Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Hoe alle draadjes leesbaar houden op het forum?

Gestart door Michael, 30 juli 2015, 13:06:11 PM

Michael

Ik stel de vraag omdat ik vanochtend een "oud"draadje heb door gespit ( eerste 20 blz) maar het is eigenlijk onleesbaar omdat bijna alle links die erin zijn opgenomen niet meer werken, en er sporadisch nog een foto staat.

Hoe zouden we kunnen voorkomen dat alle foto's zo maar verdwijnen, is vind ik een beetje zonde om zo het draadje te ontkrachten.
Hopelijk levert dit een goed werkend idee op.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

SuSke

Het probleem van de foto's is gekend. Omwille van de externe opslag heb je daar als forum geen vat op. Enige oplossing is inderdaad ergens een specifieke server hebben waar alle foto's opstaan en die MSM/MSM-forum in eigen beheer heeft, maar daar hangt een kostenplaatje aan vast.

Links die niet werken kan van veel dingen afhangen.
Voor links naar nieuws-sites worden de bron bestanden regelmatig (als het "oud nieuws" wordt) gewoon gewist en val tje link dood.
Zelfde gebeurt met links naar specifieke producten of diensten.
Dat is moeilijk te verhelpen aangezien je daar volledig afhangt van externe informatie.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Michael

Frans ben ik me allemaal van bewust, maar wellicht is er voor toekomstige foto's wel een oplossing te vinden via gratis opslag ruimten, wel zaak om je foto eerst te reduceren tot kb formaat, maar dan kan je bv in picasa ongelooflijk veel kwijt. Websites dat is helaas niet op te lossen, die komen en gaan bij bosjes.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Michiel

Ik denk dat met een beetje zelfdiscipline we al een stukje op weg komen. Veel van de foto's en links die we hier plaatsen is van eigen bron (bijvoorbeeld foto's van werkzaamheden). De foto's die we hier publiek plaatsen, zetten we dus best eerst op een permanente plek: Photobucket, Picasa, Flickerdinges,... Vreemde foto's (niet van eigen bron) zonder auteursrecht (ouder dan 75 jaar, foto's op wiki-sites, foto's met toelating van auteur,...) zouden dan best ook gecopieerd worden naar deze foto-sites voordat gelinkt wordt.

Met wat discpline kunnen we voor elkaar toch al een stapje opweg zetten om oude artikels leesbaar(der) te houden.

Maar voor links naar externe sites en foto's met auteursrecht (en dus copieerverbod) heb ik ook geen oplossing. Dus, zoveel mogelijk vermijden?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

bellejt

mijn foto's worden bewaard op een betaalwebsite/server welke er zelfs automatisch copyright opzet als ze ergens vertoond worden.Kost me 10 euro per jaar maar ik kan ze van gans de wereld bereiken en kiezen welke openbaar of prive zijn.En zo blijven alle draadjes ook mooi zoals ze horen te zijn.

Peter

Dat is helaas een voorkomend geval op alle forums. Foto's en websites blijven som maar een paar maanden of een paar jaar funktioneren.
Niet enkel omdat websites soms vernieuwd worden en veranderen van adres, of omdat ze er mee stoppen, maar bij foto's, omdat mensen hun bestanden opkuisen, en soms bestanden annuleren, om de eenvoudige reden dat niet iedereen een TB of een of meerdere GB aan vrij geheugen heeft.
Soms gewoon per ongeluk (niet iedereen is komputer expert) of omdat de eigenaar van de foto's het zo wil.
Niet iedereen vind het leuk, foto's die hij bv. op MSM plaatst terug te vinden op Google, en als laatste voorbeeld omdat de informatie op de foto al lang voorbij gestreefd is, door beter of nauwkeurigere informatie.
Ik vrees dat het moeilijk te verhinderen zal zijn.

PS: wie heeft eigenlijk eigendomsrecht van geplaatste foto's als er al dan niet Copyright op staat
Met vriendelijke groeten
Peter

Michael

Peter ik kan een heel eind met je meegaan, maar foto's die in een artikel staan zullen nooit achterhaald zijn, op moment van publiceren doen die foto's er wel degelijk toe, als je die later weg haald, is het artikel in dat deel in mijn ogen een stuk minder leesbaar geworden, en dat zou ik juist willen voorkomen.

Ps het is niet omdat het op veel fora een voorkomend probleem is dat we daar hier genoegen mee moeten nemen, er zijn tegenwoordig wel oplossing voor te vinden lijkt mij.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Havoc

Tegenwoordig zet ik ze op mijn eigen plek bij de provider. Is niet enorm, maar als je de foto's niet te groot maakt best te doen. Geen gezever meer met websites die om de 2 weken van interface veranderen of achter je rug opkuisen.

En soms is dat eigenlijk niet zo erg dat foto's weggaan.

Citaat van: Peter op 30 juli 2015, 14:05:50 PM
PS: wie heeft eigenlijk eigendomsrecht van geplaatste foto's als er al dan niet Copyright op staat

Dat blijft de auteur van het werk. Tenzij natuurlijk je je foto's bvb op een of andere "dienst" plaatst die zichzelf het recht toeëigent om met je foto te doen wat ze willen. Lees dus altijd de kleine lettertjes.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

bellejt

daarvoor is het bij mij nou lekker makkelijk.Copyright staat er vanzelf op.Is er een inbreuk of worden ze gebruikt zonder mijn toelating zijn er helaas gevolgen.Heb bij de site meer dan voldoende opslag om ze ook in grootformaat te zetten en wil ik ze gebruiken dan worden ze automatisch gescaled naar de juiste vorm die ik kies.Voor websites is dat meestal 800 X xx.Makkelijk voor 10 eurootjes.

marc goovaerts

Citaat van: Havoc op 30 juli 2015, 14:39:17 PM
Dat blijft de auteur van het werk.
Dat blijf ik toch iets héél mistigs vinden. Wie is de 'auteur' ? De ingenieur die het plan van bv een trammetje uittekende in 1910 ? Zijn werkgever ? De auteur van het boek waarin dat plan afgebeeld staat ? Het archief/museum waar hij het vond ? Zijn uitgever ?....

Peter

Maar hoe komen mijn (en van anderen) foto's zomaar op Google te staan
Met vriendelijke groeten
Peter

bellejt

omdat die zoekmachine gewoon het internet afschuimt.De mijne welke in openbare folder staan zijn ook zichtbaar op google bij zoeken.Je ziet echter overal dat copyright op staan.Zoek maar eens onder mijn naam en je zal zien.

Michiel

Google scanned een hele grote hoeveelheid servers per dag. Foto's dat ik gisteren heb gepost, worden vandaag met de de zoekmachine van google gevonden en getoond. Bangelijk hoe snel Google zo'n gigantische hoeveelheid aan informatie kan verwerken.

Al mijn foto's zijn gewoon publiek en vrij te gebruiken door een ieder die er interesse in heeft. Mijn foto's zijn geen kunst, bevatten geen geheim, hebben geen bijzondere waarde. Het duurde maar een paar tienden van een seconde om ze te maken, en zijn een illustratie van waar ik mee bezig ben. Meer niet. Dus, al m'n foto's zijn vrij.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Havoc

Citaat van: marc goovaerts op 30 juli 2015, 14:46:10 PM
Citaat van: Havoc op 30 juli 2015, 14:39:17 PM
Dat blijft de auteur van het werk.
Dat blijf ik toch iets héél mistigs vinden. Wie is de 'auteur' ? De ingenieur die het plan van bv een trammetje uittekende in 1910 ? Zijn werkgever ? De auteur van het boek waarin dat plan afgebeeld staat ? Het archief/museum waar hij het vond ? Zijn uitgever ?....

Dat is relatief mistig als je daar niet in thuis bent. Weet er ook maar enkele dingen van omdat er op fotografie forums vaak over gediscussieerd wordt.

Maar als je voor je werk als loontrekkende iets doet, dan is je werkgever de eigenaar. Dat staat meestal in je arbeidscontract. Zo'n zin van "alle software, patenten documentatie die een gevolg zijn... zijn eigendom van de werkgever, bedrijf xxx tenzij op voorhand anders overeen gekomen". Als dat werk als "consultent" is, dat hangt het af van je contract. Maar daar kan je bvb wel eigenaar van het copyright blijven.

De auteur van dat boek, is eigenaar van het copyright van het boek. Maar om dat plan erin te mogen zetten zal hij toestemming moeten vragen aan de auteur (de tekenaar of zijn werkgever). Dus als jij het plan uit het boek wil copieren moet je dat aan de auteur van het boek vragen. Maar een copie van het plan zelf moet je met de auteur overeenkomen.

En copyright is tijdsgebonden, nu 75 jaar na overlijden van de auteur. Enig probleem is als de eigenaar een organisatie is, dan wordt het moeilijker. Dus 1910 zou nog in copyright kunnen zijn.

Met musea en archieven is er meestal geen copyright in de strikte zin van het woord. Dat zijn meestal (let op, meestal) werken waarvan het copyright vervallen is of die publiek domein zijn. Maar de eigenaar van het werk (niet die van het copyright) kan bvb wel een vergoeding eisen om een kopie te mogen maken. Dat is bvb het geval met wetteksten, die zijn publiek want iedereen wordt geacht die te kennen en te kunnen raadplegen. Maar als je een copie wil ga je wel moeten dokken. Maar dat is dan geen copyright.

En dan zijn er nog uitzonderingen om een kopie te maken voor eigen gebruik, studie etc.

Citaat van: bellejt op 30 juli 2015, 14:44:57 PM
daarvoor is het bij mij nou lekker makkelijk.Copyright staat er vanzelf op.Is er een inbreuk of worden ze gebruikt zonder mijn toelating zijn er helaas gevolgen.

Gevolgen? Ga je echt het net afzoeken om te zien of er niemand de foto van je stukje ballast (bvb) ergens gezet heeft en die een advocaat op de nek sturen?

Ik doe het veel simpelder. Mijn foto's zijn gewoon zo slecht dat nietmand ze wil copieren :D
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Kees-Jan

 ;D.

Al mijn foto's link ik hier vanaf Flickr.

Ze zijn en blijven dan gewoon van mij  ;). Gaten die vallen in mijn draadjes.......Tja ik ruim mijn foto verzameling soms ook op.

Verder ben ik er niet van gediend dat derden zonder toestemming mijn foto's gebruiken (of opslaan en dan gewoon via hun eigen foto stek uploaden). Andersom maak ik alleen gebruik van foto's van derden na toestemming. Je leent de buurvrouw (haar auto) ook niet zonder dat eerst te vragen  8).