Een stukje langs de Maas

Gestart door OlivierV, 14 februari 2013, 13:45:40 PM

Rangeerduivel

Citaat van: niko op 02 juli 2015, 15:30:08 PM
Succes met bouwen Olivier, het begin is er al .

mvg NiKO

Het begin is er reeds een paar malen geweest,
maar het zal nu wel wat doordachter gebeuren hopen wij...

;)

loebaske

een proper begin Olivier, zorg ook eens dat alles netjes vlak is, zeker bij de overgang van de modulles, leg er eens een paslat op en zorg dat je geen knik heb bij de overgang




raf

ik ben begonnen met dexon ijzer als onder grond
dan heb ik multiplex laten zagen op 20 cm hoog en dat is het frame waar ik op bouw
zo is alles recht en heb je steeds mooie overgangen
vanaf dat frame ga ik dan omhoog met alweer multiplex planken
ik heb ondervonden dat dit met de jaren niet krom gaat trekken want de temperatuur op zolder kan in de zomer nogal hoog oplopen al zit er 12 cm isolatie in het dak verwerkt

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Martin Welberg

Och, de aarde is ook niet vlak  ::) :P

Rangeerduivel

Citaat van: milocomarty op 02 juli 2015, 16:17:28 PM
Och, de aarde is ook niet vlak  ::) :P

En het echte spoor ook niet! ;D

;)

Ben

En een paslat ook niet.... ;D

Gr, Ben.

loebaske

pffff doe maar.....is een preek tegen de muur
en dan niet komen zagen dat de loc slecht loopt of men ontkoppelingen heb bij een over gang....

Martin Welberg

Nee  hoor, zagen doe ik hiermee  :P




loebaske

amaaai een paneel zaag

OlivierV

Het moet nu gewoon echt goed zijn (3e keer goede keer). Punt, moduleovergangen zo vlak en perfect als mogelijk opdat al het materiaal er zonder problemen over zal lopen. 'k Zal tevreden zijn als de rails er gaan liggen dan kan er weer wat gereden worden. Ook zou ik denk ik al mijn baan in secties gaan indelen opdat later automatiseren of blokbeveiliging inbouwen gemakkelijker kan gedaan worden.

Groet,
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

loebaske

Velen maken die fout door snel sporen te leggen om toch maar eens te kunnen rijden, er moet idd. test worden gereden voor je alles gaat inbedden en afwerken en na de testrit alles weer in de doos voor enkele maanden..... na die test ritten op men baan is het nu ongeveer 2jaar geleden dat er nog een trein heeft gereden, eerst verder afwerken en details, als je kan bouw ge op kleine stukken uw diorama, gemakkelijker om in detail te gaan...nadien zet je die terug op de baan.

Mensen die hier al eens op bezoek zijn geweest weten wat ik bedoel met kleine diorama's

Stieven76

Citaat van: loebaske op 03 juli 2015, 08:05:01 AM
Velen maken die fout door snel sporen te leggen om toch maar eens te kunnen rijden, er moet idd. test worden gereden voor je alles gaat inbedden en afwerken en na de testrit alles weer in de doos voor enkele maanden..... na die test ritten op men baan is het nu ongeveer 2jaar geleden dat er nog een trein heeft gereden, eerst verder afwerken en details, als je kan bouw ge op kleine stukken uw diorama, gemakkelijker om in detail te gaan...nadien zet je die terug op de baan.

Mensen die hier al eens op bezoek zijn geweest weten wat ik bedoel met kleine diorama's

Dat is inderdaad heel handig. Heb ik zelf gezien :) Mijn volgende module die ik ooit begin doe ik op de manier van Eric. Veel handiger dan nu, moet soms nogal ongemakkelijke houdingen aannemen om ergens goed aan te kunnen, al is het maar 60cm diep.

OlivierV

#387
Na veel hertekenen is het dit ongeveer geworden. Enkel geldig voor niveau 0 met "schaduwstation" en paradebaanvak. Verdoken komt normaal een aansluiting naar een hoger liggend gedeelte wat dan allicht onder de naam Bellevue door het leven zal gaan. Het hoger liggend gedeelte zal een 30-tal centimeter boven het schaduwstation komen te "zweven".

Zichtbare deel is het lange rechte stuk met de flauwe bocht rechts (stralen van 95 en 90 cm). Rails komen op dit stuk op een hart-op-hart afstand van 5cm van elkaar te liggen, dat oogt ook weer mooier. Wel moet ik dan voor het schaduwgedeelte telkens overgaan naar 6cm hart-op-hart opdat ik daar met bogen van 47 en 53cm werk.

Wat betreft schaduwstation moet ik met de kopsporen nog een keertje spelen, we zien wel hoe dat uitdraait.
De lengte van de doorlopende opstelsporen is nu ook eindelijk wat aangenamer geworden en bedraagt zo'n 2m20 gemiddeld.

Het paradebaanvak zal vooral een stuk dubbelsporige hoofdlijn voorstellen met een ferme knipoog naar lijn 125 langs de maas. Hier zien we stevige rotsformaties met daarlangs een  spoorlijn en een rivier. Mijn focus ligt op de strook bij Nameche, Marche-les-dames en Sclaigneaux. De keuze hiervoor is vooral omdat ik dan een mooi stuk natuur kan uitbeelden op mijn niet te brede modelspoorweg.

Wat betreft keuze van het onderwerp, hier enkele foto's ter inspiratie.
2115 M5 Marche Les Dames 01-08-2014 by Jos Gillard, on Flickr

1823 Marche Les Dames 01-08-2014 by Jos Gillard, on Flickr

Marche-les-dames by Jonathan.D1986, on Flickr

NMBS 2319 @ Brumagne by Steven De Haeck, on Flickr



Na het fabriceren van de modulebak heb ik mij bezig gehouden met het aftekenen van het sporenplan op deze bak. Vervolgens ben ik na af te stappen van mijn sneetjes-wijnkurk-methode begonnen met het leggen  van stroken kurk, ik gebruik stroken van 3.5 cm (behalve rechts, daar was ik nog in probeerfase), voor de bochten snij ik er eens in opdat de stroken makkelijk meebewegen en in een bocht te leggen zijn.

De losse gebogen rails zijn messing Roco exemplaren in R3 en R4, deze werden gebruikt als maat voor de bochten.
Korter dan R3 gaan we niet want dat is geen zicht en met die lange rijtuigen kan je maar beter een beetje ruimer nemen, ook al komt dit stuk helemaal niet in het zicht te liggen.

De wissels zijn korte tillig bouwsets met een hoek van 15°, de straal van het afbuigende deel is zo'n 60cm, prima, daar kan alles door.



Deze 3e baan wil ik alles beter doen, vooral ook netter en strakker. Dat begint goed te lukken. Hier zien we de "ringleiding" (zwart en rood), alsook de geïnstalleerde Hoffmann wisselaandrijvingen die reeds voorzien zijn van stroom (geel).

Verder moeten er wel nog 2 tuimelschakelaars langs de zijkant komen, maar omdat ik geen goede exemplaren meer heb liggen heb ik dat maar zo gelaten. Uiteindelijk komen er dan nog een draad of 4 bij die ik hopelijk even netjes bij de rest kan weven opdat het een overzichtelijk geheel blijft.



Het heeft enkele dagen geduurd maar in tijd zou dit zeker op 1 bouwdag kunnen bereikt zijn. Op de rechter poot, 2 kopsporen en een stukje scenery om mooi aan te sluiten met een aangeklede bak na is deze bak eigenlijk compleet. Tevens moet ik links nog een boordje voorzien opdat er niks de afgrond kan inrijden.

De hoogte van de baan wordt hier duidelijk, dat is zo'n 1m20, dit is nodig om boven de lichtknop uit te komen zodat deze nog vlotjes aan en uit kan gedaan worden.

Wat we zien is duidelijk, een afgewerkte bak met sporen een een loc met een trein die er voor de foto even opstaat.

Qua verbinding met de centrale ga ik ook anders te werk gaan dan voorheen. Ik ben van plan een "kastje" te maken waar mijn multimaus en een trafo in plaatsnemen. Vervolgens zal ik met behulp van molex stekkers (dat zijn interne pc-stekkers, ik heb er een hoop van) de verbinding met dat kastje maken, zo verkrijgt elke bak zijn stroom via een eigen aansluiting (hier middenin te zien) en is deze niet afhankelijk van een verbinding die door een andere bak moet lopen en eventueel kapot kan gaan.



Voila, zo kan het wel weer, morgen weer verder met wat houtwerk!

Groet,
Olivier
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

raf

ik zou die stekker vertikaal zetten want zo bestaat de kans dat je hem er om een of andere reden vanaf gaat lopen
voor de rest ziet het er mooi uit
ik heb een blokje gemaakt wat op de rails past en daarlangs staat een mes schuin geplaatst
als ik dan met die blok over de rails ga snij ik de kurk meteen schuin af en is hij overal even ver van de rails verwijderd

gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Rangeerduivel

Citaat van: raf op 06 juli 2015, 08:50:34 AM
ik heb een blokje gemaakt wat op de rails past en daarlangs staat een mes schuin geplaatst
als ik dan met die blok over de rails ga snij ik de kurk meteen schuin af en is hij overal even ver van de rails verwijderd

Hier is dat allemaal "uit de losse pols" gebeurd 8)

Zo te zien zal ik nog dikwijls naar Overmere mogen rijden op momenten dat het wat ingewikkeld gaat worden! ;D ;D

;)