Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Het verhaal achter de M2 rijtuigen?

Gestart door Michiel, 29 januari 2015, 14:16:15 PM

Jurgen

Ik ben ze inderdaad ook nog nooit tegengekomen. Of misschien 1 keer en toen heeft men daar vrij veel voor geboden dacht ik.

Welke lijsten bedoel je trouwens Peter? Is het de lijst die Sicco net online heeft gezet (waarvoor dank trouwens!)?


Ik ben ook nog op zoek naar welke rijtuigen naar Italië zijn gegaan en welk nummer ze daar gekregen hebben.
Wat ik ondertussen weet is dat de B-rijtuigen de nummers EB900-01 tot ?? gekregen hebben, de stuurstanden zijn zelf gebouwd op basis van plannen van de NMBS uit BD-rijtuigen en kregen nummer EB880-01 tot ??.
De rest moet ik eens terug opzoeken.
Maar welk rijtuig kreeg welk nummer? Bestaan hiervan gegevens?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Sicco


Jurgen

Citaat van: Sicco op 26 februari 2017, 14:06:05 PM
Dat waren toch M3's?

Blijkbaar ook M2's. Er staat een foto op Wikipedia, onderaan rechts.

Ik ben in mijn zoektocht ook op Italiaanse info terecht gekomen en daar sprak men over de ombouw van M2's op basis van de originele plannen van de NMBS naar een stuurstandrijtuig. De M3's reden samen in stammen met M2's als ik het allemaal goed begrijp (en Google Translate zijn ding goed gedaan heeft...).


Trouwens, kan het zijn dat je Elektrisch en Diesel hebt omgewisseld bij de stuurstandrijtuigen in je lijstje? Ik dacht dat er altijd meer dieselstuurstanden waren dan elektrische?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Sicco

Die gedachte had ik ook toen ik het overnam, maar dit staat er op mijn lijstje....
Als ik echter in mijn eigen fotoverzameling kijk heb ik dieselstuurstanden waarvan de nummers in beide lijstjes voorkomen. Blijkbaar is dus een deel van de lijst die ik heb fout. In mijn optiek waren er ook meer diesel-stuurstanden dan elektrische.

Sicco

#94
Een andere bron meldt inderdaad het tegenovergestelde, ik heb de lijst aangepast

Jurgen

Citaat van: Sicco op 26 februari 2017, 15:06:27 PM
Een andere bron meldt inderdaad het tegenovergestelde, ik heb de lijst aangepast

Ik heb even een vergelijking gedaan met de rijtuigen die Märklin heeft geproduceerd en alle rijtuigen die als "Elektrisch" geproduceerd zijn staan in je lijstje als "Diesel" en omgekeerd.
Ook enkele rijtuigen verschillen met de "38" en "48".

Blijkbaar zijn er dus toch foutjes op ofwel de modellen, ofwel in het lijstje. Ik veronderstel dat we dit niet meer met 100% zekerheid gaan kunnen uitklaren.

Al bij al denk ik dat we, wat de M2-rijtuigen betreft, al een heleboel informatie hebben kunnen samenbrengen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Sicco

De BDx-en waren al aangepast en de rest klopt volgens mij. Er moeten immers evenveel AB's zijn en relatief méér B's
De TDE's waren AB-B-B-BDx en er waren 7 stammen, met een AB en een BDx als reserve, dus dat lijkt te kloppen.

Jurgen

Vandaar ook dat ik eerder denk dat Märklin hier de gewone trekduw-rijtuigen heeft omgewisseld en Diesel voor Elektrisch heeft aanzien en omgekeerd. Jammer, maar helaas.


Hoe zat het trouwens ook weer met de kleurcodes op de hoeken?
Blauw was voor de elektrische rijtuigen, geel voor de diesels, geel/rood was de kant van de eerste klasse op het AB-rijtuig voor diesels en dan waren er ook rijtuigen met een blauwe hoek met bovenaan een geel stukje.

Wat was de betekenis van die laatste? Want de elektrische rijtuigen konden toch altijd gebruikt worden bij dieseltractie, maar omgekeerd niet?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

stoomlokje

Märklin heeft de groene M2's trekduwset al uitgebracht in UIC nummering.

Ik geloof dat  het was : De dieselversie in 2003 & de elektrische in 2012

De nummering van Diesel - & elektrische stuurstandwagens klopt.

Bij de elektrische hebben ze echter een fout staan : een cijfer 20 i.p.v. 82 voor trekduw.

Het nummer dat er op staat is 50 88 20-48 636-5  i.p.v. 50 88 82-48 636-5

Sicco

82 heeft niks met trekduw te maken, maar met het feit dat het een BD(x) is en geen B
En mijn opmerking over Märklin was volgens mij toch klaarhelder: wat nog mist zijn de gewone looprijtuigen, niet de veel, veel, veel beperkter inzetbare trekduwrijtuigen (die met de gekleurde vlakken). Het heeft niet veel zin dat te pareren met de opmerking dat er toch trekduwrijtuigen zijn... deze zijn niet inzetbaar in gewone getrokken treinen die zeker 90 procent van de inzet van M2 vormden.

stoomlokje

sicco , ik heb mij dan wel fout uitgedrukt , maar ik bedoelde wel dat die 82 voor een stuurstandrijtuig was,  en ik had begrepen dat het over de M2 met UIC nummering ging.
Je moet daarvoor mijn neus niet afbijten hoor , Ik beschrijf alleen maar wat zelf zie bij mijn wagens , ik ben GEEN expert in dat materiaal hoor .

Sicco

...

82 geeft niet aan dat het een stuurstand/trekduw is, maar dat het een tweede klas met pakafdeling is. De BD's zonder stuurstand/niet voor trekduw zijn immers ook 82.
En aangezien alle stuurstanden tweede klasrijtuigen met pakafdeling waren hebben die dus ook nummer 82

stoomlokje

OK bedankt Sicco , weeral wat bijgeleerd.
Is dan zeker het bewijs dat die Märklin wagen een fout in de nummering heeft.

stevend

even ter info wat betreft de "Italiaanse" M2 's

http://www.wikiwand.com/it/Carrozze_tipo_M2

De 5 stuurstrandrijtuigen zijn niet in italie gebouwd , maar zijn dus de bdx van de nmbs .

Voor wie verder wil zoeken :

zie Ferrovie Nord Milano
De B rijtuigen onder EB900-10 tot 900-38
De AB            onder EA910 tot 917
De stuurstanden onder EB880-01 tot 06

Jurgen

Citaat van: stevend op 27 februari 2017, 12:48:51 PM
even ter info wat betreft de "Italiaanse" M2 's

http://www.wikiwand.com/it/Carrozze_tipo_M2

De 5 stuurstrandrijtuigen zijn niet in italie gebouwd , maar zijn dus de bdx van de nmbs .


Dit is wat Google Translate ervan maakt:
Citeer
De FNM verwierf een aantal van deze auto's in het midden van de jaren negentig en geclassificeerd EB.900 (-10 tot -38) en EA.910 (-10 tot -17), terwijl anderen zijn omgebouwd tot semi-piloot rijtuigen en geclassificeerd EB 0,880 (van -01 tot -06) op basis van de semi-piloot van de NMBS

Ik maak hieruit op dat er toch rijtuigen omgebouwd geweest zijn.

Omdat ik weet dat Google Translate ook niet 100% correct is wil ik niet strijden om mijn gelijk, maar ik blijf toch twijfelen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.