Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Station Heide

Gestart door vyncky, 26 september 2013, 20:47:14 PM

OlivierV

#195
Bij Peco's met plastieken puntstuk valt dat bij recentere locs wel vaker voor. Op mijn baan zit zo één gebogen exemplaar en mijn recentste locs geven in iets minder dan de helft van de gevallen een vonkje/kortsluiting zoals Evan eerder al aangaf. Bij wissels met gepolariseerd puntstuk kan je daar onmogelijk last van hebben.

Bij die locs zijn de loopvlakken iets breder dan de rest van mijn locs van Roco/Fleischmann/Vitrains. Wat de precieze reden is dat fabrikanten loopvlakken soms iets breder maken dan vroeger weet ik niet, of is het een trend van de laatste jaren?

Op zich is het niet storend wanneer je centrale niet afspringt. Wissels kan je eventueel aanpassen door een beetje bij te vijlen. ;)

Ben in ieder geval benieuwd naar de verdere evolutie. De bocht is lekker ruim, maar had het niet iets mooier geweest als de rails wat dichter bij mekaar lagen (is realistischer en je hebt er zo te zien de ruimte voor).
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

3rail

Wat ik vaak doe, is de eerste wagon en de lok voorzien van een stroom geleidende koppeling.
Mocht de lok dan geen spanning kunnen op pakken, dan word deze gevoed door de wagon er achter.

Het is idd jammer dat de sporen zo ver uit elkaar liggen, ook doet dit de diepte werking teniet. :-\
Dat je de sporen in het station iets uit elkaar trekt kan ik begrijpen.

Toch is het een mooie module, vooral het seinen werk is erg mooi.

Ik blijf je draadje met interesse volgen.

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

evan

Leuke vorderingen Yannick,

Je moet ns op letten als je kan dat het telkens het wiel is met antislipband dat de mini kortsluiting veroorzaken.  Die wiele zij steeds plat en breder.  De andere wielen hebben een schuiner loopvlak zonder problemen.  De kruising van Peco is hier vaak de zwakke plek.  Een beetje lak toevoegen of minimaal vijle helpt veel.

Groetjes ;)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

OlivierV

Minimaal vijlen hoeft maar eenmalig, die lak slijt er af met verloop van tijd. ;)
Heb het bij mijn peco bochtwissel gedaan en de probleemgevalletjes kruipen er nu over zonder dat de centrale in kortsluiting gaat. ;)
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

vyncky

Dank voor de reacties!

Citaat van: evan op 13 april 2016, 17:20:58 PM
Leuke vorderingen Yannick,

Je moet ns op letten als je kan dat het telkens het wiel is met antislipband dat de mini kortsluiting veroorzaken.  Die wiele zij steeds plat en breder.  De andere wielen hebben een schuiner loopvlak zonder problemen.  De kruising van Peco is hier vaak de zwakke plek.  Een beetje lak toevoegen of minimaal vijle helpt veel.

Groetjes ;)

interessant om te weten! Waar vijl je dan? tussen beide rails van het puntstuk?

Citaat van: OlivierV op 13 april 2016, 18:03:32 PM
Minimaal vijlen hoeft maar eenmalig, die lak slijt er af met verloop van tijd. ;)
Heb het bij mijn peco bochtwissel gedaan en de probleemgevalletjes kruipen er nu over zonder dat de centrale in kortsluiting gaat. ;)

Wat is verloop van tijd? heb je daar 'n idee van? Niet alleen voor bij mij thuis, maar op de club zijn we met onze nieuwe kruising bezig, en daar vormt zich waarschijnlijk ook dat probleem. Anders moeten we daar iets anders voor verzinnen .  ;)

Citaat van: 3rail op 12 april 2016, 10:40:03 AM
Wat ik vaak doe, is de eerste wagon en de lok voorzien van een stroom geleidende koppeling.
Mocht de lok dan geen spanning kunnen op pakken, dan word deze gevoed door de wagon er achter.
Da's ook een oplossing.  :), maar spanningsproblemen (stilvallen) heb ik eigenlijk niet tegengekomen tijdens het testrijden.  Als er een loc problemen geeft krijgt die een power-pack op z'n decoder.

Citaat van: 3rail op 12 april 2016, 10:40:03 AM
Het is idd jammer dat de sporen zo ver uit elkaar liggen, ook doet dit de diepte werking teniet. :-\
Dat je de sporen in het station iets uit elkaar trekt kan ik begrijpen.

"Zo" ver vindt ik relatief . 50mm hartafstand is nu toch niet zo veel? Ok, 5mm meer dan de werkelijkheid, maar ik denk dat de foto wel bedriegt. In werkelijkheid valt het mij niet echt op...

Dit weekend eens bekijken of het inderdaad aan de antislipband-wieltjes ligt (ben wel benieuwd   :P )....

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

vyncky

#200
Wat testgereden,

Voorlopig zijn er maar 2 locs die problemen geven. Ik heb ze niet allemaal getest (te veel werk :p )maar het heeft inderdaad te maken emet de antislipbandwielen. Ze geven problemen op wel 2 verschillende plaatsen! @Evan en Olivier Ik weet niet waar jullie zoal problemen hadden?




Citaat van: vyncky op 13 april 2016, 22:48:39 PM
Citaat van: 3rail op 12 april 2016, 10:40:03 AM
Het is idd jammer dat de sporen zo ver uit elkaar liggen, ook doet dit de diepte werking teniet. :-\
Dat je de sporen in het station iets uit elkaar trekt kan ik begrijpen.

"Zo" ver vindt ik relatief . 50mm hartafstand is nu toch niet zo veel? Ok, 5mm meer dan de werkelijkheid, maar ik denk dat de foto wel bedriegt.


Rechts het hoofdspoor, en links het zijspoor van de goederenkoer. Is dit nu zo verkeerd?

Yannick

Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Ben

Citaat van: vyncky op 13 april 2016, 22:48:39 PM

Wat is verloop van tijd? heb je daar 'n idee van? Niet alleen voor bij mij thuis, maar op de club zijn we met onze nieuwe kruising bezig, en daar vormt zich waarschijnlijk ook dat probleem. Anders moeten we daar iets anders voor verzinnen .  ;)


Herkenbaar. Ik heb het probleem in het schaduwstation met Piko A boogwissels. Beetje nagellak van de vrouw helpt prima en het zit al jaren zonder omkijken.



Gr, Ben.

evan

YAnnick,

Dat zijn bij een kruising idd; dezelfde plekken.

Ik gebruik dezelfde oplossing zoals Ben en dat slijt zo gauw niet weg hoor :)
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

OlivierV

Citaat van: vyncky op 14 april 2016, 19:25:01 PM



Rechts het hoofdspoor, en links het zijspoor van de goederenkoer. Is dit nu zo verkeerd?

Yannick

Heb op dezelfde plaats problemen als jou met dezelfde loc (201 en ook enkel met de assen met antislipbanden op, gelukkig maar op 2 wissels, de rest is met gepolariseerd puntstuk) en heb toch al heel wat aan die wissel gevijld. Anders ne keer vragen aan mijn lief of zij eens wil passeren met wat nagellak.


Wat betreft de hart-op-hart afstand, 50mm is inderdaad minder dan gebruikelijk, maar ik krijg toch de indruk dat het bij jou toch wat meer is dan 50mm (eerder 64mm, zeker gezien de wissels niet ingekort zijn). Ik heb dat zelf overal in mijn zichtbaar deel dus kan wel ongeveer vergelijken. Eigenlijk vind ik dat zelfs nog te veel en zou ik liever naar 46mm gaan...

Normaliter is de regel 50mm in stations (sporen iets uit mekaar trekken, komt ook overeen met de realiteit) en dan zo dicht mogelijk naar 45mm streven op de rest van de hoofdlijn... Ik zou toch nog overwegen de rails aan te passen en wat dichter opeen te leggen, 't zal later nog zo mooi zijn!

Het wijkspoor ligt wat mij betreft goed hoor, dat stoort niet zo.
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

vyncky

#204
Citaat van: OlivierV op 14 april 2016, 21:04:54 PM

Heb op dezelfde plaats problemen als jou met dezelfde loc (201 en ook enkel met de assen met antislipbanden op, gelukkig maar op 2 wissels, de rest is met gepolariseerd puntstuk) en heb toch al heel wat aan die wissel gevijld. Anders ne keer vragen aan mijn lief of zij eens wil passeren met wat nagellak.

Ik heb een zuster, en die heeft daar ook kilo's van. Kwestie dat je niet jaloers wordt  ;D

Citaat van: OlivierV op 14 april 2016, 21:04:54 PM
Wat betreft de hart-op-hart afstand, 50mm is inderdaad minder dan gebruikelijk, maar ik krijg toch de indruk dat het bij jou toch wat meer is dan 50mm (eerder 64mm, zeker gezien de wissels niet ingekort zijn). Ik heb dat zelf overal in mijn zichtbaar deel dus kan wel ongeveer vergelijken. Eigenlijk vind ik dat zelfs nog te veel en zou ik liever naar 46mm gaan...

Weinertcatalogus P288:

http://blaetterkatalog.weinert-modellbau.de//index.html?startpage=288

'k zat er 2mm naast  ;) dus 64mm is't zeker niet, dan had ik er de zaag ingezet. Daar moogt ge gerust van zijn  ;).

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

vyncky

#205
Een tijdje terug dat er wat gepost is. In die maand is er wel wat gebeurd.

Enkele gebruikte oude Roco flexibels vertoonden geen gaaf railvlak. Het hobbelde wat als je er over reed (en met je vingers over de railstaven ging).
Na wat testrijden heb ik besloten ze te vervangen door nieuwe Peco's.
Omdat toch de meeste sporen los gelegd moesten worden, liggen ze nu korter bij elkaar. Zo veel schelen doet het nu ook weer niet. 

Ondertussen een klein stukje aan de scenery gedaan. Één modulebak heeft zijn duinen al gekregen. Deze werden gevormd met architectenkarton, gipsverband en sculptamold.




Nu wordt het terug testrijden om zeker te weten dat alles terug naar behoren functioneert!
Tussendoor gaan we nog verder gaan met het gipswerk op de andere modulebakken, zodat die vuiligheid achter de rug is.

en dan pakken we de overweg aan:

Na lang zoeken naar vooroorlogse autootjes heb ik een geschikte autootjes gevonden.  :)

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

Svendw

Ho NMBS tijdperk V en VI met uitschieters in DC 2rail - ESU ecos2 - Koploper.
The Book Of Souls World Tour freak 😎

vyncky

#207
Bedankt Sven  :)

Een weekje verlof genomen om klinkers te leggen. draaide iets anders uit dan verwacht.

Op de nieuwe klinkers wachtende toch wat gedaan aan de treintjes.

Citaat van: vyncky op 23 mei 2016, 22:00:44 PM
Nu wordt het terug testrijden om zeker te weten dat alles terug naar behoren functioneert!
Tussendoor gaan we nog verder gaan met het gipswerk op de andere modulebakken, zodat die vuiligheid achter de rug is.
De overige modulebakken kregen een gipslaagje. Het geeft gelijk een ander zicht.




Citaat van: vyncky op 23 mei 2016, 22:00:44 PM
en dan pakken we de overweg aan:

Het begin werd gemaakt :)


Vanmiddag komen ze nieuwe klinkers leveren dus houdt het modelbouwgebeuren even op!

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

vyncky

#208
Na wat scenery 1/1 gedaan te hebben (voortuin aangelegd), is er nu terug tijd voor de modelbouw!

Ondertussen zijn de barelen gebouwd. Deze werden gemaakt uit de etsplaten van PB-messingmodelbouw.


Binnenkort worden ze gemonteerd, wanneer de rails een kleurtje hebben gekregen.

De meeste rails hebben hun bevestigingsplaten gekregen. Ik kwam er natuurlijk te kort, dus dat betekent wachten met schilderen...


Ik twijfel alleen nog om de railvoeg na te bootsen...

Tot de volgende!
Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

vyncky

#209
ondertussen hebben alle overgangen hun lasplaten gekregen en is de kruising wat verbeterd:
- weghalen van de véél te lange kunststoffen contrarails.
- puntstukken geïsoleerd met een stukje kunststof en wat verf. Eens kijken hoe lang dit mee gaat.
(Wanneer ik kromme vijltjes heb, vijl ik het puntstuk wat mee. Met rechte vijltjes lukt dit niet  ;) )



Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)