Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

MTC21 vs Plux22

Gestart door eve, 17 mei 2015, 11:36:06 AM

eve

MTC21 vs Plux22

Als je meer functies wilt aansturen vanuit uw decoder, heb je ook meer aansluitingen (pinnen) nodig om het stuursignaal of ingang van de decoder naar de lok en omgekeerd over te brengen. Dat gebeurt via de interface, een genormde stekkercombinatie. Voor H0 zitten we nu doorgaans aan 21 pinnen.
Ik zal binnen hetzelfde merk blijven : ESU.
Er passeren hier regelmatig modellokomotieven met een MTC21 interface. Maar ik heb ook recentelijk ervaring opgedaan met een Plux22 decoder.

De pinbezetting van de MTC21 is :




Links boven zie je de pinbezetting in woorden. Pin 1,2,3,5,6,9,10 en 17 zijn "n.c." (not connected).
Voor de functieaansturing blijven pin 7,8,14 en 15. Ik reken hier Aux3 en Aux4 niet mee. Dat zijn logicauitgangen waar een versterker moet op aangesloten worden. Dat is ook iets waar niet elke modelspoorder mee weg komt ! Voor de meesten onder ons een ernstige drempel.
Conclusie : deze 21 pins decoder geeft, zonder verdere ingreep, net zoveel mogelijkheden als een oude 8-pins interface met extra violette draad.

Hoe anders ziet de Plux22 inetrface er uit :





Ik tel hier 9 (negen) uitgangen die zonder meer aan te sluiten zijn op een verbruiker. Dat is al een stuk leuker om mee te werken.

Zouden we niet allemaal beginnen zagen bij leveranciers en fabricanten om Plux22 interfaces in te bouwen in plaats van de onzalige MTC21 ?

Erik

pandur

Bijkomend voordeel van de Plux stekker;
Je kan er ook Plux 12 , Plux 16 in pluggen , als je niet alle toeters en bellen wil,
Daarbij heb je de enorme keuze van decoder fabrikanten

Dit om de keuze in de enorme diversiteit van decoders en toepassingen nog wat te bemoeilijken
Welke niet- digitale treinliefhebber komt daar nog aan uit, wanneer hij voor zijn nieuw gekocht treintje een decoder wil

Meer digitale informatie bij, en op, de verpakkingen van locomotieven zou toch op zijn plaats mogen zijn
Eric
NMBS-DB / H0 2rail DCC - ABC / ECoS II 4.2.13 / ECo Boost /MC II / LokPro 5.2.7 (2.7.9)

Rangeerduivel

Citaat van: pandur op 17 mei 2015, 12:18:47 PM
Welke niet- digitale treinliefhebber komt daar nog aan uit, wanneer hij voor zijn nieuw gekocht treintje een decoder wil

Dat draait meestal uit op het aankopen van hetgeen de verkoper op dat moment voorhanden heeft,of waar hij meest aan verdient...
Het "dedju toch,had ik maar..." komt meestal (maar zeker) later...! :(


;)

OlivierV

Mij maakt dat op zich niet zo veel uit hoeveel functies ik heb.

- Belangrijkste zijn licht voor en licht achter, meegaand met de snelheid.
- Eventueel de rode lichten apart schakelbaar maken.
- Cabineverlichting in de kant van de rijrichting, of apart schakelbaar.
- Eventuele rangeerverlichting, maar daar stopt het bij mij wel denk ik.

En op zich maakt het mij allemaal zo veel niet uit want ik zorg dat ik voor elke courante stekker een decoder in voorraad heb, of eventueel met verloopstukje (vb van 8polig naar plux).
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Klaas Zondervan

Citaat van: pandur op 17 mei 2015, 12:18:47 PM
Meer digitale informatie bij, en op, de verpakkingen van locomotieven zou toch op zijn plaats mogen zijn
Volgens de Morop normen hoort op de doos van elke loc te staan wat voor interfacestekker er in zit. Helaas lijkt het erop dat veel fabrikanten die normen niet lezen.

eve

Citaat van: OlivierV op 17 mei 2015, 15:00:33 PM
Mij maakt dat op zich niet zo veel uit hoeveel functies ik heb.

- Belangrijkste zijn licht voor en licht achter, meegaand met de snelheid.
- Eventueel de rode lichten apart schakelbaar maken.
- Cabineverlichting in de kant van de rijrichting, of apart schakelbaar.
- Eventuele rangeerverlichting, maar daar stopt het bij mij wel denk ik.

En op zich maakt het mij allemaal zo veel niet uit want ik zorg dat ik voor elke courante stekker een decoder in voorraad heb, of eventueel met verloopstukje (vb van 8polig naar plux).

Als je dit wil hebben ben je met een MTC21 al verkeerd bezig.

Erik