Hallo iedereen,
De heusinger van mijn Fleischmann tenderloc zit geblokkeerd, hield er plots mee op terwijl de trein aan het rijden was. Iemand enig idee hoe dit op te lossen valt?
Groeten,
Marc
Wat is de heusinger
Jan
Niet om vervelend te doen,maar niemand natuurlijk.
Kijken voorzichtig draaien,dan zie je snel genoeg waar de zaak vast loopt.
Het kan ook zijn dat de wielen niet meer kunnen draaien.
Maar nogmaals,in de hand nemen en voorzichtig draaien en kijken,in bijna alle gevallen zie je het wel zitten.
Oplossen is nog wat anders,dus vertel ons hoe en wat dan weet iemand wel een oplossing.
wim
citaat:
Geplaatst door janjozef
Wat is de heusinger
Jan
Beetje simpel gezegd.
Het hele zootje stangen tussen wielen met de schuifbeweger bij de cilinders heet
HEUSINGER SCHUIF BESTURING
HEUSIGER heeft het bedacht,er zijn ook andere besturingen
WIM
citaat:
Het hele zootje stangen tussen wielen met de schuifbeweger bij de cilinders heet
HEUSINGER SCHUIF BESTURING
HEUSIGER heeft het bedacht,er zijn ook andere besturingen
Enkel in duitsland heet dit "heusinger", in de rest van de wereld spreekt men over "walschaerts". Heusinger zelf heeft toegegeven dat Walschaerts voor hem dit systeem heeft ontwikkeld. Maar Walschaerts was een ondergeschikte in de NMBS en kon dus geen patent aanvragen, Heusinger wel.
Een mooie animatie van de Walschaerts schuifbeweging zie je hier:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Egide_Walschaerts
Walschaerts werd alsnog beloond voor zijn uitvinding doordat hij bij zijn pensionering de ingenieurstitel verkreeg.
Oke, Walschaerts schuifbeweging ken ik, dat van Heusinger wist ik niet, weer wat bijgeleerd
Jan
... nu weet iedereen wat een Heusinger is, maar Marc's loc bolt nog niet ... [;)]
Wim (ijsbeer) gaf al enkele suggesties, maar wat extra informatie zou nuttig zijn. "Fleischmann tenderloc" is bvb nogal vaag. Welk model? Welke schaal?
Een foto van het stangenstelstel kan ook helpen.
Heeft die loc ook tandwieltjes op alle wielen? Misschien is daar wel iets tussen gekropen ...
Is er niemand met een beetje ervaring en die niet te ver uit de buurt woont die zegt: Kom er maar even mee langs. Bij mij mag hij desnoods gerust langskomen.
Van Diest naar Mortsel (ikzelf) of Hoboken (Peter) is misschien haalbaar voor Marc. Ik denk wel dat er nog mensen dichterbij wonen (Mol, Heist op den berg, ...) [;)]
Hallo iedereen,
Alvast bedankt voor de vele reacties. Ik heb de commentaren ter harte genomen en geprobeerd de wieltjes te draaien. Daar is geen beweging in te krijgen. Er zitten immers enkel tandradertjes in het tendergedeelte maar daar is niks mis mee.
De loc waarover het gaat is een Fleischmann Schaal N model 7166.
Een foto is terug tevinden op:
http://www.roco.com/products/Fleischmann/7166.aspx
Dat is geen tenderloc, maar een loc met tender [;)]
Dat die wielen van het niet-gemotoriseerde "loc"-deel niet meer draaien kan nog aan van alles liggen.
- wiel losgekomen
- vervuiling tussen de wielen of stangen
- de zogeheten "kwartering" verstoord, dit is de stand van het wiel tegenover de as en andere wielen
- een drijfstang verbogen
- ...
Moeilijk te zeggen wat er precies scheelt zonder dat we jouw loc kunnen bekijken. Het is merkwaardig dat er geen enkele beweging mogelijk is.
Ik wist niet dat er een verschil gemaakt werd tussen een tenderloc en een loc met tender. Nu ja, ik ben dan ook een complete leek in al deze zaken [:)] Vandaar de volgende "wellicht idiote" vraag:
Zou ik daar perslucht (zo van die busjes waarmee je een toetsenbord gemakkelijk kan uitblazen) op mogen gebruiken denk je of gaat dat de schade verergeren?
Ik heb geen idee hoeveel druk dergelijke spuitbusjes kunenn geven, maar ik denk wel dat perslucht een manier kan zijn om de boel schoon te krijgen.
Maar eerst zou ik een grondige visuele inspectie doen: systematisch, met een loep, ... op zoek naar dingen die er niet zouden mogen zijn, verbuigingen, ...
Er zit altijd speling op die wielen, hoe klein ook. Dus als je ??n voor ??n de grote drijfwielen probeert te bewegen moet er toch op ??n van die assen beweging zitten. (een beetje kromme zin maar je begrijp wat ik wil zeggen). Probeer dus alle bewegende delen te... bewegen en je zal zien dat er ??n echt vastzit. Dat kan een as van een wiel zijn maar ook de drijfstangen van de Walschaerts. Dat laatste kan soms behoorlijk in de knoop geraken na een val of een wat bruute behandeling, of zelfs sleet. Vergelijk dat stangenstelsel met een foto (langs beide zijden).
Niet te snel met olie beginnen gieten, dat teveel moet je er achteraf weer afhalen. Ook zoals hierboven al gezegd de "kwartering" nakijken; dat is de stand van de linkse tegenover de rechtse wielen. Als dat verdraait (zelfs bij 1 wiel) zit de boel vast. Dat kan trouwens ook als er 1 wiel is losgekomen.
Heb vandaag dan toch maar eens de perslucht gebruikt en vervolgens de wielen proberen draaien. De 1ste en 3de as draaien vrij stroef terwijl op de middelste toch redelijk wat speling zit. Verder heb ik echter niks speciaals of beter gezegd abnormaals kunnen ontdekken. Daar waar het boeltje eerst compleet vast zat zit er nu toch al opnieuw wat beweging in.
Bedankt allemaal voor de vele tips waardoor ik op de goede weg ben.
grts,
Marc
Dat de middelste van de drie assen speling heeft is nodig om vlot door bogen te kunnen.
As 1 en 3 lopen stroef - is dat over heel de omwenteling even stroef?
- indien wel: klemmende lagering (vuil, te vast geschroefd, ...)
- indien niet:
. - kwartering: ??n van de wielen is verschoven rond de as.
. - verbogen of klemmende stang(-en) van de "Heusinger"
Duidelijk het eerste geval Gerolf. Wat me ook wel opgevallen is (daar waar ik er eigenlijk nooit op gelet heb) is dat de stang aan de ene kant omhoog staat en aan de andere omlaag. Is dat normaal eigenlijk of duid dat op die kwartering alhoewel ik dat niet goed doorheb want het boeltje zit goed aan elkaar vastgemaakt (daarmee bedoel de wielen en het schuifmechanisme).
citaat:
Geplaatst door pretoriaan1971
Duidelijk het eerste geval Gerolf. Wat me ook wel opgevallen is (daar waar ik er eigenlijk nooit op gelet heb) is dat de stang aan de ene kant omhoog staat en aan de andere omlaag. Is dat normaal eigenlijk of duid dat op die kwartering alhoewel ik dat niet goed doorheb want het boeltje zit goed aan elkaar vastgemaakt (daarmee bedoel de wielen en het schuifmechanisme).
kwaertering : 90 graad : er moet dus 90 graad zijn tussen de standen van links en rechts [;)]