Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Fretbol's Modelbaan

Gestart door Fretbol, 01 oktober 2008, 10:52:23 AM

wisselstromer

#90
ik zou de dwarsliggers iets donkerder maken zoals die ene rechts
dan vallen ze wat beter op in je ballast
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

Peter

#91
Ik vind die betonnen dwarsliggers er al heel goed uitzien. Als je ballastbed gelijmd is zou ik alles nog een "washing" geven met wat roestkleur (ook die dwarsliggers) in het echt zien die er ook niet zo nieuw uit, zelfs niet als ze juist gelegd worden.
Met vriendelijke groeten
Peter

Michiel

#92
De donkere variant lijkt me ook beter, maar dan zo mat en ruw mogelijk. En een spoor dat er al wat langer ligt, mag een donker grijzig-bruine stoflaag krijgen, samen met het ballast en de rails.



edit: link naar beeld hersteld
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Kedeng Kedeng

#93
H? Fretbol,
Ik heb mijn c-rails een betonlook gegeven met dolfijngrijs van Levis (deze zit in test tubes & tekoop voor een paar euro waar je toch veel mee kan doen) deze kleur zit juist tussen de 2 kleuren die jij gebruikt, de steentjes heb ik uit kapot geklopt cement gehaald & de stof die er van overblijft daar verweer ik de sporen mee waardoor de glans verdwijnt.

& hoe valt de wisselaandrijving  van mee Conrad? & schakelt deze automatisch terug? Want ik lees er vanal over.

http://i114.photobucket.com/albums/n279/Kedeng/Modelbaan/ROY013.jpg?t=1259757515

Fretbol

#94
citaat:
Geplaatst door Kedeng Kedeng

H? Fretbol,
Ik heb mijn c-rails een betonlook gegeven met dolfijngrijs van Levis (deze zit in test tubes & tekoop voor een paar euro waar je toch veel mee kan doen) deze kleur zit juist tussen de 2 kleuren die jij gebruikt, de steentjes heb ik uit kapot geklopt cement gehaald & de stof die er van overblijft daar verweer ik de sporen mee waardoor de glans verdwijnt.

& hoe valt de wisselaandrijving  van mee Conrad? & schakelt deze automatisch terug? Want ik lees er vanal over.

http://i114.photobucket.com/albums/n279/Kedeng/Modelbaan/ROY013.jpg?t=1259757515



Je rails zien er ook goed uit, ik zal eens op zoek gaan naar deze tint van grijze verf.

Persoonlijk vind ik de donkere tint op mijn teststukje iets te donker, en de lichte tint is misschien net iets te licht. Deze morgen heb ik over een stukje net aangelegde spoorlijn gereden en het viel mij op dat de dwarsliggers daar precies dezelfde kleur hebben als de vers aangelegde ballast.

De sporen van mijn station moeten ook zo'n net aangelegd traject uitbeelden dus misschien moet ik de eerste tint gewoon iets donkerder maken? Op die manier zouden de dwarsliggers inderdaad iets beter te zien zijn in de ballast.

Ik denk dat het nog even zoeken wordt naar de juiste tint, er is ook geen haast bij, er valt nog genoeg te doen voor ik echt aan de ballast kan beginnen.

Ik ben ook nog op zoek naar een overtuigende verf voor de houten dwarsliggers. Ook hier zal het een en ander getest moeten worden.
Het verweren met pigmentpoeders zal ik ook eens bekijken ...

Wat de Conrad wisselmotoren betreft moet ik zeggen dat deze tot nu toe heel degelijk werk leveren. Via een klein schakelingetje dat je op enkele minuten in elkaar kan steken kunnen deze wisselmotoren via de standaard wisseldecoders voor magneetspoelen bediend worden. Het enige nadeel van de Conrad wisselmotoren is dat deze nogal luidruchtig zijn in vergelijking met de standaard M?rklin wisselspoelen.

De toekomst zal moeten uitwijzen of ze op lange duur betrouwbaar blijven werken, maar tot nu toe ziet het er h??l goed uit. De luide "klik" waarmee de wissels omgelegd worden neem ik er dan graag bij [:)]

Fretbol [;)]

ERVIN

#95
Hey Fretbol , probeer eens de kleuren van Vallejo , ik gebruik voor mijn beton-look rails de kleur " Dek-Tan Nr.70986" , deze komt exact overeen met de grijze ballast van Woodland, hier even een voorbeeld..




Fretbol

#96
Die Vallejo verf zou ik zeker eens kunnen proberen Erwin, maar ik denk dat deze inderdaad iets te dun is om met een penseel te schilderen. Ik heb namelijk (nog) geen airbrush.

De grijze verf die ik bij mijn eerste poging gebruikt heb is ook praktisch identiek aan de ballast kleur. In realiteit zijn de net aangelegde betonnen dwarsliggers ook heel licht van kleur. Een andere mogelijkheid om de dwarsliggers wat beter zichtbaar te maken is om de ballast iets donkerder te maken zoals op onderstaande foto te zien is:



De dwarsliggers op deze foto zijn ook heel licht van kleur maar zijn door het iets donkerder ballast goed zichtbaar

Fretbol [;)]

glamo

#97
de verf die erwin bedoelt is van de modelair reeks en klaar voor de airbrush. je heb ze ook in gewone verf om te schilderen dan is ze zeker niet te dun[;)]

nr 920
 

ERVIN

#98
Klopt volledig wat Glamo hier zegt, je hebt ze voor de airbrush en om gewoon mee te schilderen.[;)]

Laat eens iets zien als je nog eens een proefstukje hebt gemaakt h

Fretbol

#99
Ok, bedankt voor de info.

Ik probeer nog eens enkele variaties uit en laat zeker de resultaten zien aan de jury [:D]

Hieronder is mijn 2e poging te zien met een andere tint grijs en een mix van grijze en bruine ballast. Ik denk dat een mix van licht- en donkergrijze ballast nog beter zou zijn, maar daarvoor moet ik eerst wat donkergrijze ballast gaan halen.



Fretbol [;)]

swa

#100
Ik vind de 2e poging (grijs/bruin) absoluut niet geslaagd. Dat benaderd zeker niet de realiteit...
De eerste poging daarentegen is stukken beter, die ziet er w?l realistisch uit, alleen nogal "nieuw", maar dat kan uiteraard juist de bedoeling zijn.

Fretbol

#101
citaat:
Geplaatst door swa

Ik vind de 2e poging (grijs/bruin) absoluut niet geslaagd. Dat benaderd zeker niet de realiteit...
De eerste poging daarentegen is stukken beter, die ziet er w?l realistisch uit, alleen nogal "nieuw", maar dat kan uiteraard juist de bedoeling zijn.




De grijs/bruine ballast is ook niet echt mijn favoriet, maar komt toch regelmatig voor in realiteit. Deze poging was dan ook enkel bedoeld om de licht gekleurde dwarsliggers beter zichtbaar te maken. Ik ben dan ook van plan om de grijze ballast wat donkerder te kleuren met andere tinten grijs en dan een nieuw stukje uit te testen.

De eerste poging ziet er inderdaad heel "nieuw" uit, maar vind ik ook nog steeds beter dan deze grijs/bruine ballast.

Wordt vervolgd dus ...

Fretbol [;)]

Fretbol

#102
De laatste weken ben ik bezig geweest met het bouwen van een kap met verlichting boven de modelbaan.

De schuine wanden van het dak maken het er niet makkelijker op, maar stilaan begint het toch ergens op te lijken:



Fretbol [;)]

Gerolf

#103
Mooie fries, maar zit die niet in de weg voor je latere bouwwerken?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Fretbol

#104

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Mooie fries, maar zit die niet in de weg voor je latere bouwwerken?



Gerolf, de fries die momenteel te zien is, is een tijdelijke.
Deze rand werd enkel opgehangen om de juiste hoogte te bepalen.

Aan de voorkant van de modelbaan komen ook nog 2 uitneembare modules van 60 cm diep. Als deze worden weggenomen kan ik gewoon tussen de vaste modelbaan-tafel en de fries gaan staan.

De fries die er uiteindelijk zal komen wordt gemaakt in panelen van telkens een meter lengte die makkelijk kunnen worden afgenomen. Dus zelfs als er grote werken moeten gebeuren of er moet een bepaald stuk landschap worden uitgenomen kan dit zonder veel problemen gebeuren.

De open ruimte tot aan het plafond zal dan ook volledig afgesloten worden door de panelen van de fries.

Fretbol [;)]