.
Dat probleem ken ik ;D
Mijn minibaantje staat al enkele weken niet meer op zolder maar op de eerste verdieping. De trap naar het eerste biedt meer ruimte.
Om de fries-met-achtergrond naar beneden te krijgen heb ik de zolderdeur er uit moeten halen. Die zit er nog niet terug in ;)
Het baantje is nog wel zo gemaakt dat hij door de doorgangen kan. Over de handelbaarheid heb ik wel een beetje nagedacht maar ik wil mij hierdoor ook niet te veel laten beperken. Het gaat uiteindelijk om de baan. Voor andere vraagstukjes komt dan ook wel weer een oplossing.
Mijn baantje staat in de garage dus dat probleem heb ik niet :D
... succes met de verplaatsing alvast vna je mooie baan, gekend probleem overigens, testje stressbestendigheid 8) wat een hobby he ;) Guy, Luc en compeanen zouwen et moeten komen halen hahaha ;D ;D ;D
Citaat van: Kautenbach op 08 oktober 2012, 21:16:24 PM
... succes met de verplaatsing alvast vna je mooie baan, gekend probleem overigens, testje stressbestendigheid 8) wat een hobby he ;) Guy, Luc en compeanen zouwen et moeten komen halen hahaha ;D ;D ;D
Grapjas! :o
Citaat van: Kautenbach op 08 oktober 2012, 21:16:24 PM
... Guy, Luc en compeanen zouwen et moeten komen halen hahaha...
Wim, wil je écht dat risico lopen ? ;D ;D ;D
Citaat van: Steam.N op 08 oktober 2012, 22:13:53 PM
Citaat van: Kautenbach op 08 oktober 2012, 21:16:24 PM
... Guy, Luc en compeanen zouwen et moeten komen halen hahaha...]
Wim, wil je écht dat risico lopen ? ;D ;D ;D
:P
Citaat van: Gerolf op 08 oktober 2012, 12:48:18 PM
Dat probleem ken ik ;D
Mijn minibaantje staat al enkele weken niet meer op zolder maar op de eerste verdieping. De trap naar het eerste biedt meer ruimte.
Om de fries-met-achtergrond naar beneden te krijgen heb ik de zolderdeur er uit moeten halen. Die zit er nog niet terug in ;)
Misschien is die deur nog te recyclen voor je Marche em Bieres, Gerolf :D
Bespaart een hoop werk het terug te hangen! Is maar een idee he?
Weer een serie foto's gemaakt met een van de hoofdrolspelers. Dit keer Davenport #4.
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/10/rw12_5125_w.jpg) (http://wolfscreek.wordpress.com/2012/10/11/fotosessie-met-davenport-4/)
De andere foto's staan op: http://wolfscreek.wordpress.com
Met nog geen 2 weken te gaan tot de Modelspoorexpo in Mechelen (http://www.modelspoorexpo.com) heb ik nog even een paar plaatjes geschoten van een oude bekende van Wolf's Creek. De hand van de machinist vertoont nog steeds de gevolgen van een ongeval tijdens Ontraxs 2011 (http://picasaweb.google.com/117629757383776436688/Ontraxs2011).
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/10/rw12_5131_w.jpg) (http://wolfscreek.wordpress.com/2012/10/14/fotosessie-met-porter-1/)
Zie ook: http://wolfscreek.wordpress.com/2012/10/14/fotosessie-met-porter-1/
De baan is dit weekend uitvoerig getest (http://wolfscreek.wordpress.com/2012/10/21/een-geslaagde-try-out/). Porter nr1 (http://wolfscreek.files.wordpress.com/2009/11/wolfscreek1-kopie.jpg) heeft een hele dag zonder problemen gereden. Nr 2 (http://wolfscreek.files.wordpress.com/2011/02/20110225-102255.jpg) had het er toch nog moeilijk mee. Die wordt nog even nagekeken en gaat mee naar Mechelen voor een tweede kans.
Wat ging er mis dan Rene? Ik weet dat ze gevoelig zijn maar normaal draaien ze bij jou toch vrij probleemloos hun rondjes? ;)
De tender zorgt nogal voor wat frictie. De assen ondervinden te veel weerstand en de flexibiliteit van de koppeling wordt tegengewerkt door de 6 polige verbinding met de loc. Op een rechte baan is dat geen enkel probleem
Locjes weer nagekeken. Morgen maar eens zien of ze goed functioneren.
Straks inpakken en wegwezen.
Mechelen, here we come!
Succes Peter ;)
gaat em zeker lukken, de baan is zo te lezen goed door het trapgat heengekomen ;D
nu enkel de vele bewonderaars op gepaste afstand houden, veel plezier
Toitoi, René ;)
Helemaal klaar is het nog niet. Na een weekendje Expo in Mechelen komen er nog wel wat zaken ter verfraaiing in mij op.
Een eerste boompje van Anita Decor staat er al.
(http://25.media.tumblr.com/tumblr_mcobykgJ8j1rtznafo1_1280.jpg)
(http://wolfscreek.files.wordpress.com/2012/10/rw12_7691_w.jpg)
(http://25.media.tumblr.com/tumblr_mcobykgJ8j1rtznafo4_1280.jpg)
Het was een fantastisch weekend met veel leuke reacties.
Binnenkort: http://www.youtube.com/watch?v=APMzdc7mLTA
Het is niet mijn ding, maar dat neemt niet weg dat ik het toch een geslaagd baantje vond.
De hele film is nu ook klaar
http://wolfscreek.wordpress.com/2012/11/05/video-wolfs-peak-in-mechelen/
Mooi! :P