Nieuws:

Nu in MSM 244 ACTIEMODEL 2024

Hoofdmenu

Patrick's modelbaan

Gestart door Sattrickske, 03 mei 2013, 20:52:24 PM

Sattrickske

Ik ben dus al een tijdje bezig met m'n baan en omdat ik meestal druk met andere dingen bezig ben durft deze hobby af en toe wel eens effe stil te vallen, maar gelukkig nooit voor heel lang.
Dus 'k ga proberen weer te geven wat de huidige toestand is.
De baan afmetingen zijn 3m50 x 1m75; niet al te groot maar groot genoeg om het één en ander mee uit te halen.  De meeste elektronica ontwerp ik zelf en voorzie er ook de software voor; als ik effe nadenk, zijn enkel de Central Station II en de ESU decoders in m'n locs niet van eigen makelij.

Op dit ogenblik is het schaduwstation volledig klaar en ziet er als volgt uit:



Een paar voorbeeldjes van de zelf ontworpen/gemaakte elektronica...
S88 (rechts) en servo-decoder (links):

Al m'n wissels worden door servos aangedreven.

Op dit ogenblik hou ik me bezig met het digitaliseren van een lot locs die ik op een openbare verkoop heb aangeschaft voor weinig geld.
Een voorbeeldje, een oude BR50 die een nieuw leven gaat krijgen op mijn baan:




Steven123

Goed bezig Patrick,  erg toffe sfeer met die ledjes in uw schaduwstation  ;)
Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

Sattrickske

Bedoeling is er één van de treintjes gaat rondrijden met een camera aan boord, dus mag de afwerking van het schaduwstation ook wat mooier zijn, dacht ik zo.

railman56

meer dan geslaagd
'k zal maar stillekes verder dromen...
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

Sattrickske

Citaat van: railman56 op 03 mei 2013, 21:09:17 PM
'k zal maar stillekes verder dromen...
En waarom verder dromen?  'k Heb een paar van jouw posts doorgelezen.  Gewoon uitvoeren en uitproberen!  Mijn moto is 'failure does not equal defeat'

doomslu

Citaat van: Sattrickske op 03 mei 2013, 21:32:31 PM
Citaat van: railman56 op 03 mei 2013, 21:09:17 PM
'k zal maar stillekes verder dromen...
En waarom verder dromen?  'k Heb een paar van jouw posts doorgelezen.  Gewoon uitvoeren en uitproberen!  Mijn moto is 'failure does not equal defeat'
Vind ik ook. Dromen is goed, maar eens moet je het gewoon doen:)
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

OlivierV

Patrick, die verlichting in je schaduwstation is gewoon vet en heel subliem!
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

Sattrickske

Citaat van: OlivierV op 03 mei 2013, 22:35:13 PM
Patrick, die verlichting in je schaduwstation is gewoon vet en heel subliem!
Is nochthans niet moeilijk...
Een malletje gemaakt in rubber van een klei prototype:

En dan gieten met 2-component polyurethaan + pigment:

Gaatje uitfrezen of boren en ledjes instoppen via een drager printje:



Aan mekaar plakken (secondenlijm), bijschilderen en verweren:


De eerste fotos zijn gemaakt van de eerste reeks palen; daarna zijn de stukjes bijgewerkt en heb ik een nieuwe mal gemaakt, met de laatste foto als eindresultaat.

PietB

Werkelijk schitterend, een typisch gevan van oog voor detail.

grt Piet

dani

Nog eentje die de weg naar hier heeft  gevonden... welkom
Patrick.  Dit draadje wordt puur genieten. Zeker weten
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

Sattrickske


Havoc

Dat verlicht schaduwstation is inderdaad prachtig.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Johnnytrein

Dani, kost ik ook maar genieten van jouw bezoekje  :'(
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Sattrickske

Met 1001 dingen tegelijk bezig, maar de laatste tijd eens zitten nadenken over een betere aansturing van m'n baan.  Ik wil zowel manueel als volautomatisch met de PC kunnen rijden.M'n huidige oplossing is niet slecht, maar kan beter: RocRail + Marklin CSII centrale + zelfbouw decoders voor de accessories + zelfbouw s88 modules + ESU decoders.  Alle onderdelen zijn mekaar verbonden via het DCC protocol en de s88 bus.  Dat geeft één probleem: communicatie is maar in één richting; dus een wissel laten terugmelden in welke stand ie staat is niet mogelijk.  Ook moeten de decoders steeds opnieuw geprogrammeerd worden wanneer ik iets wil wijzigen.

Dus gaan we nu voor versie 2:
- Feedback op de servos
- Parametriseerbare decoders
- Communicatie in 2 richtingen
Om alles beter mekaar te laten praten, heb ik wat research gedaan over de CAN-bus (ook gebruikt door de CSII centrale van Märklin).  Dit is een 2-wire protocol dat vooral gebruikt wordt in de auto industrie.  Door de 2-wire in tegenfase is het redelijk ongevoelig voor storing en kunnen lengtes van 40m met een bitrate van 1MBps bereikt worden.  Perfect voor m'n baan...  Effe een schetsje van hoe ik het zou willen uitvoeren:


Later komt er nog een speciale CAN-node bij: CAN-to-ethernet.  Op deze manier kan m'n hele baan door de PC bestuurd worden.

De CAN-nodes zijn opgebouwd uit 3 bouwstenen:
- CAN-transceiver: MCP2551
- CAN-controller: MCP2515
- firmware controller: PIC16
Dit had ook gekund met 2 bouwstenen als je de CAN-controller en de firmware controller combineert door een PIC te nemen met een embedded CAN-controller.  Maar ik verkies een aparte firmware controller omdat ik daarmee ook m'n decoders ga aanspreken en zo veel meer CPU tijd ter beschikking zal hebben.  De communicatie met de decoders gebeurt via de SPI bus van de PIC microcontroller.
Dankzij de transceiver kan ik tot 112 CAN-modules aan m'n baan hangen, meer dan genoeg dus.

conducteur

Als al die µC hun koffieCAN bovenhalen en koffieklets houden, hoeveel deciBel produceert dat dan? Ik ben benieuwd naar het resultaat!
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum