Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Dani's World - Een nieuwe adem...

Gestart door dani, 03 mei 2013, 10:40:18 AM

PietB

Citaat van: dani op 22 januari 2014, 09:55:39 AM
in de computer opslaan van al mijn rollend materieel.
Hoi Dani, heb je wel eens van TrainBase Pro gehoord?
Dat schijnt een prima programma voor dit soort zaken te zijn.

grt Piet.

dani

Ja, Piet, ik meen daar ooit al es van gehoord te hebben.  En het schijnt een vrij uitgebreid programma te zijn.
Anderzijds was ik al zo ver gevorderd in MS Access met mijn eigen database toen ik er van hoorde.
Ik heb de data structurenen tabellen gedefinieerd, een invoerscherm gemaakt , rapporten en zoekacties gedefinieerd, en zelfs aparte functies voor een "lokomotief fiche" en zo geprogrammeerd.   Dus alles is klaar, het is gewoon een kwestie van het er in te "kloppen".   Maar wel bedankt om mee te denken !!
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

oetbeem

mooi setje s bahn rijtuigen Dani!

Misschien is een rode DB 111 een mooie loc om ervoor te zetten?

Mvg Danny

banner by oetbeem, on Flickr

dani

Inderdaad Danny !  Daarvan heb ik er enkele van die 111 reeks.  Prima suggestie
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Het is weer even stil geweest, want ik was druk in de weer met het fototoestel (en ben nog bezig) en de database op de pc.

Intussen zijn alle wagons die ik heden ten dage in mijn bezit heb, geïnventariseerd en van passende foto voorzien in de database.
In de komende week zijn dan de lokomotieven aan de beurt.  Daarvan zit het meeste al in de databank, maar de foto's zijn een allegaartje van "gepikte" en gekopieerde foto's.

Net zoals bij de wagons wil ik elke lokomotief op dezelfde achtergrond hebben, en daarvoor gebruik ik mijn dioramaatje    "Station  Bijna-Thuis".

Een paar voorbeeldjes :




In totaal zitten er momenteel  338 wagonnen in de database (na 3 jaar met de hobby bezig te zijn) van allerlei pluimage, en de pc ordent ze netjes volgens type wagon, merk en model.
Na het inventariseren  zitten ze nu allemaal netjes terug in hun doosjes en in de opbergboxen (op wieltjes).   De boxen zijn ook weer genummerd en in de database zit ook welke wagons in welke doos zitten.     De bedoeling is om in de toekomst vanuit de dB mijn slepen samen te stellen en dan een "paklijjst" te krijgen waarmee ik dan de wagons uit de juiste dozen kan vissen.


Zoals ik dus al zei, de volgende stap is  hetzelfde doen met al de lokomotieven, maar daar moet ik enkel de foto's aanpassen.   Momenteel hebben we het over een 85 a 90 tal lokomotieven, dus dat is wel eventjes werk ook.   Ik zal nog wel een paar dagen "stilletjes" zijn.


En dan tenslotte moet ik nog eens wat mini stickertjes gaan kopen   (van die gekleurde bolletjes) waar ik dan het unieke volgnummer uit de database kan op noteren en dat onderaan elke wagon en lok plakken.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

philippe_007

tja mooi werkje,
den mens zou dat van in het begin moeten doen...
Zou dit ook eens dringend moeten doen, zoals al de rest wat in huis staat zodat moest er ooit brand of diefstal zijn ik van alles een foto heb... ik zeg dat al jaren, maar er komt niet veel van in huis  :( :( :( :(

Sattrickske

Citaat van: dani op 30 januari 2014, 15:20:29 PM
En dan tenslotte moet ik nog eens wat mini stickertjes gaan kopen   (van die gekleurde bolletjes) waar ik dan het unieke volgnummer uit de database kan op noteren en dat onderaan elke wagon en lok plakken.
En waarom geen barcode of RFID?  Jou kennende... ;-)
Ik ga de mijne uitrusten met RFID en telkens een trein het schaduwstation binnen- of buiten-rijdt, wordt ie 'opgemeten'.  Zo weet ik wat de precieze samenstelling van m'n stel is en deze wordt dan doorgegeven aan de PC software die de baan aanstuurt.

Gerolf

Citaat van: Sattrickske op 01 februari 2014, 19:46:42 PMIk ga de mijne uitrusten met RFID en telkens een trein het schaduwstation binnen- of buiten-rijdt, wordt ie 'opgemeten'. 

Dat wil ik ook "ooit" doen. Geen idee hoe klein de (betaalbare) tags intussen zijn.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

dani

One fine day..... Maar nu nog even niet vrees ik
430 tags is even wat teveel voor het budget
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

marimon

[quote momenteel  338 wagonnen in de database (na 3 jaar met de hobby bezig te zijn)][/quote]
[quote een 85 a 90 tal lokomotieven][/quote]

Dani,  welk programma zou jij mij aanbevelen voor mijn 10 loc's en 25 wagons na tien jaar verzamelen?  :) :D :P
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

Kautenbach

hey Dani, niet je adres posten op t internet, 338 wagonnen in 3 jaar, .... dat is 2 wagonnen per week, elke week, 3 jaar lang, dan moeten die tags er toch vanaf kunne ;D

men wat een collectie, hoeveel locs heeb je dan, en hoeveel ruimte?

wel logisch dat je eea wilt registereren om te voorkomen van, oh ja, die heb ik ook nog, succes ermee ;)

dani

Citaat van: marimon op 02 februari 2014, 11:43:10 AM
Dani,  welk programma zou jij mij aanbevelen voor mijn 10 loc's en 25 wagons na tien jaar verzamelen?  :) :D :P
Microsoft  Excel misschien ?
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

dani

Citaat van: Kautenbach op 02 februari 2014, 13:50:05 PM
hey Dani, niet je adres posten op t internet,

Er is het nodige voorzien....  En het meerendeel is 2de hands materieel.. dus dat scheelt wat in de portemonnee ;-)


Citaat van: Kautenbach op 02 februari 2014, 13:50:05 PM
men wat een collectie, hoeveel locs heeb je dan, en hoeveel ruimte?
Eigenlijk weinig ruimte , een zolder van  2 x 6m bij 2m40  dus in totaal zo'n 25 m²
Maar ik wil wel eens wat afwisseling van materieel op de baan zien als ze ooit rijklaar is.
De kruik is te water gegaan...
De kruik is niet meer.

PietB

Voor de mensen die niet met RFID tags willen gaan werken:
http://www.rfidplaza.com/confidex-nfc.html
Het zou misschien ook wel een oplossing zijn op een rangeer heuvel, zou ik me zo kunnen indenken

Het scannen hoeft niet zo'n erg groot probleem te zijn, dat kan voor de inventarisatie met een SmartPhone.
Ik weet dat he High-end modellen van Samsung en LG met een NFC voorziening zijn uitgerust.

grt Piet.

PeterC

Citaat van: Gerolf op 01 februari 2014, 19:55:43 PM
Citaat van: Sattrickske op 01 februari 2014, 19:46:42 PMIk ga de mijne uitrusten met RFID en telkens een trein het schaduwstation binnen- of buiten-rijdt, wordt ie 'opgemeten'. 

Dat wil ik ook "ooit" doen. Geen idee hoe klein de (betaalbare) tags intussen zijn.

Dergelijk idee dwaalt hier ook rond.  Ook dat van barcode identificatie...
Ooit...  ::) ::) ::)

Groetjes, Peter