Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Snijplotter

Gestart door MARKLINRIJDER, 29 mei 2006, 17:12:38 PM

MARKLINRIJDER

Hallo,

Ik loop te denken een snijplotter aan te schaffen om bv. huisjes mee te gaan snijden uit plasticard van slaters of andere.  Heeft iemand van jullie hier ervaringen mee?  En welk merk type adviseren jullie me dan?

Groetjes,

David

Gerolf

Dat lijkt me bijzonder duur gereedschap om huisjes te gaan bouwen, tenzij je een enorme rij arbeiderswoningen wil gaan maken.
Zo'n toestel "rendeert" volgens mijn mening alleen indien je kleinserieproductie wil gaan doen. Wat is er mis met een hobbymesje?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

Een snijplotter is dat eerder niet voor dunne film materialen? Als je zoiets als gevels wil aanpakken, dan moet je eerder naar een frees uitkijken denk ik. Op een of andere beurs (Genk?) stond zo'n machientje. Geen idee van de prijs.

Deze hier kunnen dat misschien: http://www.lpkfusa.com/protomat/index.htm Wel aan de (heel) dure kant.

citaat:
Wat is er mis met een hobbymesje?


Ik geraak daar niet mee door 1mm plaatstaal [:D] En lang rechtdoor gaat ook niet zo goed.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

MARKLINRIJDER

Jer hebt er die door dikkere materialen ook gaan.  Ik spreek hier wel van 1.5mm.  Standaard is de dikte op 0.5mm.  en kostelijk, ja en neen, je hebt al moddelletjes van 500?.  Wat ik eigenlijk niet echt veel vindt.  Je kan er bv. ook decals mee gaan uitsnijden.  en noem maar op de vele toepassingen in modelbouw.

David

Roderik

Wat een frees kost weet ik niet, maar een snijlaser: daarvoor tast je zo diep in je zakken dat je je kousen mee bovenhaalt!
Voor een laser die genoeg kracht heeft om door een plaatje plasticard te gaan, betaal je makkelijk 25.000 euro. (Alweer een reden om lotto te spelen)[:D]
De firma waar ik werkt verdeelt lasertoestellen. Als zijn het dan medische lasers voor artsen, tandartsen en dermatologen.
Ik heb zelf al eens geprobeerd om er mee te gaan snijden, maar zonder succes. De laser dient bovendien nog gestuurd te worden om de vorm uit te snijden die je wil. Er bestaat ook nog gevaar voor je ogen en huid.
Indien je meer wil weten over lasers, zowel medisch als industrieel is er de volgende site:http://www.elen.it.
Deze Italiaanse firma vervaardigt lasers, ook snijlasers die door plaatstaal van ettelijke centimeters (!) gaan. Vraag me niet hoe je die rechtstreekse lijn van de kerncentrale van Doel gaat leggen, maar het zuipt sloten elentrik![;)]
Always be modelling!

Roderik

Wat het uitplotten met allerlei materiaal betreft voor modelbouw, heb ik al een en ander geprobeerd. Een kennis van mij heeft zo'n plotter en ik heb al meerdere pogingen gedaan. Een eenvoudig B-monogram voor bijvoorbeeld de zijkant van een wagon, geeft al moeilijkheden.
Het snijmesje trekt dikwijls de plastiek kapot en echt kleine detail zijn gewoon niet mogelijk.
B.t.w voor je een toestel aanschaft, vraag ook eens naar de prijs van die mesjes. Val niet achterover. De aankoopprijs valt mee maar de benodigdheden achetraf, da's een ander paar mouwen.
Always be modelling!

loco

Voor je een aankoop overweegt, vraag dan eerst een demo op de polystyreenplaat die je zelf meebrengt. Let ook op de vele soorten polystyreen die er bestaan. Zacht en hard. Ook dit moet je uittesten. Jouw idee is best haalbaar. Ik heb via Google heel wat informatie gevonden waaronder toestellen voor dikkere materiaalsoorten. De kostprijs valt ook mee. Indien je wilt fresen in plaats van snijden kan ik je misschien nog aan een realistisch demo-adres helpen. De prijzen liggen hier echter aanzienlijk hoger.
Ook voor het snijden van decals bestaan er snijtoestellen, maar dat is volgens mij net iets anders dan wat Marklinrijder nodig heeft.
Succes, en laat nog iets weten wat je uiteidelijk beslist hebt. We zijn benieuwd naar het resultaat.
Loco

MARKLINRIJDER

@loco

Frezen, heb dat ook bezig gezien op euromodelbouw, kan je me dat adres eens bezorgen.  

@roderik

Hoe dik was de polystrolplaat?

David

janjozef

Ik vrees dat gij veel geld op overschot hebt of proffesioneel modelbouwer wilt worden. Een andere reden voor zulk een machinerie aan te kopen kan ik niet echt bedenken. Voor het maken van 1 stuk, al eender voor wat zult ge sneller zijn dan met zulk een plotter, enkel en alleen al omdat het instellen van zulk een toestel al niet simpel is. nee zoals gerolf zegt koop een snijmesje snijmat en een metalen lat is veel goedkoper en veel simpeler in gebruik. Laat maar eens horen wat ge uiteindelijk gaat doen en indien ge er toch een koopt naar de resultaten maar ook het aantal mislukkingen.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

locomotion

Ik vind het vreemd dat er zo velen een negatief advies geven of aanraden om iets anders te proberen (op enkele uitzonderingen na), in plaats van het initiatief aan te moedigen. Is dit typisch Belgisch? Laat Marklinrijder toch doen. Misschien koopt hij wel liever een snijmachine waar hij zijn hele verdere leven plezier aan heeft (en wij misschien ook) dan wel een paard of een dure wagen dat hij na 15 jaar moet vervangen en nog veel meer geld kost.
Doen, zou ik zeggen. Zulke man vedient nu al een medaille voor moed en durf. En als hij het realiseert mag hij van mij al direct administrazteur generaal van het foruim worden zonder eerst 2000 berichtjes te moeten posten.
locomotion

Gerolf

citaat:
Geplaatst door locomotion
Zulke man vedient nu al een medaille voor moed en durf. En als hij het realiseert mag hij van mij al direct administrazteur generaal van het foruim worden zonder eerst 2000 berichtjes te moeten posten.
Ho zekers [?]
Wat is dat voor een reactie [?] Kan ik eraan doen dat je vanaf 1500 "directeur" wordt [?]
Maar, terug on-topic: Investeren in goed gereedschap is zeker belangrijk. Als ik zie wat daaraan (terecht) door ons wordt uitgegeven: het illustreert hoe belangrijk we onze hobby vinden en hoe graag we zo knap mogelijke modellen willen maken.
De opmerking over het hobbymesje was misschien wat overdreven, maar toch is dit mijn meest gebruikte gereedschap de laatste tijd, samen met 2 Dremels, airbush, etsbak, soldeerstation, ...
Ik heb ook al een geautomatiseerde bovenfrees overwogen, maar voorlopig is voor mij het sop de kool niet waard. Met een Dremel of dergelijke in statief en een geleidelat kan je ook al heel wat doen, en die kan je ook nog voor andere dingen gebruiken.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

een bovenfrees met computerbesturing kost ongeveer 10.000? daar kun je ongeveer alles mee. (als je ermee kan werken) Een plotter is een heel stuk goedkoper maar kost nog steeds een paar duizend euro. hoe gaat ge dat ooit tegenover uzelf verantwoorden voor de bouw van een paar modelhuisjes ? Niet moelijk dat velen modelbouw een dure hobby vinden. Voor mij een medaille voor stinkend rijk of ontzettend idioot.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Brunel

Ik ken ??n modelbouwer die de snijplotter hanteert en dat is iemand met een bedrijf waarvoor hij het apparaat toch al nodig heeft. Het werkt overigens uitstekend: bestrating, wandjes van huizen en rijtuigen, ziet er allemaal prachtig uit.

Tussen de foto's op deze link zitten wat voorbeelden.

http://home.concepts-ict.nl/~gerco/HSM/
Even op Rotterdam klikken en doorlezen.

locomotion

Aan JanJozef
Ik vind je opmerking totaal ongepast. Je getuigt van weinig respect voor artisanale modelbouwers die aan de basis liggen van vele nieuwe ontwikkelingen voor de Belgische markt. Hoe denk je dat er in dit kleine belgenland ooit modellen tot stand zijn gekomen. Wat moeten  Paul van den Steen (Rocky Rail), en Dani?l Piron (LSM), en Paul Bellon (PBMM), en Andr? Witmeur (Jocadis) en Pedderzolli, en Willy Bonge, en .... (het lijstje is zeker nog niet af), denken van zo'n opmerking. Denk je dat zij nooit iets hebben geinvesteerd om te kunnen starten? Ok, zij hebben later vaak hiervan hun beroep gemaakt. Maar in het begin was het risico's nemen. Ook risico's die niets hebben opgebracht.
Je zou daarentegen Marklinrijder mogen aanmoedigen. Misschien gaat hij wel verder in zijn hobby dan jij ooit wilt of kunt doen. En misschien koop je later bij hem nog wel eens een reeks geveltjes voor enkele euro's. denk dan nog eens aan wat je hier hebt geschreven.
En een degelijke bovenfrees met computerbesturing kost geen 10.000 euro.
Locomotion

janjozef

Brunel dat zal niet zijn met het goedkoopste plotterke maar een meer geavanceerd model (prijs idem dito) En hij heeft het nodig voor zijn beroepswerkzaamheden. Als ik dat kon zou ik zulk een gereedschap ook voor moderbouw gebruiken. Zijn huisjes zien er in elk geval heel knap uit.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem