Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Ral Kleuren Goederenwagens

Gestart door MARKLINRIJDER, 09 juli 2009, 22:50:57 PM

MARKLINRIJDER

Hallo,

Weet iemand bij toeval de meest voor d hand liggende ral kleur voor een goederenwagen, zoals die door roco, ls en andere worden gemaakt?

Groetjes,

David

conducteur

Misschien eens de vraag verduidelijken...

Is het groen, grijs,bruin,welk soort wagon is het?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

itchy

Hallo,
Kijk eens hier: http://www.de-pijl.be/kleuren.html
Ik weet niet of de kleur die je zoekt, erbij staat.
Steven

citaat:
Geplaatst door MARKLINRIJDER

Hallo,

Weet iemand bij toeval de meest voor d hand liggende ral kleur voor een goederenwagen, zoals die door roco, ls en andere worden gemaakt?

Groetjes,

David

Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

MARKLINRIJDER

Bedankt Steven, ik wist dat ik hier wel een goed antwoord zou krijgen.[:)]

Groetjes,

David

Peter

Alhoewel op de website van de Pijl de kleur aangegeven wordt als zijnde RAL 3011 roodbruin, wordt volgens mij (zeker vroeger in Duitsland tot 1996) het meer gekende RAL 8012 rotbraun gebruikt. Deze kleur wordt de laatste tijd in Duitsland meer en meer vervangen door RAL 3020 Verkehrsrot. Na 2000 waren ze deze kleur ook weeral beu en zijn ze alles in RAL 3031 Orientrot aan het schilderen.

Maar voor het roodbruin dus:RAL 8012

De enige juiste modelkleur die ik weet, was vroeger het roodbruin van Precision Paints, verdeeld door (in faling gegane)Dacker.
Weet iemand anders soms nog een juiste modelkleur.
Met vriendelijke groeten
Peter

itchy

Dag Peter,

Het lijkt me nuttig deze info door te geven aan de mensen van De Pijl, zodat ze hun tabel kunnen aanvullen (ze geven trouwens zelf aan op hun site dat suggesties welkom zijn).

Steven

citaat:
Geplaatst door Peter

Alhoewel op de website van de Pijl de kleur aangegeven wordt als zijnde RAL 3011 roodbruin, wordt volgens mij (zeker vroeger in Duitsland tot 1996) het meer gekende RAL 8012 rotbraun gebruikt. Deze kleur wordt de laatste tijd in Duitsland meer en meer vervangen door RAL 3020 Verkehrsrot. Na 2000 waren ze deze kleur ook weeral beu en zijn ze alles in RAL 3031 Orientrot aan het schilderen.

Maar voor het roodbruin dus:RAL 8012

De enige juiste modelkleur die ik weet, was vroeger het roodbruin van Precision Paints, verdeeld door (in faling gegane)Dacker.
Weet iemand anders soms nog een juiste modelkleur.

Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

Peter

Het zou natuurlijk kunnen dat er verschil is tussen het Belgische en het Duitse roestbruin, alhoewel de meeste bronnen (SBB, ?BB enz) ook naar RAL 8012 verwijzen.
Met vriendelijke groeten
Peter

janjozef

Hou er rekening met dat vroeger de kleuren geen ralnr hadden en zelfs dierven verschillen van werkplaats tot werkplaats; om nog te zwijgen van inwerking van zon en licht op de kleuren
Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Peter

De RAL nummers bestaan al van voor 1940. Het is de afkorting van:
Reichsausschuss f?r lieferbedingungen, en zoals we allen weten hield het Reich op te bestaan na 1945. Nietemin bleef de RAL als verf-aanduiding te bestaan tot heden ten dagen
Een onderafdeling waren de RLM kleuren, die enkel voor de Luftwaffe tot 1945 gebruikt werden. RLM= Reichsluftministerium.

Wat modelkleuren betreft: Vroeger toen in nog lid was van de IPMS (International Plastic Modellers society) werd er steeds op gedrukr dat het gebruikt van de juiste RAL, FS, BSC enz. kleur ALTIJD een onjuist beeld zal geven (te donker) Je moet namelijk rekening houden met het zogenaamde "Scale effect" of "schaal-effekt" waardoor je bij gebruik in kleine schaalmodellen (kleiner dan 1/48) de kleuren moet verlichten of verbleken om een juiste weergave te verkrijgen.

Ook nu nu wordt er op IPMS conventies overal ter wereld nog steeds over gediscuteerd over "hoeveel" je de kleuren moet aanpassen.

Als troost kan ik zeggen dat de kleuren treinen bij het grootbedrijf zeer snel verbleken dus....ieder mag zijn model (binnen redelijke) grenzen schilderen zoals hij of zij zelf wil.
Met vriendelijke groeten
Peter

loco

Het is juist dat het bruinrood voor Belgische goederenwagens afwijkt van wat in andere landen wordt of werd gebruikt. Fabrikanten houden hier ook niet altijd rekening mee. Maar voor periode V en VI zou je ook het bruinrood van andere landen (DB SBB OBB)kunnen gebruiken voor zover deze kleur momenteel nog wordt aangewend. Goederenwagens worden ook niet meer in Belgi? gemaakt en met de verdere mondialisering lijkt het mij logisch dat ook afwijkende en ook RAL kleuren worden gebruikt. Trouwens bij herstellingen durft men ook andere kleuren dan de originele kleuren gebruiken, waardoor je soms verschillende kleuren op dezelfde wagen ziet. Het is niet wat de pot schaft, maar soms lijkt het daar wel op.
En tot slot, kleurinterpretatie en ervaring is zeer subjectief. Je moet hoe dan ook compromissen sluiten. Kleurwaarneming is immers niet hetzelfde als kleurgewaarwording.
Loco

MARKLINRIJDER

Ok bedankt jongens,  Ik weet genoeg.

Groetjes,

David