Wissels reageren niet na aansluiting wissels

Gestart door n/a, 07 september 2009, 21:43:08 PM

n/a

Hallo,

Mijn geintegreerde Marklin wissels (C rails) reageren niet meer op de Intellibox. Ik werk met 3 (geisoleerde) stroomkringen. Stoomkring 1 wordt gevoed door de Intellibox, stroomkring 2 en 3 via 2 boosters van Digirail. Wanneer ik inschakel reageren een aantal wissels in kring 2 en 3 niet meer op de Intellibox. Na afkoppelen en alle stroomkringen aansluiten op de Intellibox (dus geen gebruik maken van de boosters) werken deze weer wel. Weet iemand oorzaak + mogelijke oplossing?

Thanks

Vincent

Gerolf

Algemene tip: steeds kijken naar het laatste wat je hebt veranderd.
Ik ben geen digitaalkenner, maar het lijkt op een programmeerfout. Adresconflict (kan dat bij digitale centrales) ?

Ik heb deze vraag even naar de "digitale" rubriek verhuisd: meer kans op een goed antwoord [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Het zal geen programmeerfout zijn, want de boosters geven precies hetzelfde signaal aan de rails als de Intellibox zelf.
Een booster is gewoon een signaalversterker, die verandert zelf niks aan het signaal behalve de stroomsterkte.
Aangezien het probleem op beide boosters voorkomt lijkt het erop dat de signaaloverdracht van de Intellibox naar de boosters niet goed meer is.
Reageren de locs in de boostergebieden wel goed?

n/a


INFO

Data en GND omdraaien. Verder zijn de twee niet met elkaar te gebruiken, de Intellibox is Common-Ground, terwijl de Digtrails H-Bridge boosters zijn.
Dit kan alleen als de Intellibox aangesloten wordt op alle wisseldecoders en niet meer op de rails. En de boosters alleen voor het rijden van de treinen wordt gebruikt.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

n/a

Beste Directeur,

Dit " Data en GND omdraaien. Verder zijn de twee niet met elkaar te gebruiken, de Intellibox is Common-Ground, terwijl de Digtrails H-Bridge boosters zijn " is voor mij, simpele leek,  abracadabra. De handleiding van Digirail geeft een beschrijving voor de aansluiting van 1 resp. 2 boosters op de Intellibox die exact gevolgd is.  Daarnaast zijn de Marklin wissels uitgerust met de digitale decoder voor inbouw die dus gevoed worden via de rijstroom. De drie stroomkringen zijn volledig geisoleerd dus zowel de middengeleider als beide railstaven. Kan dat de oorzaak zijn?

Groet

Vincent

INFO

De boosters zijn niet te gebruiken met de Intellibox, kijk voor een goede booster eens naar de POWER 4 booster van Uhlenbrock.
Zal je de verdere technische details besparen.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

ysbeer

Vincew

Heeft de leverancier of iemand anders je gezegt dat je die booster wel kon aansluiten.
Zoja dan zou ik daar dus eens gaan klagen.
Als je ze zelf hebt gekocht omdat......,dan kun je natuurlijk alleen je zelf een verwijt maken.
Heel vervelend maar ik zou je adviseren ze te verkopen,daar leg je geld bij,maar door tobbe kost ook geld.
Het is(endan niet alleen voor jou)aan te raden om als je spullen van twee merken te samen wil schakelen eerst(hier of ergens anders)een echte deskundige (en dat zijn lang niet altijd de winkeliers)te raadplegen.
dat spaart geld en ellende.
wim

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Heeft de leverancier of iemand anders je gezegt dat je die booster wel kon aansluiten.
Sterker nog, het staat zo in de handleiding.
Info zegt dat de Digirails booster een H-brug uitgang heeft, en dat neem ik direct aan. Maar de handleiding zegt hier niets over, en waarschuwt er ook niet voor dat je dan de booster niet samen met de IB op de rails mag aansluiten. Is toch wel een ernstige misser in de handleiding.

INFO

De Digirails booster wordt aangesloten op de CDE booster aansluiting op de Intellibox, dat is de aansluiting voor DCC-Boosters. Geen van de aansluitingen staat i directe verbinding met de Common-Ground van de eigen booster van de Intellibox.

Dit werkt alleen, en is alleen te gebruiken zoals ik al eerder aangaf, als de eigen booster van de Intellibox niet gebruikt wordt. Dit type booster is al meerdere malen besproken, omdat ze altijd weer hetzelfde probleem veroorzaken.

Je kunt ze gebruiken, maar alleen los van de booster in de Intellibox. Daar kun je wisseldecoders op aansluiten, maar dat gaat in dit geval wat lastig omdat die ingebouwd zijn in het wissel, dus moeten de aansluitdraden naar de rails los en moeten dan via een aparte twee aderige draad naar de Intellibox toe.

Lenz Booster, Digitrax Booster en Digirails Boosters, en boosters van Arnold of Marklin voor tweerails, kunnnen niet samen met de Intellibox worden gebruikt, behalve als de eigen booster in de Intellibox buitenspel wordt gezet voor het voeden van de rails, en dus de treinen.


En dit kun je alleen zo toepassen, als er geen gebruik wordt gemaakt van s88 modules voor de terugmelding van bezette sporen op basis van massa-detectie.

Op basis van s88 met stroomdetectie, meestal alleen gebruikt bij 2-rails digital, gaat het wel, met als kant tekening dat de 5233 van Viessmann daar een uitzondering op is. Die wordt namelijk verbonden met de common-ground van de Intellibox, en dan zijn we weer bij af, en werkt het weer niet.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

ysbeer

Is het dan niet aan te raden,voor de onwetende,om als ze eenmaal pietje als merk hebben gekozen,met uitbreiding maar bij pietje te blijven.
Of eerst (ECHT) deskundig advies in te winnen.
wim

n/a

Heren,

Dank voor alle suggesties. Ik heb dus de verkeerde boosters gekocht want inderdaad gebruik ik de S88 van Viesmann voor terugmelding. Ik zal de boosters te koop zetten en die van Uhlenbrock aanschaffen. Overigens heb ik Digirail gemaild over het te kort schieten van hun informatie.

Thanks again

Vincent