Nieuws:

Nu in MSM 253 PRAKTIJK: Een portaalkraan voor Sophan Industrie * Het beladen van ouderwetse goederenwagens, deel 6: een lading steenkolen * Zijn oude grasmatten nog bruikbaar? * Een kolenopslag met spooraansluiting, deel 1

Hoofdmenu

Mehano HLD 77/78 van geel naar wit licht. Hoe, wat, waar...in 2 delen nu.

Gestart door eve, 20 juli 2015, 11:29:11 AM

eve

De tekst is blauw om een onderscheid te maken tussen dit en de reacties.

De verlichting van een Mehano  HLD  77/78 is geel. Te geel.
Wij willen hier een werkwijze voorstellen om de LED's te vervangen door witte LED's van het type "sunny white" in het formaat 0603 SMD zonder aangesoldeerde draden. Ze meten 1,6 x 0,8 mm. Je kan ze kopen bij oa. Extangis GmbH onder nummer 321799450140. Dit is eBay.de-shop van LEDBARON. Er zijn nog andere bronnen mogelijk uiteraard.

Ik heb tegelijk nog meebesteld : hoogflexibele platine 0,09mm dun 100x200 mm en platine 0,3 mm dik, beide uitgevoerd met koperbanen in rastermaat 1,27. Nogmaals : andere leveranciers zijn mogelijk !!!

Ik heb me ook voorzien van rode LED's 0603 SMD, ook zonder aangesoldeerde draden.

Zorg er wel voor dat je per lok voldoende LED's hebt van 1 soort om de ombouw te doen. Er zijn zoveel verschillende tinten in witte LED's, zelfs onder de benaming "sunny white", dat anders een kleurverschil kan optreden. Ik vind dat storend.

"Sunny white" is een vrij hard wit met een weinig geelsteek. Ten geleide deze foto :



7846 in Ramskapelle op 16 juni 2015.

1. De "neusLED "

Daarmee bedoel ik de koplamp in de kast, voor en achter uiteraard.

Verwijder de kap : 2 vijzen verborgen onder afdekplaatjes bovenaan losschroeven.  Soldeer de 6 draden aan de printplaat los.



Verwijder de decoder.

Op de foto zie je de onderzijde van de print : die wijst naar de rails. De LED's zitten links en rechts vlak naast de witte connectoren. En die LED's stralen naar beneden ipv naar de lens horizontaal. Als je het stralingspatroon van een 0603 LED bekijkt, zie ja dat er horizontaal amper licht wordt uitgezonden in tegenstelling tot vertikaal (blauw omlijnd gebied).



Om dat te compenseren hebben de ingenieurs van Mehano de stroom door de LED's verhoogt door de serieweerstand te verlagen tot 500 Ohm (de beide onderste koplampenLED's hangen aan 1000 Ohm (1 kOhm). In digitale versie loopt hier dan al gauw een stroom van 30 mA. Voor een "normale" LED is dat teveel.

We gaan dus twee zaken doen :

1.  De voorschakelweerstand van alle witte LED's vervangen door ¼ Watt-SMD-weerstanden van 3,3 kOhm. (oa. Conrad.be of LEDBARON en vele anderen).
2.  De "neusLED" 90° draaien zodat hij naar voor straalt.

Langs de LD1-kant van de print knip je de rood gemerkte weerstanden gewoon weg.



En soldeer de nieuwe weerstanden op hun plaats.
Idem met langs de LD2-kant. Knip de twee gele LED's tegelijk maar weg en vijl de soldeerresten vlak.



En dit zou het resultaat moeten zijn :



Van de bovenvernoemde hoogflexibele folie snij ik 2 koperbanen af met een scalpel.
Bepaal de polariteit van de LED : kijk naar het teken op de onderzijde.



Hulp bij het fixeren van de 0603 LED  met schilders-afplak-band :



Fixeer dan de gesoldeerde kant om te voorkomen dat bij te lang solderen aan de andere aansluiting de eerste soldering zou loskomen.




Kort nu af op ca. 10 mm en soldeer twee draadjes aan de koperbanen. Ik gebruik gelakte spoelendraad in twee kleuren, rood (+) en geel (–) gesloopt uit een oude defecte wissel.

Zet een collimatorkap op de LED tegen overdreven strooistraling : dit is snel gemaakt van de verpakking van diezelfde LED's. Zeer eenvoudig en effectief tegen strooistraling in koplampen ed. Foto's zijn van het prototype. Rond de LED moet het vrij vlak zijn : wegvijlen van soldeer. Eventueel nog wat spleten opvullen met ondoorzichtige twe-componenten-lijm.



De rode draad soldeer je aan de plus : dat is langs de uitterste kant van de printplaat het middenste soldeerpunt van de witte connector. De mindraad soldeer je aan de min van de weerstand voor de neus-LED. Zie ook boven.



Kleef nu met sekondenlijm de LED met drager op de witte connector.



Decoder terug inpluggen, printplaat met 6 draden weer aansolderen en uw werk testen.

Deel 2 volgt.

Erik

Peter

Met vriendelijke groeten
Peter

ward

AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

Michael

Erik, alvast bedankt voor deel 1, lekker duidelijk met al die foto's, zo zal het mij ook wel lukken als prutser met elektriciteit en alles wat daar mee te maken heeft.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

755philippe


Knap gedaan en zeer duidelijke uitleg. We kijken uit naar deel 2. Ik heb de mijne vandaag aangepast maar zal bewust niet in dit draadje tussenkomen maar volg het wel.
Mvg

755philippe

bellejt


loebaske


eve


bellejt

in het begin soldeer je eerst 1 led op een printje ,dan zijn er 2 te zien en bij de samenstellingsfoto's is er plots weer maar 1 te zien.Heb je 2 reeksen foto's door elkaar gehaald ? Voor een gevorderde is het begrijpbaar maar een beginner zal zich ook die vraag stellen.Denk dat je gewoon een voorbeeld wil geven voor de zwarte kapjes maar mss ook dit doen met 1 ledje in de foto's :)

eve

Het is gewoon een voorbeeld voor het plaatsen van de collimatorkapjes. Ik zit hier in een oord waar ik geen loks bij de hand heb om een ontbrekende foto te maken.
Er staat trouwens een foto bij van de "neus"-LED (enkelvoud) met een collimatorkapje...

Erik

eve

Deel 2 :  Wit en rood in de onderste koplampen.

Trek voorzichtig, zonder iets te beschadigen, de flexprinten uit de witte connectoren van de groene printplaat. Verwijder de omlopende voetplaat (voorzichtig  met de zeer broze relingen !!!) Schroef aan elke kant de beide kruiskopschroefjes los (zie foto).



Nu kun je de grijze kunststofvorm met de twee koplampennabootsingen verwijderen. Op sommige modellen zit eea vast met wat lijm. Loswrikken, zacht geweld en geduld : met een scalpel gaat het het best.

Beide flexprinten uit de koplampenvorm trekken en goed bewaren : die heb je nog nodig.

Op dit ogenblik kan ik zeggen dat een poging om de gele LED's op de flexprint los te solderen, deerlijk mislukt is. Een tikje met een soldeerpunt aan een LED-soldeerpunt deed het koperbaantje over enkele mm gewoon verdampen. Misschien zijn er onder jullie die beter aangepast materiaal hebben om dat te doen, maar ik moest een andere oplossing zoeken. Gewoon vervangen van de gele LED's geeft trouwens geen oplossing voor een vervelend effect : de strooistraling van het licht.



Die strooistraling komt er omdat in de grijze kunststofvorm een dubbel lensje zit. Invallend licht, eender waar op dat glashelder onderdeel, plant zich voort over heel de lenscombinatie. Dat moet er dus uit. En dat lenzenstuk verwijderen gaat niet zomaar. Langs onder gezien heb je schematisch dit :



Beide zijvleugeltjes moeten afgeknipt worden om de lens te verwijderen.



Het is prutsen. Maar met voldoende handigheid en kalmte moet je dit krijgen :



Snij nu een reepje van twee banen breed af van de printplaat van 0,3 mm dikte (zie deel 1). Schuur met een stukje fijn slispapier de koperbanen lichtjes blank. Dat werkt sneller. Fixeer dit reepje op een handelbaar houten blokje met schildersafplaktape. Soldeer eerst de rode LED : die zit in de koplamp bovenaan. Kijk in deel één voor de polariteit. Ik, houd steeds de + aan de rechterkant.





De bovenste tape dient om de rode LED te fixeren. De tape T verhindert dat het soldeer te ver vloeit op de koperbaan. Met een halve sekonde contact met de vertinde soldeerbout zit de LED vast op de koperbaan. Fixeer nu de gesoldeerde kant en soldeer de pluskant van de LED. Test uw solderingen door 10 Volt met 1 kOhm in serie aan de banen te leggen. Doe dit telkens na het solderen van een LED.
Nu moet je even alle tape verwijderen en de min-koperbaan 0,5 mm naast de rode LED met een scherpe pen (traceernaald) krassen tot onderbreking : controleer met een ohmmeter.
Steek dit geheel nu even in de koplamp om te zien of de rode LED juist in het midden van de bovenste opening ligt. Als hij te laag zit haal je wat materiaal weg. Zit hij te hoog : geen groot probleem. Door de latere collimatorkap gaat de combinatie quasi automatisch centraal liggen.
Met een schema is eea misschien wel duidelijker :



1 en 2 : rode LED op de koperbanen solderen.
3 : koperbaan onderbreken.
4 : gele spoelendraad aan min van rode LED solderen.
5 en 6 : witte LED solderen (2,6 mm hart tot hart van de rode LED)
7 : gele spoelendraad aan min van witte LED solderen.
8 : rode spoelendraad aan plus-koperbaan solderen.

Het is nu een goed moment om nogmaals met een voeding van ca 10 Volt en een weerstand van 1 kOhm de werking van het geheel te testen.
Schuif de strip tot bovenaan in de koplamp, doe de draden opzij, en knip de strip af gelijk met de onderkant van de koplamp. Nu is de strip klaar voor de volgende set.
Als alles OK is mag je dit nog driemaal doen.
Plaatst nu de collimatorkapjes (zie deel 1).
Maak een nieuwe lens per LED met Bondic.

Er bestaan vele soorten lijm. Een voorbeeld van een "echte lijm" is bvb PVC-lijm. De lijm lost hier een deel van de te lijmen onderdelen op een wordt zelf PVC zodat de lijming één massa wordt.

Bondic is dit niet : http://notaglue.com/

Een druppeltje Bondic verhardt na UV-belichting tot een hard klompje doorzichtig kunststof. De hechting van Bondic op een andere stof is zuiver mechanisch. Een goede toepassing van Bondic is een lensje "sculpteren"...

Vul de koplampopening boven de LED met Bondic tot de vloeistof  iets bol staat. Bestraal dan met UV.
Afhankelijk van de wachttijd voor het bestralen met UV bekom je een bolle, vlakke of holle lens. De  Bondic loopt stilaan verder weg in en rond de LED-collimator.

Aan de originele flexprint zit een connector op een dikker gedeelte. Snij het dunne gedeelte af. Kleef tape op de verbindingsbanen, zodat er ca 1,5 mm vrij blijft om de LED-draden aan te solderen.



De schakeling van 2 koplampen aan telkens 1 connector is als volgt :



De rest is terug monteren. De koplampenhouder terug op zijn plaats friemelen, twee schroefjes vastdraaien, omlopende voetplaat met relingen voorzichtig terug plaatsen, LED-connector met een platte langebektang in de witte printplaat-connector schuiven en alle functies testen. Indien alles OK kan je de kap terug plaatsen en de machine in dienst stellen.

De verlichting van uw lok zou nu moeten zijn als de meest linkse lok op de foto : 7777.


Foto genomen door Erwin Janssens
[/i]

7738 is nog met de versie 1 : alle strooilicht door de Mehanolens, en rechts de originele 7804 nog met hevige geelzucht en strooistraling.
Uiteraard kan de lichtintensiteit nog aangepast worden via de decoderinstellingen. Let wel : hoe lager de intensiteit, hoe meer geelsteek. Maar dat is voor uw persoonlijke smaak.

Erik[/color]

755philippe

Erik,

Zoals al eerder zei ben ik ook bezig met de ombouw maar niet volledig op jou manier. Ik heb mijn lok ook voorzien van witte leds maar heb de weerstanden niet vervangen. Als de lichten aan staan wordt de print nogal warm. Kan dit komen omdat ik geen weerstanden heb vervangen. Mijn lok heeft een esu M4 sounddecoder gekregen ipv die oude die nogal zoemde.
Mvg

755philippe

eve

De weerstanden op de print zijn te laag. Vervang die van de witte leds door 3,3 kOhm...
Die van de rode (2,7 kOhm) kunnen blijven.

Erik

755philippe

Bedankt,

Hiermee weet ik wat mij te doen staat. Ik had een licht vermoeden ùaar was niet zeker. Dit zijn nu de voordelen van het forum. Ik had een probleem stel een vraag en nog geen uur later een antwoord. Nu nog 6 keds verwijderen en vervangen.
Erik bedankt voor de hulp. :) :)
Mvg

755philippe


Kees-Jan

Top!

Vooral de zwarte kapjes over de ledjes lijmen. Das ook handig voor mijn eigen project  ;).

Waarom dimmen jullie de uitgangen niet van de decoder?