Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

streetvieuw India met onderaan 6 miniatuurbaantjes

Gestart door Metpetergaathetbeter, 20 februari 2019, 17:34:54 PM


ERVIN

Gebruiken ze daar nu een mengtafel om hun locs mee te besturen?? Nog nooit gezien. :-\

59erke

Citaat van: ERVIN op 20 februari 2019, 17:59:38 PM
Gebruiken ze daar nu een mengtafel om hun locs mee te besturen?? Nog nooit gezien. :-\

waar zie jij dat staan ?
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Herwig

In het wandelgangetje dat door de baan loopt,  hangt aan de houtkleurige wand een   walk-around   met een zwarte draad,  lijkt het ....

ERVIN

Als je naar onder scrolt zie je de baan van Vikas Chander staan , als je daar op klikt en je beweegt je muis dan kom je die mengtafel tegen , mooi systeem.

59erke

Hey Erwin, dat is geen mengpaneel maar een lichtcontroller al dan niet dmx gestuurd.

Hiermee worden de lichten van en op de baan bediend.



Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

Metpetergaathetbeter

je zou ook al Googlend meer kunnen te weten komen en niet via streetvieuw ;) Youtube ?

ERVIN


dani

Citaat van: 59erke op 20 februari 2019, 20:03:13 PM
Hey Erwin, dat is geen mengpaneel maar een lichtcontroller al dan niet dmx gestuurd.
Hiermee worden de lichten van en op de baan bediend.

Eigenlijk is het idee van Erwin nog zo gek niet.
Ik heb  voor mijn hobby (treinen EN  DJ'en) de beide protocols een sbekeken en uitgerafeld, en in principe kan je een DMX controller perfect gebruiken om de snelheid van een aantal treinen te besturen.   Het protocol doet namelijk niets meer dan een waarde van 0-255 naar een adres van 0-255 (of 0-127 naargelang wat je controller aan kan) sturen via een seriële lijn (maar dan een vrij snelle lijn).   
Dus met wat electronica  (een convertertje voor het signaal, een arduino, een optocoupler en een DCC boostertje)  aou dat perfect mogelijk zijn hoor .  Enkel wordt het wat lastiger als je ook functies wil gaan sturen want dan moet je meerdere DMX kanalen per  loco gebruiken en persoonlijk vind ik het zonde om een volledig 255 value DMX kanaal op te offeren voor bv de 1/0 van de verlichting of een geluidje.   Maar het kan perfect als je dat wil.  En aangezien er 255 kanalmen in het DMX protocol zitten, zou je het kunnen overwegen.

Dus ja, waarom ook niet.....   Ik krijg al kriebels als ik hier op verder denk, misschien een ideetje voor de tuinbaan !   De DMX controller heb ik in huis, de Ardiuno's ook.   Maar anderzijds kan ik ook gewoon potentiometers op de Arduino rechtstreeks aansluiten (dan wel minder in aantal uiteraard, max 16 op een Arduino 2580 of 8 op een Nano geloof ik...) 


Enfin, dat even terzijde....   back on topic nu
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

59erke

En zet er dan toch nog een audio mengtafel bij voor de geluiden op de modelbaan te bedienen zoals geluiden op een bouwwerf of fabriek, fluitende vogels, kerkklokken die luiden enz.
Project La Gleize TP IV in 1:160, NMBS, Dieseltractie
Collector NMBS type 59 HO, MSM N Forumbaan

dani

... of doe gewoon alles via de PC en enkele µC'tjes :)
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.