Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

LX1920: Brussel-Luxemburg anno 1920 in schaal N

Gestart door Michiel, 26 juli 2015, 08:47:14 AM

Michiel

Franky, bedankt voor je voorstel en je ideëen. Ik heb al heel wat opgestoken met je tips. Deze Littfinski module werkt niet zoals het hoort, want op een gemiddelde modelbaan (de mijne), zelfs met zorg en aandacht voor aansluitingen en gebruik, blijken ze niet stabiel te kunnen werken. Ik denk dat we hebben geëlimineerd wat we konden, en de testen steeds hebben toegespitst op een bepaald aspect. We hebben verbeterd en vereenvoudigd, maar niets had invloed.

Ik ben het met Klaas eens, dat het het werk is van Peter Littfinski om in labo-omstandigheden de werking van de module te analyseren, en de module te debuggen. Het is duidelijk dat deze modules niet voldoen bij normaal gebruik op een normale modelbaan. Ik heb al vele weken verloren met het zoeken naar een oplossing om mijn modelbaan betrouwbaar te krijgen. Maar als Littfinski niet mee wilt werken, dan zoek ik een alternatief voor de Littfinski.

Franky, jouw voorstellen zijn correct, maar ik sleur dit probleem al van in 2008 met me mee. Ik ben dit probleem eigenlijk een beetje beu. Ik hoopte met een stevige eindpurt tijdens deze afgelopen week, tot een defintieve oplossing te komen, maar nee. Ik trek dus de streep wat deze Littfinski modules betreft.

Waar het nu naartoe moet, weer ik niet. Ik bekijk een paar alternatieven, en zie welke me het meeste zint.  ;)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Freek

#1711
Michiel,

Ga je verder bouwen op de RS-bus of ga je overstappen op S88-bus?
Als je verder gaat met de rs-bus kan je beginnen met 1 module te vervangen om te kijken of die vervang module ook niet vast loopt.
Ik zit ook nog een beetje met het idee dat er iets fout kan gaan met de communicatie tussen PC en centrale. Ik weet dat je geprobeerd hebt met zowel de rosoft module als met de lenz module.
Maar deze zijn denk ik gelijkaardig opgebouwd en gebruiken hetzelfde "protocol" In koploper zijn het in beide gevallen Lenz centrales.
Ik wil daarmee niet zeggen dat het aan koploper ligt maar misschien aan de instellingen van de omzetter.


Michiel

Freek, de communicatie verloopt prima. Ik krijg alle informatie correct binnen, behalve van die ene module die vastgelopen is. Wanneer ik enkel die ene module reset, verloopt alles weer vlekkeloos. De communicatie is in orde. Ook Koploper verwerkt de bezetmeldingen correct voor en na het vastlopen en de reset van de module. Koploper werkt feilloos.

Ik heb nu een aantal mogelijkheden:

  • doorgaan met Littfinski, aankloppen bij Peter, en "zeuren" totdat hij mogelijk eens bekijkt wat er fout loopt.
  • terug vallen op het "origineel", LR101 van Lenz, met extra opto-couplers (opzet Ben, maar met RS-bus)
  • eigen ontwerp uitwerken van een RS-bus feedbackmodule met vb een Arduino
  • overstappen op S88, opzet Ben, met de beperking van "maar" 256 melders (ik zit aan 160 en moet nog beginnen aan de bovenbaan)

Ik ben er helemaal niet uit, maar optie 1 staat me voorlopig het minste aan (lijkt me onwaarschijnlijk dat Peter enige aandacht schenk aan m'n probleem), en optie 2 is financieel nagenoeg onhaalbaar op korte termijn. Optie 3 is een leuke uitdaging, maar waarschijnlijk boven m' pet. Optie 4 is onbekend terrein want ik heb geen ervaring met S88.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Freek

Ik weet niet of je dit al bent tegen gekomen?
https://sites.google.com/site/dcctrains/rs-bus-problems
Hoewel de oplossing die ze hier voorstellen ook niet echt een betaalbare oplossing is lijkt me?
Indien je met S88 modules wil verder gaan, dan kan ik je misschien wel verder helpen. Ik heb voor mezelf printjes ontworpen. Als je interesse hebt in het design laat je het maar weten.

Michiel

Ik heb deze site al gevonden, en had hun uitleg al aandachtig uitgeplozen. Maar het probleem heeft expliciet betrekking op de timing tussen bevel, en feedback van wisselposities. Bij bezetmelders is er geen "bevel" om de melder in een positie te zetten. Men stuurt de huidige stand door, 4 per 4, geen probleem.

Ik heb nog geen beslissing genomen betreffende de keuze van wel of niet S88. Jullie horen het wel van zodra de kogel door de kerk is.  ;)

Ondertussen met iets heeeeel anders bezig: gips gieten, en muurtjes krassen. Althans, dat is de opzet. Het is nog nieuw voor mij. Ik moet nog uitzoeken welke materialen ik best gebruik, welke technieken beter werken,... maar de aanzet is gegeven: gips hardt uit in een vorm.



groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Steam.N

Veel succes met je gips-avontuur !
Ik kan je garanderen dat gips niet de grilligheid van electronica vertoont  ;)
Knutselgroeten !  Jean       TP-I (B) & TP-II (DR) - N - DC - Handbediening - Zelfbouw  { Sedelocus - De Feniks - Pira-N's Crossing - Turnhout NEEB - Scrap Yard }

Michiel

Grilligheid... ik ben nu al bang dat het barst terwijl ik kras. Maar wie niet in de appel bijt, krijgt ook geen wormen.  ;D
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Freek

Michiel,

je zei dat je dit probleem al meesleurt van 2008, heb je de modules toen nieuw gekocht of had deze al langer?
Als het probleem zich al voor doet van toen ze nieuw waren, dan zou ik inderdaad ook bij littfinski blijven zeuren. misschien kan er een upgrade gebeuren van de firmware?
Als het probleem zich pas voor deed na enkele jaren, dan zit het probleem misschien in de interne voeding van de modules die versleten is. De afvlak elco's die gebruikt worden om een stabiele voeding te maken verslijten. Hierdoor krijg je meer ripple op de 5V en kun je zo'n hangs krijgen. Als je die spanning nameet met de scope en je hebt meer dan 0,5V ripple dan zou dat wel eens de oorzaak kunnen zijn. Dan moet je gewoon die elco's vervangen.

Alvast veel succes met het krassen.


Michiel

Ik heb alle modules als kit nieuw gekocht bij Littfinski zelf. De eerste 6 in 2008, de volgende vier een paar jaar later. Ik heb al contact opgenomen met Peter Littfinski betreffende een firmware upgrade, maar na controle bleek ik al overal de meest recente versie te hebben. Garantie tien jaar na aankoopdatum zal ik niet snel kunnen afdwingen, en veel interesse van Mr Littfinski om te helpen kwam er ook niet.

De elco's lijken me OK. In elk geval heb ik de AC voedingspanning vervangen door een DC. De module hoeft geen ripple meer af te vlakken. Hoe dan ook, het fenomeen bestond al in 2008, maar ik interpreteerde de spookmeldingen verkeerd. Ik dacht dat m'n baan, pick-up en bedrading de oorzaak waren. Saraan werd verkocht (omgebouwd met S88 modules die het wel verrassend goed deden).

Ik heb maar pas recent ontdekt dat de modules vastlopen, en dat de oorzaak van de spookmeldingen in Koploper te wijten zijn aan de vastgelopen Littfinski.

Morgen weer werken, maar hoop 's avonds te kunnen beginnen met krassen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

PeterC

Michiel,
Bijna met tranen in mijn ogen moet je ervaring zien...  :( :( :(

Littfinski spookmeldingen en Koploper...  Ik steek het één niet op het ander!


Mijn ervaringen met S88 melders en Koploper: heel vaak 'spookmeldingen'.  Geen probleem met de hard- en software.  Wat bleek er in eerste instantie: te weinig isolatieruimte tussen de sporen.  De sporen niet vast bevestigd en een te dunne geïsoleerde opening tussen de sporen met als gevolg: constant 'spookmeldingen'.
Nadien bleven er nog regelmatig 'spookmeldingen' komen...  ...Zonder enige reden.

Als je fora nagaat zijn er nog massa's die 'spookmeldingen' krijgen zonder enige verklaring (met diverse soorten melders).  Misschien een te vlugge spookmelding bij Koploper?




Bij mijn 'spookmeldingen' heb ik als ghost-buster een ruime isolatie voorzien tussen de sporen (die uitzettingen kan ondergaan), heb ik gebuik gemaakt van deftige melders en...  ...heb ik Koploper verlaten...

Nu geen problemen meer!

Groetjes, Peter


Michiel

Hoi Peter,

ik ben heel tevreden van Koploper, en heb bewondering voor de kwaliteit van het programma. Ik heb geen last van wilde spookmeldingen. De problemen die ik heb zijn voor een belangrijk deel toe te schuiven aan de Littfinski modules, en anders duidelijk verklaarbaar (twijfelende stroomopname van wagons of tender achter loc bij stilstand = oplosbaar).

Ik blijf bij Koploper omdat het een machtig mooi programma is. En zoals je zelf al aangeeft, krijg je problemen met spookmeldingen wanneer de isolatie tussen secties niet optimaal is. Maar dat is geen probleem van Koploper, maar met een degelijk isolatie op de vangen.

Maar beweer je ook op een of ander manier dat S88 op zich spookmeldingen genereert? Is het protocol niet waterdicht? Zijn "false-true" situaties concreet met S88, of zijn die ook weer terug te herleiden tot de bedenkelijke isolatie tussen spoorsecties?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

... wachten opdat ze uitgehard zijn, de gipsen keermuren. Dan kan ik krassen. Ik sta te popelen...

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Bij s88 kan je nauwelijks van een protocol spreken. Het is een hardware schuifregister dat is uitgevoerd met standaard CMOS IC's. Het enige bijzondere is dat het schuifregister in stukken is gehakt die verspreid over de baan geplaatst worden. De enige software zit in de centrale waar de binnenkomende pulsen uit het schuifregister worden verwerkt. De s88 modules in de baan kunnen dus niet vastlopen. Het systeem kan zich hoogstens "verslikken" als er op een van de lijnen een stoorpuls binnenkomt. Maar dat is van voorbijgaande aard. Bij de volgende afvraagcyclus komt alles weer goed.

Michiel

En dat "verslikken" vertaalt zich als een spookmelding in Koploper, neem ik aan. Maar dat verslikken zal toch maar sporadisch tot nooit voorvallen bij een degelijk aangelegde en verzorgde bus met goede UTP kabel, vermoed ik. Of niet?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Bij s88 zit het gevaar inderdaad in de kwaliteit van de "bus". Oorspronkelijk was het opgezet met vlakke 6-aderige lintkabel. Die was bij grotere lengtes nogal gevoelig voor storingen. Tegenwoordig wordt er vaak met UTP gewerkt. Dat is minder gevoelig.

Heb je wel eens overwogen om met Loconet te gaan werken? Dat is net als de RS bus een stroomgestuurde bus, dus minder gevoelig voor storingen op de busbedrading dan s88. Maar bij Loconet heb ik nog nooit gelezen dat een module blijft hangen.