Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Het smeren van locs

Gestart door the_gold, 10 september 2008, 23:20:05 PM

the_gold

Hey mannen,
Vandaag was mijne 25 aan het rijden met de 3 m2 wagens met de stuurpost. Ik was eventjes naar beneden en toen ik weer boven kwam was de loc heel erg traag aan het rijden en in schokken, Hij had ook heel warm. Kan de oorzaak hiervan een vuile motor zijn? of moet ik deze eens smeren. Mijn 22 zijn kracht is ook wat weg. Zou de reden hiervan zijn dat deze smering nodig hebben?
Waar doe ik dat best? Groetjes

janjozef

als ze snel warm worden is er zeker iets mis en smering KAN de oorzaak zijn
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

railtravelmanager

hallo,

een nagelnieuwe M?rklin 5504 rijdt niet zoals het hoort na 2x smeren, de vorige eigenaar uit Duitsland meldt mij om het anker te smeren, maar [:I]kan iemand mij zeggen hoe het anker eruit ziet ?[:)]
met kleine & grote treintjes rijden toch zo fijn
lid MTD treinenclub Edegem
MTD Vaerwegh Dock staat op Modelspoor Expo !

Michiel

Het motoranker is het metalen chassis waarrond de draadwikkelingen liggen; ook wel rotor genaamd. Ik zou deze niet smeren, want dit draaiend onderdeel heeft normaal geen contact met het motorhuis. Als er iets met een druppeltje olie gesmeerd zou kunnen worden, zijn het de aslagers van de rotor, en zeker geen olie of vet op het anker smeren.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Peter

Normaal staan de smeerpunten in de bij het model gevoegde boekje (bladen?) met uitleg. Ook de motoras, of indien zo beter omschreven de aslager van de anker staat daarop aangeduid.
Zelfs "nagelnieuwe" modellen kunnen dikwijls een smeerbeurt gebruiken.
Met vriendelijke groeten
Peter

railtravelmanager

dag Peter en Saraan,

dank voor jullie waardevolle tip ik zal het anker nooit smeren [:D]
met kleine & grote treintjes rijden toch zo fijn
lid MTD treinenclub Edegem
MTD Vaerwegh Dock staat op Modelspoor Expo !

the_gold

Ik heb een potteke fleishman olie gekocht, Dat mag geen problemen geven bij marklin locs he?

Groetjes

Peter

Normaal is iedere olie goed die door de gekende modelspoor fabrikanten  op de markt is gebracht. Ikzelf hou het voor de olie van Faller.Niet voor een speciale reden, maar enkel omdat die op de meeste Duitse forums aangeraden wordt.
Met vriendelijke groeten
Peter

Anarchy

Railtravelmanager,

Je hebt waarschijnlijk al het anker gesmeerd. Het anker is niet direct zichtbaar omdat het schild daarvoor zit. Maar dat 'grijs bolletje' waar een metalen puntje een beetje doorkomt komt van je anker. Moeilijk om uit te leggen. Als ik een foto zou hebben is dat vele makkelijker te tonen.