Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Ergens in een haven

Gestart door niko, 20 januari 2013, 23:54:41 PM

niko

Hier bij stel ik mijn nieuw baan plan voor.
Het moet ergens een plekje in de haven voorstellen, ergens in belgie met een afwisselend komen en gaan van private operators met korte slepen ( vermits ik niet zo heel veel plaats heb ) .
De afmetingen zijn 265 op 75 cm.
Ik heb er lang over na gedacht en geplant en opnieuw en opnieuw.
Doelstelling = lol te hebben en een beetje te kunnen rangeren.
Veel loks heb ik nog niet want ben overgestapt van 3 rail naar 2 rail, de kennis moet  daar ook nog wat bij geschaafd worden kwa kennis van 2 rail dus maar dat komt wel gaande weg wel.
Het rail materiaal is van Roco ; Roco line zonder ballast .




mvg niKo
mvg Niko

Steven123

Leuk idee Niko, lijkt mij zeker interessant als je weinig plek hebt (heb hetzelfde probleem)
Is het de bedoeling om hierop later uit te breiden? Aangezien je sporen tot aan de randen lopen?

Als dat niet het geval is zou ik de wissel rechts-onderaan wat meer naar links brengen, zodat een iets langere loc zonder problemen nog van spoor kan wisselen, nu lijkt het me vrij krap (mogelijk heb je dit getest met een bepaalde loc en is het toch voldoende)

Hou ons zeker op de hoogte met foto's als je van start gaat ;)
Veel succes!
Groeten
Steven
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook

niko

Hoy steven aan de rechterkant komt een klein.schuifplateu
Voor enkele loks en wagons 

Mvg niko   
mvg Niko

Gerolf

Leuk plannetje, Niko. Ik ben benieuwd naar je uitwerking  ;)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Ronald

Idem Niko.

Citaat van: niko op 21 januari 2013, 08:35:56 AM
aan de rechterkant komt een klein.schuifplateu
Voor enkele loks en wagons 


Dan zijn de 2 wissels rechtsonder eigenlijk overbodig. Die beweging kun je dan op het schuifplateau doen. Als je ze wel laat zitten zou ik ze andersom leggen (linkse wissels ipv rechts) en ze een loclengte naar links schuiven. Dan kun je evt zonder die schuif no op je baan rangeren en laat je ruimte voor een loc om om te lopen bij het rangeren.

Kautenbach

of, bocht R2 vervangen door Engels wissel, extra opstel/rangeerspoor voor degravel company, en die wisselstraat met 2 engelse wissels dus direct  vanuit aansluiting linksboven bereikbaar maken.

DG1 en R3 linksbovenin omwisselen, en een overweg in leggen, dat geef weer meer diepte, 2, of 3  opstelsporen vooraan, gravelcompany, weg en dan weer spoor

janjozef

Mooi plannetje, alleen moeten alle sporen echt mooi evenwijdig liggen met de voorkant van de bak ?

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

PeterVG

Citaat van: janjozef op 21 januari 2013, 16:27:27 PM
Mooi plannetje, alleen moeten alle sporen echt mooi evenwijdig liggen met de voorkant van de bak ?

Jan

Waarom?

Zelf zou ik ze net niet mooi evenwijdig leggen omdat dit optisch wel leuk is.

PeterC

Citaat van: PeterVG op 21 januari 2013, 18:26:59 PM
Citaat van: janjozef op 21 januari 2013, 16:27:27 PM
Mooi plannetje, alleen moeten alle sporen echt mooi evenwijdig liggen met de voorkant van de bak ?

Jan

Waarom?

Zelf zou ik ze net niet mooi evenwijdig leggen omdat dit optisch wel leuk is.

Peter, ik denk dat Jan dat ook zo bedoelde!

Niko, alles een beetje draaien (schuin zetten tegenover de voorkant en het gaat er heel wat spannender uitzien (alles parallel aan de kant is vrij eentonig).

Groetjes, Peter


PeterVG


Inderdaad, nu ik het herlees is het me duidelijker.

Deze link lijkt me wel nuttig:
http://www.flickr.com/photos/petervangestel/sets/72157622645062942/
Je kan er inspiratie vinden voor de aankleding van je havenbaantje.
Allemaal foto's uit de Antwerpse haven.


niko

Citaat van: Kautenbach op 21 januari 2013, 13:59:10 PM
of, bocht R2 vervangen door Engels wissel, extra opstel/rangeerspoor voor degravel company, en die wisselstraat met 2 engelse wissels dus direct  vanuit aansluiting linksboven bereikbaar maken.

DG1 en R3 linksbovenin omwisselen, en een overweg in leggen, dat geef weer meer diepte, 2, of 3  opstelsporen vooraan, gravelcompany, weg en dan weer spoor

Beste Wim dank je voor je input maar ik versta het niet zo goed, ik heb geprobeerd om het aan te passen zoals (ik) denk dat jij het bedoelt maar het gaat niet echt .

Citaat van: PeterC op 21 januari 2013, 18:35:04 PM
Citaat van: PeterVG op 21 januari 2013, 18:26:59 PM
Citaat van: janjozef op 21 januari 2013, 16:27:27 PM
Mooi plannetje, alleen moeten alle sporen echt mooi evenwijdig liggen met de voorkant van de bak ?

Jan

Waarom?

Zelf zou ik ze net niet mooi evenwijdig leggen omdat dit optisch wel leuk is.

Peter, ik denk dat Jan dat ook zo bedoelde!

Niko, alles een beetje draaien (schuin zetten tegenover de voorkant en het gaat er heel wat spannender uitzien (alles parallel aan de kant is vrij eentonig).



Ik begrijp wat jullie bedoelen maar ik ben bang dat ik wat rij lengte ga verliezen; en aan de rechter zijde komt de over gang voor het schuifblad en dat zouw ik liefst recht willen hebben

mvg niko
mvg Niko

niko

Citaat van: Gerolf op 21 januari 2013, 10:10:42 AM
Leuk plannetje, Niko. Ik ben benieuwd naar je uitwerking  ;)

Hoi Gerolf ik heb zo een ideetje maar ik moet nog eens goed na denken over de gebouwen.
Eerst heb ik over het Baukastensystem  systeem van Auhagen nagedacht ,omdat je daar mooie gebouwen mee kunt bouwen maar na het lezen over het pluimkarton in het draadje van Depot Val-Rikard beging ik er een beetje over te twijfelen om dat je daar blijkbaar ook heel mooie dingen mee kunt maken dus daar wordt nog over na gedacht ....

Citaat van: PeterVG op 21 januari 2013, 19:38:03 PM

Inderdaad, nu ik het herlees is het me duidelijker.

Deze link lijkt me wel nuttig:
http://www.flickr.com/photos/petervangestel/sets/72157622645062942/
Je kan er inspiratie vinden voor de aankleding van je havenbaantje.
Allemaal foto's uit de Antwerpse haven.



Dank je voor de link staat bij mijn favorieten.
Mijn interesse voor de haven is gegroeid omdat ik voor mijn werk langs het kanaal rijdt in Merksem ( de Vaartkaai ) en regelmatig een reeks 77 nmbs zie rijden met korte sleep voor een metaal verwerkings bedrijf.

mvg niko
mvg Niko

vanmiegroet

Klein vraagje, welk programma gebruik je om het sporenplan te ontwerpen?
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

niko

Anyrail , de probeer versie kan je gratis gebruiken voor kleinere baantje tot 50 stuks

mvg niKo
mvg Niko