Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

3D printers

Gestart door PietB, 10 november 2017, 22:25:25 PM

INFO

#1155
Raf, en zo kunnen we nog wel enkele dingen verzinnen om het vooral niet te doen.
Gaf je eigenlijk tegen beter weten in dit advies. Je knoeit maar lekker door.
180 graden is overigens meer dan heet genoeg voor PLA.

En hoe vals die zekerheid is mag jezelf invullen bepalen.

Citeer// Bed temperature must be close to target for this long before M190 returns success
#define TEMP_BED_RESIDENCY_TIME 10  // (seconds)
#define TEMP_BED_HYSTERESIS 3       // (degC) range of +/- temperatures considered "close" to the target one
#define TEMP_BED_WINDOW     1       // (degC) Window around target to start the residency timer x degC early.

// The minimal temperature defines the temperature below which the heater will not be enabled It is used
// to check that the wiring to the thermistor is not broken.
// Otherwise this would lead to the heater being powered on all the time.
#define HEATER_0_MINTEMP 5
#define HEATER_1_MINTEMP 5
#define HEATER_2_MINTEMP 5
#define HEATER_3_MINTEMP 5
#define HEATER_4_MINTEMP 5
#define BED_MINTEMP 5

// When temperature exceeds max temp, your heater will be switched off.
// This feature exists to protect your hotend from overheating accidentally, but *NOT* from thermistor short/failure!
// You should use MINTEMP for thermistor short/failure protection.
#define HEATER_0_MAXTEMP 275
#define HEATER_1_MAXTEMP 275
#define HEATER_2_MAXTEMP 275
#define HEATER_3_MAXTEMP 275
#define HEATER_4_MAXTEMP 275
#define BED_MAXTEMP 150
Bye Bye
Alleen de waarheid ligt in het midden.

PeterC

Citaat van: INFO op 30 juli 2018, 14:50:32 PM
...180 graden is overigens meer dan heet genoeg voor PLA...

Wim, hier ga je (zoals meestal) nogal kort door de bocht.

180°?  Welke PLA, welk stuk, afmetingen van het stuk?  Omgevingstemperatuur?

De ene ajuin die je moet stoven is ook de andere niet (temperatuur en tijden moet je dan aanpassen).
Steeds bij dezelfde leverancier van ajuinen blijven is vrij moeilijk. 
Steeds dezelfde leverancier van PLA daarentegen is wat gemakkelijker (en steeds hetzelfde merk en samenstelling!).

Per te printen stuk bekijk ik welke temperatuur en printsnelheid het beste uitkomt.
Ik heb een hoop (een hele hoop!) test stukken die me raad geven bij het kiezen van de juiste temperatuur en printsnelheid.

...En die temperatuur ligt wel wat hoger dan die 180° (meestal tussen 190 en 205°C).
Groetjes, Peter


INFO

Citaat van: PeterC op 30 juli 2018, 20:50:16 PM
Citaat van: INFO op 30 juli 2018, 14:50:32 PM
...180 graden is overigens meer dan heet genoeg voor PLA...

Wim, hier ga je (zoals meestal) nogal kort door de bocht.


Zo is het maar net Peter. Maar zoals ik al zei, heb er al weer lang spijt van dat ik reageerde.

Case closed.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

raf

de pla die ik op het ogenblik aan het printen ben heeft 225 ° nodig
deze is van 123 3d en is dezelfde die ik altijd gebruik
maar deze doet soms raar en dat heeft niets met de printer te maken maar zuiver met de pla
terug 5 rollen van 3 kilo besteld en hopelijk zijn ze morgen daar
nu om de tijd toch te gebruiken maar wat klein delen aan het printen zo kan ik de resten pla weg werken

onder vinding dat er zelfs verschil zit tussen de kleuren pla die gebruikt worden

en Wim hou u nu eens aan uw woord hé en reageer niet meer. want dat ge gaat stoppen met reageren heb je al wel 100 keer geschreven maar je bent dus eigen lijk een man die niet van zijn woord is.

als ik tijd heb en de winkel is open ga ik glas bestellen (das hier zo maar niet te koop )da moet besteld en daarna moet je nog eens terug rijden om het te gaan halen en die tijd heb ik er niet voor

vandaag gaat het weer een uur of 2 worden voor ik ga stoppen en om 6 uur begint een nieuwe dag

gr raf 

 
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

PietB

Citaat van: raf op 30 juli 2018, 23:54:19 PM
als ik tijd heb en de winkel is open ga ik glas bestellen (das hier zo maar niet te koop )da moet besteld en daarna moet je nog eens terug rijden om het te gaan halen en die tijd heb ik er niet voor
Niet nodig Raf, gewoon van uit je stoel, Gehard glas 22x22cm
Met een paar dagen in huis.

grt Piet.

INFO

#1160
Citaat van: raf op 30 juli 2018, 23:54:19 PM
onder vinding dat er zelfs verschil zit tussen de kleuren pla die gebruikt worden

en Wim hou u nu eens aan uw woord hé en reageer niet meer. want dat ge gaat stoppen met reageren heb je al wel 100 keer geschreven maar je bent dus eigen lijk een man die niet van zijn woord is.

Raf, ik zeg nergens dat ik niet meer reageer, ik zeg alleen dat ik spijt heb dat ik reageerde, dat is iets anders. Maar omdat ik beleefd blijf krijg je dit antwoord.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

raf



resultaat van een glas plaat .
1 uur naar de kloten mijn gedacht
en omdat ik ook beleefd wil blijven deze posting
niet de groeten want nu proberen al gaat dat niet lukken de verloren tijd in te halen
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

INFO

En heb je dit als hechtspray gebruikt, of toch gewone haarlak??
https://www.123inkt.nl/3DLAC-hechtspray-400-ml-i34543-t49446.html

Stuur mij je stl of gcode maar eens op wat je probeerde te printen zal ik je tonen dat het op glas perfect gaat.

Groetjes




Alleen de waarheid ligt in het midden.

raf

wat is er nu zo moeilijk te verstaan dat ik geen tijd heb om iets te gaan halen ergens

ik heb van mijn madam een spiegel gepikt uit den action die hier op tafel lag
deze heb ik dan met tape vastgezet op het bed en dan de zaak gaan afregelen want me haast 1 uur verloren heeft
na dat het ongeveer goed was is dit het resultaat na 30 minuten printen

en 3d lack die moet ik bestellen en kan alleen maar donderdag geleverd worden dus weer tijd verlieren

gelukkig kan ik reageren zonder aan een tb te moeten zitten want ik zit nu die 9 liter giet hars te verwerken terwijl (na terug afregelen) anetje weer op de oude manier aan het printen is wat wel lukt

en als ik u die file moet opsturen dan moet ik naar binnen lopen en die file op zoeken dus nee gaat niet gebeuren
wegens gebrek aan tijd
tijd is zoals water het loopt weg voor je der erg in hebt




If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

INFO

#1164
Je had toch 5 rollen van 3 kilo bij 3dprint vandaan laten komen, had je gelijk die bus erbij kunnen bestellen was het in één moeite doorgegaan. En om spullen in huis te krijgen hoef je de deur niet uit. je hoeft hem alleen open te doen als de bezorger aanbelt. Als dat eens tot je doordringt zal het leven een stuk gemakkelijker worden. Hetzelfde geldt voor je glasplaat die bestel je gewoon via Aliexpress.

Ik denk dat jij voor sommige dingen gewoon tijd moet maken, wat als jij plotseling hoge nood krijgt, wat dan??? Of heb je daarvoor een luier aan???
Soms moet je ergens de bereidheid voor hebben, als dat ontbreekt dan is het wel een triest verhaal.
Citeerwat is er nu zo moeilijk te verstaan dat ik geen tijd heb om iets te gaan halen ergens
En dit vind ik gewoon gelul. Want je hebt wel tijd om dit bericht te typen en dus te beantwoorden, kun je ook even een file opsturen, of een bestelling plaatsen.

Overigens moet je ergens aan beginnen, als je dat terdege hebt voorbereid, en dus alle spullen in huis hebt en onder handbereik. Dan kost het minder tijd, en kun je die ergens anders aanbesteden, zoals het maken van flauwe grapjes over een bepaalde groep, of zwarte sneeuw.

Tip een blokje onder de X-As ter dikte van je spiegel en je hoeft niets in te regelen, of terug te regelen als je het blokje weer verwijdert.

Groetjes
Alleen de waarheid ligt in het midden.

raf

ik type geen bericht ik spreek het in
lernhout& houspie wat wel werkt maar daarom geen hoofdletters want dan loopt het mis


en die bus bestellen is geen probleem de tijd dat die nodig heeft om hier te geraken wel

efkes iets proberen uit te leggen

opdracht aan genomen om 4 duikboten te maken van 6 meter
en een slag schip van 11 meter waar ik tot januari 2019 tijd voor had

nadat de ruwbouw van de eerste duikboot klaar was en de mallen gemaakt is er dus een en ander veranderd
onder tussen is dat schip van 11 meter komen te vervallen en dat zijn nu drie boten geworden van 3.35

+ nog 6 duikboten van 2 meter

tot hier toe nog geen probleem en de geplande operatie aan mijn hand is ook nog door gegaan
en in plaats van 6 weken was ik na 3 dagen reeds weer aan het werk

dan nu het probleem het warme weer .
de giet hars vervormd omdat het dek eens dat het gelijmd is maar twee richtingen uit kan en dat is omhoog of omlaag met als resultaat het trekt krom
daar kan dus niet aan die 4 duikboten gewerkt worden wat die giethars aan gaat
een is reeds naar de studio omdat daar plaats is en het koeler is dan hier bij mij


kwam opeens de vraag om twee amerikaanse duikboten te gaan maken ook van 6 meter maar daar heb ik voor bedankt ik had reeds werk genoeg

kreeg ik van de week te horen dat alles klaar moet zijn einde november omdat dan alles naar duitsland opgestuurd word om geschilderd te worden

dus daar gaan nog eens 2 maanden vanaf

en dan zit gij te lullen dat ik als ik moet gaan schijten een pamper draag
de rest van het team de waren er mee akkoord gegaan dat er maar aan een snelheid gewerkt zou worden en dat is mijn snelheid
eentje heb ik er reeds uit geflikkerd  omdat die tijdens het lamineren het tijd vond om een sigaret te gaan roken ,te gaan pissen ,wat met zijn gsm te gaan spelen en dan nog iets te gaan eten en dit terwijl er 3 man op hem aan het wachten waren om door te kunnen doen
want polyester moet je in een keer door zetten zonder stoppen
wel die doet niet meer mee

dan hebben we een kollega die gevallen is en met een schedel breuk zit en 5 hersen bloedingen en hij doet normaal mee het 3D ontwerpen

een andere is ernstig ziek geworden door een of andere nier ontsteking en gal stenen
en eentje heeft met een slijpschijf zijn buik open geslepen

dus wim stop met zeveren dat ik tijd heb
ik werk van 6 tot 2 uur snacht's en echt meer gaat niet ik moet nog iets slapen

nu terug dekken gieten anders loop ik weer achter


If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Metpetergaathetbeter

zo te zien is brugpensioen toch een heerlijke tijd !  :) ;)

SuSke

"Leren neen zeggen" is ook een handige cursus die je veel zorgen kan besparen.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

dani

het hooi op de vork
de kruik te water
de hoop op het bord

Het zijn maar voorbeelden , fragmenten van spreekwoorden en zegswijzen waar je misschien iets kan aan hebben, Raf.


Waar ik wel mee zou op letten is dat  "onbewaakt"  laten door printen de hele nacht.
Als je dan op dat moment een "runaway heater" krijgt, dan kan je hele huis in de fik gaan.

Wees voorzichtig man,  doe het voor jezelf en je gezin.  En   zoals Suske zegt :   af en toe moet je eens "neen" zeggen.  Heb ik ook met schade en schande moeten leren .
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

raf

dani  het project is haal baar dat is niet het probleem
maar mensen die door artsen gekontroleerd zijn geworden (moest van de verzekering) die dan plots ziek worden
of een ongeval door dwaasheid/koppigheid slijpschijf gebruikt in plaats van ontbraam schijf .
hersen bloeding en schedelbeuk dat is niet iets waar je aan denkt als je maar 26 jaar bent

dit zijn zaken die niet in te plannen zijn nooit nergens
1/3 van de mensen verliezen die het 3d gebeuren tekenen is een pak verlies
de andere twee proberen het op te vangen door meer uren te maken

die slijpschijf tja die kan nu reeds terug wat uit de voeten maar nu is het te warm in de atelier om polyester te zetten
hij word hard als je de verharder reeds laat zien
jij kan ook niet in plannen dat het reeds 4 weken zo warm is
maar een geluk bij een ongeluk hij kan nu verder herstellen

maar het ergste is dat de producer steeds de plannen in de war gooit
bv ik krijg model tekeningen om die 6 meter boten te bouwen en die kennis heb ik want ik had reeds boten van 3 meter gebouwd
dus ik bouw naar die tekeningen
komen ze daarna af met tja je toren is verkeerd want het moet gelijk die toren zijn van die boot die in malta licht
want we gaan die in de productie gebruiken
zze dachten eerst dat ze die boot niet konden huren omdat een duitse ploeg deze reeds afgehuurd had

dan ook die 11 meter boot
ik had alle materiaal hier thuis heel de kelder zat vol met hout
en dinsdag kwamen ze dan af dat die boot niet door ging en ze dus 3 kleinere moesten hebben
maar jij weet ook dat 3 kleinere meer werk is dan 1 grote

in brecht hebben we een 3D printer die kan 44 X 44 aan maar daar we nu kleinere boten bouwen is die dus aangekocht voor niets want alles kan op de anetjes geprint worden buiten een paar zaken die iets te groot zijn en dus 76 uren prints worden

de printer heeft wel een beveiliging met een warmte voeler die als de printer aan staat de omgeving temperatuur van het ding meet
word die te hoog gaat meteen de 220 volt er af
plus 4 brandmelders die er ook nog staan

maar goed bedoelt hoor van wim maar nu alles ombouwen en terug afregelen zit er niet in
die test met die spiegel was een ramp want ik ben 2.5 uur verloren wat een kanon loop had kunnen zijn
en dan had ik er nog maar 5 moeten printen terwijl het er nu nog 6 zijn

om een idee te geven dit schip moet het worden
gelukkig veel dezelfde delen zodat er mallen van gemaakt kunnen worden

nu voor mijn eten gaan zorgen
gebakken lijst zonder flitten van de chinees
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.