Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Belgische Sommerfeldt bovenleiding maken.

Gestart door ERVIN, 21 september 2014, 23:06:50 PM

ERVIN

Zoals jullie al gezien hebben in een ander draadje , ben ik bezig met het maken van belgische bovenleiding van de firma Sommerfeldt.
Ik wil jullie hier graag even stap voor stap laten zien hoe ik dit doe.

Dit is wat je te zien krijgt als je een zakje met belgische bovenleiding wil gaan maken.



En alle onderdelen die in het zakje zitten.



Eerst gaan we de palen van de bovenleiding plaatsen , ik had deze reeds vroeger al voor een deel van een verflaagje voorzien. Er zitten schroefjes in het zakje waarmee je je palen goed kan vastzetten onder je spoorbaan.



Vervolgens meten we de afstand tussen beide palen , in mijn geval overspant de bovenleiding hier 4 sporen , die nogal ver uit mekaar liggen , 32cm om precies te zijn , de overspanning van Sommerfeldt is slechts 20cm , dus ik dien een extra stukje van de overspanningen aan mekaar te solderen.
Dit zijn de originele overspanningen... 20cm lang.



En hier heb ik reeds 1 deel langer gemaakt... 32cm lang. Dit moet je tweemaal doen , want je hebt twee overspanningen nodig.



Als dat mooi op maat gemaakt is , leg je beide overspanningen in de houder en soldeer je deze vast.






Dan komen de hangers of stoelen aan de beurt , Sommerfeldt heeft twee stangen per stoel reeds vooraf voorzien om twee sporen tegelijk met deze stoel te kunnen gebruiken , maar ik gebruik 1 enkele stang per spoor.





En ook deze soldeer je vast aan je overspanning.



Omdat deze bovenleiding net over een wissel komt te liggen , dien je iets speciaals te maken , en wat niet bij Sommerfeldt te verkrijgen is , het is dankzij Evan dat ik ook dit nu zelf toepas , je moet een schoen ( zo noemt dat dacht ik) maken waaraan twee stangen komen te zitten , ik knip uit een gebruikte overspanning een stukje van 1cm en boor er vervolgens twee gaatjes in.




En dat ziet er dan zo uit.



Dan maak je de twee stangen klaar , die in de gaatjes moeten gesoldeerd worden , en na het solderen heb je dit....






En ook deze soldeer je dan vast aan de overspanning.



Dan gaan we de isolatoren bevestigen. 4 sporen + een wissel , dat zijn dan 5 isolatoren in totaal.




En dat ziet er dan zo uit , de overschot knip je af en die overschot bewaar je , want die hebben we later nog nodig. Je kan op de foto zien waar je de isolatoren moet hangen.




De overschot van de net afgeknipte isolatoren gebruik ik om extra versteviging te maken van de masten en de overspanning , net zoals in het grote voorbeeld.




En als je dit werkje hebt gedaan , is je mast bijna klaar , hij moet nog ontvet worden en kan dan zijn kleurtje krijgen.




Als er nog bijkomende vragen zijn , stel ze gerust , ik zal indien mogelijk ze proberen te beantwoorden , maar Evan komt hier ook bijna dagelijks langs , en hij kan , uiteraard , nog meer info en tips geven. ;)

PeterC

Erwin een tutorial met veel foto's!  Dat zien we graag!

Een Belgische bovenleiding is nog niet direct aan de orde, tenzij Michiel's Belgisch stuk van onze baan sneller af geraakt dan voorzien.  Ik ga dan zeker beroep doen op je handleiding.  Wat meer details van hoe en met wat je je soldeerwerk uitvoert?



Citaat van: ERVIN op 21 september 2014, 23:06:50 PM
...in mijn geval overspant de bovenleiding hier 4 sporen , die nogal ver uit mekaar liggen , 32cm om precies te zijn...

Bijna 28m overspanning op slechts 2 masten?  Ik wist niet dat dat kon.  Ik zal wat meer met de trein moeten rijden en ondertussen mijn ogen open houden...



Erwin, knap werk!

Groetjes, Peter


eve

Erwin,

Mooie nuttige bijdrage. Ik heb het geluk gehad eea. in vivo te mogen aanschouwen : het is zeer overtuigend. Bij de grote overspanningen heb ik toch ook mijn twijfels...
Misschien ook iets vertellen over de soldeerhulpmiddelen ?

Erik

knibbelknabbel

In dit geval zal men bij het grote voorbeeld geen groot portaal gebruiken, maar 2 afzonderlijke portalen. Wanneer de overspanning te groot is, of men kan geen palen zetten in het midden (voor de zichtbaarheid van de seininrichting bijvoorbeeld), dan gaat met de palen en liggers uitvoeren in zwaarder formaat met 2 palen bijvoorbeeld...
De trekstangen bovenaan zijn wat kort. Dit portaal gaat in werkelijkheid niet blijven staan...

doomslu

#4
Ik heb er het volste vertrouwen in dat, onder toezicht van Evan, alles volgens het boekje verloopt.
Mooi gedaan, Erwin, en goede uitleg. Daar zijn we iets mee!  ;)

Een lukraak voorbeeld van het internet (gevanden: http://manebussen.blogspot.be/2012_12_01_archive.html):

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Michael

Mooi verslag Erwin, op welke afstand staan de volgende bovenleiding masten en hoe is deze afstand bepaald?
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

loebaske

Normaal is een rijdraad op schaal 87 60cm lang, dat kan je niet doen met de Sommerfeld rijdraad, je gaat die zelf moeten solderen, heb daarvoor een mal gemaakt volgens de plannen van Infrabel, trouwens heb daar ook eens uitleg geven doe je die ook kunt plaatsen, heb niet meteen de link maar zet die hier binnen kort..
In ieder geval zal je werk hebben Erwin als je alles onder draad wil zetten...

doomslu

Eric, dat klopt niet. Masten staan op variable lengte, naargelang de toestand.
Ik geloof dat het steeds een veelvoud van 7 meter is (standaard afstand tussen twee vertikale verbindinge), maar dat ben ik niet 100% zeker.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

loebaske

http://www.colsonit.be/foto/modulebouw3.pdf  door scrollen naar het einde...

Dat is juist Luc, ik bedoelde enkel op rechte stukken kan de rijdraad lang zijn, in bochten is die veel kleiner

doomslu

Via de zoekfunctie teruggevonden, het stond hier al 'ergens':
Bij de NMBS staan de masten voor de ophanging van de bovenleiding op een veelvoud van 7 meter uit elkaar.  De minimumafstand is 21 meter en de maximumafstand is 63 meter.  Op 1/87 komt dit overeen met 80,47 mm, wat om praktische redenen wordt afgerond naar 80 mm.  De normale afstanden worden dan 240 mm voor 21 meter, vervolgens 320, 400, 480, 560, 640 en 720 mm.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Peter

Prachtig gedaan Erwin,
Echt supermooi vakmanschap.

Toch nog een (positief gemeende) opmerking.
Op de foto's niet duidelijk te zien, maar heb je onderaan de masten 1 à 2 mm zwart geschildert.
En vergeet ook het witte veld niet met de paal nummers (ik heb die bij mij met een stukje witte decal gedaan. Dat is altijd mooi evenwijdig)

Met vriendelijke groeten
Peter

OlivierV

- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

ward

AC, Belgisch materiaal tijdperk V / VI

--> https://www.flickr.com/photos/90049814@N02/  <--

just4fun

Soldeer je zo'n constructie terwijl ze op je baan staat?
Of heb je voor de foto het portaal elke keer gepresenteerd boven je sporen
Paul

Michael

Citaat van: doomslu op 22 september 2014, 11:51:48 AM
Via de zoekfunctie teruggevonden, het stond hier al 'ergens':
Bij de NMBS staan de masten voor de ophanging van de bovenleiding op een veelvoud van 7 meter uit elkaar.  De minimumafstand is 21 meter en de maximumafstand is 63 meter.  Op 1/87 komt dit overeen met 80,47 mm, wat om praktische redenen wordt afgerond naar 80 mm.  De normale afstanden worden dan 240 mm voor 21 meter, vervolgens 320, 400, 480, 560, 640 en 720 mm.

Luc bedankt voor de maatvoering.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154