Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Lima HO 806

Gestart door Rangeerduivel, 02 februari 2018, 17:49:31 PM

Rangeerduivel

Een Lima 806 (Varkensneus) voorzien van een prettig bollende Susu-motor die amper 4,5€ kost, + 1€ voor het kamwiel.


Bijkomend moet ik nog een tweede rijtuig voorzien van stroomafname en die verbinden met de decoder.
Zoals gekend is de Lima stroomafname van maar 2 draaistellen niet bevredigend (genoeg).
Maar dat komt wel slim...
Dan nog eens kijken om de ganse stam kort te koppelen met FLE kinematics!

;)

WVA

Knap, heb hier ook nog twee van die lima's liggen. Een Orange en een bordeaux, maar daar ik een leek ben in ombouwen geraak ik maar niet gestart. Zou zelfs niet weten wat ik moet vervangen  ;)

Rangeerduivel

#2
Citaat van: WVA op 02 februari 2018, 17:57:47 PM
Knap, heb hier ook nog twee van die lima's liggen. Een Orange en een bordeaux, maar daar ik een leek ben in ombouwen geraak ik maar niet gestart. Zou zelfs niet weten wat ik moet vervangen  ;)

Magneet en anker

eruit gooien en Susumotor in de plaats en klaar is Kees....euh Werner!  ;D

Motortjes vind je hier;
https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiJtrfwiIjZAhVMKlAKHRbEAxYQFggwMAE&url=https%3A%2F%2Fwww.freewebstore.org%2Fsusumotor&usg=AOvVaw2VagNPfzvi9LBJ1N1n-wCP

Je moet wel de motor van 4,99€ bestellen, (deze van 1,30€ is enkel geschikt voor rangeerlocs en draait dus trager) + het kamwiel geschikt voor Lima(1€)
Eéns betaald zit het pakje binnen een goeie week in de bus.

Begin er gerust aan, wij (het forum)loodsen je er wel door met raad en daad foto's.... :)

;)

Alberke

De stroomafname verbeteren is niet zo moeilijk, alleen wat van dat verend brons dinges nodig.
Maarrrrr! Die wielen hé, die worden zwart terwijl je er naar kijkt!
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Rangeerduivel

Citaat van: Alberke op 02 februari 2018, 18:12:06 PM
De stroomafname verbeteren is niet zo moeilijk, alleen wat van dat verend brons dinges nodig.
Maarrrrr! Die wielen hé, die worden zwart terwijl je er naar kijkt!

De nodige sleepstukken voor stroomafname heb ik wel liggen van Lima afbraak,
maar je hebt gelijk wat betreft de wielen
Ik ga wel eens bekijken of het niet mogelijk is de messing wielen te vervangen door inox exemplaren,
Die heb ik ook in de rommeldoos, maar ik moet nog bekijken of de as-diameter klopt...

;)

WVA

Thx, ik zal er binnenkort eens aan beginnen. Ik hou jullie op de hoogte.

Thommy

Ik heb ooit vij m'n lima HLE11 stroomafname genomen op alle wielen. Dat ding reed echt overal mooi over (zat ook een modeltorque motortje in, gelijkaardig aan uw motortje). Het, ik stop door vuilte op de banen, was direct een stuk verminderd
Greetz

Thommy

Rangeerduivel

#7
Idd Thomas,
De kombinatie met mijn Piko A-gleis wissels helpt ook nog eens mee en zorgt er voor dat hij af en toe eens stopt,
Ik denk dat dit ook iets te maken heeft met de puntstukken (of noemt  het nu "hartstukken"?) van de wissels.
De ideale oplossing zou een power-pack zijn, maar dan moet je al een moderne V4.0 (Esu) hebben en nog eens +/-45€ aan de waarde van het stel toevoegen.
Er zijn grenzen....
Het ganse stel (4 éénheden) heeft nu enkel stroomafname op 2 linker wielen van het motordraaistel en 2 rechterwielen op het losse draaistel.
En dat moeten en gaan wij verbeteren, er moeten zeker nog twee extra draaistellen uitgerust worden met stroomafnemers.
Nog eens in die rommeldoos gezocht en een Heljan stroomdoorvoerende koppeling opgediept, dat laat ons toe om later toch nog te ontkoppelen, wat met vaste draden niet meer mogelijk zou zijn.

Wordt vervolgd...

;)
btw; De Modeltorque motoren worden nu niet meer gemaakt, de fabrikant zou enkele jaren terug overleden zijn...De Susu echter is hiervan een waardige vervanger.

PaulC

Rudi,
is het de SM-LIMA-SLIM of de SUSUMOTOR LIMA welke je gebruikt hebt (beiden 4,99 € tandwiel inbegrepen) en dienen er nog aanpassingen te gebeuren aan het draaistel?

Paul

Rangeerduivel

#9
Citaat van: PaulC op 03 februari 2018, 11:05:24 AM
Rudi,
is het de SM-LIMA-SLIM of de SUSUMOTOR LIMA welke je gebruikt hebt (beiden 4,99 € tandwiel inbegrepen) en dienen er nog aanpassingen te gebeuren aan het draaistel?

Paul

Paul, in de folder de middenste bovenaan, dat is 'm.

Wat de draaistellen betreft, ja, er moeten nog aanpassingen gebeuren, en dat was de reden dat mijn projectje maanden in de kast gelegen heeft.
De draaistellen van de varkensneus hebben een iets andere ophanging dan de draaistellen bij een 'gewone' Lima-loc waar het draaistel voor en achter"draagt".
Om het anker te verwijderen, en ook de lagers ervan, dien je het deksel waar de koorborstels in zitten, te verwijderen.
Maar laat het nu juist dat deksel zijn dat de kast draagt, als je goed kijkt op de foto in post #1 zie je dat wel.
Dus dat deksel moet terug dienen, al kan het niet meer op zijn zelfde plaats terug omdat de nieuwe motor, die wat dikker is dan het vroegere anker, dat deksel naar buiten duwt en dus het draaistel opspant in het chassis.
De oplossing hiervoor heb ik gevonden in het zoveel mogelijk wegsnijden van dat deksel zodat het soepeler/flexibeler wordt, en langs de binnenkant van datzelfde deksel ook de kunststof rond het aslager van het vroegere anker weg te frezen, zodat het deksel dunner wordt en er minder spanning op het draaistel komt.
Een heel klein tikje smeervet op de glijpunten verbetert de zaak ook aanzienlijk.
Zoals te zien op de foto heb ik ook een deel bovenaan het motoromhulsel gesneden, maar da's enkel om de draden beter te kunnen wegwerken.
Trouwens is het raadzaam om de motor te bevestigen,(motor mooi centreren, het geheel moet via de wielen vlot draaien) met een weinig 2komponentenlijm, die je eerst laat uitharden.
Ik gebruik deze lijm omdat je hiermee rustig de tijd hebt om de motor te centreren, terwijl die met bvb secondelijm onmiddelijk vast zit. Daarvoor noemt dat ook sekondelijm!  ;D
Als de lijm droog is spuit je de ruimte tussen de nieuwe motor en de oude kast vol met warme lijm uit het pistool, dit om de bevestiging nog te verstevigen.
Wel opletten dat je de wielen niet vast lijmt, maar hoef ik dat te zeggen...? ;D

;)

PaulC

Rudi,

bedankt voor de heldere uitleg. Er dienen dus inderdaad dezelfde aanpassingen te gebeuren als bij het plaatsen van een ModelTorque motor.
Ik heb ergens in mijn archief een bestand zitten, dat ik vroeger gedownload had (is wel in het Frans) dat de aanpassingen duidelijk beschrijft.
Ik heb eens een proef gedaan op een oude loc met het inbouwen van een CD-motortje. Om de ruimte tussen de kast en de motor op te vullen heb ik toen de magneet langs de binnenzijde uitgeschraapt tot de motor er mooi in paste.

ik ga het er ook eens op wagen.

Paul

Rangeerduivel

#11
De volgende stap is het kortkoppelen van de rijtuigen.
De onderste op de foto, de ouwe trouwe Roco's vallen hiervoor buiten de prijzen daar ze te veel plaats innemen,

In aanmerking komen wel de Fleischmann's met het vierkante bakje (midden op de foto), maar die kan ik dan weer niet gebruiken voor de stroomvoerende koppelingen daar ze geen NEM-schacht hebben,
daarvoor dienen dan weer de bovenste (Symoba)

Nog 1 opmerking,
aan het kastuiteinde waar de motor zit is zelfs voor het kleine vierkante Fleischmann-kastje nog te weinig plaats, dus dat moet ik noodgedwongen de oude haakkoppeling van Lima laten zitten...iemand toch een idee?

We zijn nu weer voor een paar uur zoet en weten wat doen...

Citaat van: PaulC op 03 februari 2018, 12:47:06 PM
Ik heb ergens in mijn archief een bestand zitten, dat ik vroeger gedownload had (is wel in het Frans) dat de aanpassingen duidelijk beschrijft.

Mag je hier altijd posten hoor,misschien zitten er ideeén in die beter zijn dan die van mij...

;)

Alberke

Ik weet niet of dat helpt maar er zijn ook stroomvoerende koppelingen van Fleischmann voor normschacht.
Of trap ik hier een open deur in?
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D

Rangeerduivel

Citaat van: Alberke op 03 februari 2018, 15:50:36 PM
Ik weet niet of dat helpt maar er zijn ook stroomvoerende koppelingen van Fleischmann voor normschacht.
Of trap ik hier een open deur in?

Hugo, met de uitspraak "dat ze geen NEM-schacht hebben" doelde ik wel op de Fleischmann Kinematics, die hebben een profi koppeling die vastzit met een zwaluwstaartje dat in de hoogte verstelbaar is, en die dus niet kompatibel is met de Heljan stroomvoerende die ik liggen had, welke dus wél in een NEM schacht horen, vandaar het gebruik van de Symoba's.

Ondertussen wat verder geprutst;
Dit zijn de Fleischmannetjes, gemakkelijk te plaatsen en vooral: Profi!

Hieronder dan de Symoba met NEM schacht die iets meer werk vraagt om te plaatsen daar hij best binnen in het chassis gekleefd wordt vanwege...alweer...te weinig plaats.
Tevens is ook te zien hoe ik het (gewone) draaisel van een stroomafnemer heb voorzien.

Toch een stuk deftiger dan die lompe Lima haken niewaar?


'k ga nog wa verder doen!

;)

Alberke

Die stroomafname heb je mooi gearrangeerd!
Ik ga weer iets zeggen dat ge weet: als ge die wielen in de tweede bogie van het tweede stel omdraait en ook zo'n veer op zet, dan hebt ge twee uitstekende opnamepunten. Maar dat waart ge al van plan  :)
Ik zeg dat maar voor degenen die zo ver nog niet zijn  ;)
Zelf plaats ik liever twee stukjes koperbrons (ofhoeheetdat) langs de binnenkant van de bogie. Het past perfect, lijkt er zelfs voor gemaakt. Dan heb je nog twee keer zoveel contactpunten.
Ja, ik ben de plezantste thuis, als de vuilbak buiten staat! ;D