Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Groepsaankoop modeltreinen

Gestart door nicolasdj, 03 januari 2013, 11:20:02 AM

nicolasdj

Met de zogezegde dalende prijzen van elektriciteit en het nieuwe fenomeen van groepsaankopen dacht ik er eens over na of dit niet te halen was voor modelbouw.
De prijzen van rijtuigen en loc's swingen naar mijn mening de pan uit. Ik verdien niet slecht, heb geen lasten, maar verdomme het blijft veel geld!   :o
Anderzijds zie ik ook steeds vaker een "community" die samenwerkt en hierbij brengt elke persoon iets bij aan het project om dit af te ronden. (Financieel, ontwikkeling, verkoopkanaal, etc)

Ik zie 2 mogelijke wegen die nog goed te doen zouden moeten zijn:

1. De klassieke groepsaankoop: We stappen naar een fabrikant en maken een interessante afspraak voor een groot aantal. Hiermee worden echter de winkels het gras onder hun voeten gesneden en vrees ik dat er weinig korting te vangen zal zijn. (Die modellen zoals LSM zullen nog steeds veel kosten door het naar mijn mening overdreven detaillering en bijhorende kosten)

2. Samen met geïnteresseerden starten we een community op voor de ontwikkeling van 1 model. Verschillende mensen brengen hun kennis en kunde samen. We ontwerpen het product en produceren het. Deze methode kan ingevuld worden op verschillende manieren voor de verdeling van winst/kosten:
a. Degene die zich hebben geïnvesteerd in de ontwikkeling zullen het kunnen aankopen aan kostprijs, de overige stuks die verkocht zullen worden zorgen voor een kleine winst en/of break-even. Risico wordt verdeeld over meerdere mensen.
b. We starten een groepsaankoop, halen we het nodige budget, dan gaat het project door.  (het principe van start-ups die financiering zoeken via een website)

Het is maar een gedachte, maar ik ben benieuwd wie deze gedachten zou willen volgen. Het is niet de bedoeling winsten te maken, eventuele extra's zullen oftewel verdeeld worden of geïnvesteerd in een volgend project.

Reacties welkom!

nicolasdj

Ik zal meteen mijn droom projectje uitzetten  ;D:

De AM96 van de nmbs/sncb, gemaakt door Bombardier:
-Ontwikkeling van de matrijzen en tekeningen kan ik verzorgen. (Als iemand de plannen kan verkrijgen)
-Ontwikkeling Elektronica en motor voor mogelijke digitalisering (is een must denk ik in deze tijd) -> Elektronica ingenieur? Of standaard gemaakte aankopen?
-Wettelijke kant; bedrijf, modelrechten, etc. -> Advocaten of bedrijfsleiders?
-Verkoop kant: Winkel? Handelaar? Iemand met kennis van shipping vanuit China
-Assemblage en schildering -> China. (Of voelt er iemand zich geroepen om dit zelf te doen  :P )
-Financiering: Via groepsaankoop principe of enkele personen. Staat open.

rgp

Dag,

Je hebt twee wegen opgesomd; wel hier mijn reacties:

1° Er zal geen fabrikant zijn die u direct als parikulier (wat dat is volgens de door u gegeven omschrijving) gaat verkopen.  Hij krijgt dan zijn handelaars op zijn doos en die zijn belangrijker dan de "community".  Immers die handelaars nemen al zijn producten af, ook diegene waar de "community" niet in geïnteresserd is.

2° Het ontwikkelen van een model wordt erg onderschat: uw "helpers" gaat ge op één hand kunnen tellen, uw geïnteresseeerden op iets meer.  Het budget dat nodig is voor een kant-en-klaar model is niet van de poes, dus zelf investeren !  De overschot verkopen om break-even te draaien ?  Maar dat zijt ge handel aan het drijven en moet ge u wettelijk ook als handelaar vestigen ! (of je doet aan zwartwerk !)

Als je de modellen te duur vindt, en je wenst zelf iets te produceren voor de "spreekwoordelijke vier man en een apekop" dan gaan je overhead kosten zo zwar doorwegen, dat je een duurder model gaat overhouden met beduidend minder details en kwaliteit.

Is modelbouw duur ? Ja en neen.  Ja als je het bedrag ziet, neen als je ziet wat je ervoor krijgt (en wat je ook wilt !)
Ja het is duur als je van ieder model iedere versie wilt, neen als je een thema kiest en je enkel die modellen koopt die je daarvoor nodig hebt ! (Maar H0-ers zijn vooral dozenkopers en dus dat ligt ook moeilijk)

Roland

argilla

Citaat van: nicolasdj op 03 januari 2013, 11:27:19 AM
Ik zal meteen mijn droom projectje uitzetten  ;D:

De AM96 van de nmbs/sncb, gemaakt door Bombardier:
-Ontwikkeling van de matrijzen en tekeningen kan ik verzorgen. (Als iemand de plannen kan verkrijgen)
-Ontwikkeling Elektronica en motor voor mogelijke digitalisering (is een must denk ik in deze tijd) -> Elektronica ingenieur? Of standaard gemaakte aankopen?
-Wettelijke kant; bedrijf, modelrechten, etc. -> Advocaten of bedrijfsleiders?
-Verkoop kant: Winkel? Handelaar? Iemand met kennis van shipping vanuit China
-Assemblage en schildering -> China. (Of voelt er iemand zich geroepen om dit zelf te doen  :P )
-Financiering: Via groepsaankoop principe of enkele personen. Staat open.


Doen. We zullen wel zien waar wij uitkomen.Als ik kan helpen ?
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

TBCédric

Als jullie er één maken, dan ga ik zeker 1 bestellen! ;D
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Mattias

Misschien op een makkelijkere manier doen??
Naar een winkelier of invoerder stappen. En als je bvb 50 man hebt die elk 5 rijtuigen van dat 1e type wilt, het ginder als "speciale" serie bestellen. (van een reeds bestaand model natuurlijk, anders is de kost weer zoveel hoger) en normaal gezien, als je rekent (50 x 5 = 250 rijtuigen) is dat een grote bestelling in 1 keer. Bij zo'n bestelling krijg je al gauw een fikse korting.

Dit zie ik in ieder geval veel haalbaarder dan zelf naar de fabrikant te stappen met een eigen model. Want zoals je het omschrijft met dan verkopen, doe je al aan handel en de bestaande winkels zouden dit niet graag zien gebeuren!


* maar ik schiet je idee van een "groepsaankoop" niet af, want dit lijkt mij wel een goed idee, maar niet echt op de bovengenoemde wijzes... *
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

TBCédric

Misschien kunnen jullie 3 I11  nemen en bij de laatste twee de kop bewerken en daar eventueel mallen van maken?
Treinbestuurder bij de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen.

Gerolf

Die AM96 die je noemt, is dat niet de duikbril? En op komst bij van Biervliet?
Waarom ik het niet zeker weet? Niet mijn tijdperk, dus geen aankoop-interesse  ;)

Ik denk dat via dit forum een groepsaankoop organiseren van een bestaand model bij een winkelier het meest haalbare is.
Een speciale serie (kleurvariant) bij een fabrikant laten maken kan misschien ook nog.
Maar zelf alles in handen nemen  ::) er zitten enkele klein-serie-fabrikanten op het forum. Vraag hun mening maar eens ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Mattias

Citaat van: Gerolf op 03 januari 2013, 12:49:32 PM
Die AM96 die je noemt, is dat niet de duikbril? En op komst bij van Biervliet?

De duikbril die jij voor ogen hebt is de 2-ledige bordeau am86. Deze is inderdaad bij Vanbiervliet aangekondigd als project.
De am96 zijn de witte 3-ledige motorstellen met een zwarte rubberneus. Deze werden reeds lange tijd bij LSModels aangekondigd. Benieuwd tegen wanneer die er zullen zijn...  ::)
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

Gerolf

Citaat van: Gerolf op 03 januari 2013, 12:49:32 PM
Waarom ik het niet zeker weet? Niet mijn tijdperk, dus geen aankoop-interesse  ;)
Goed dat ik die bedenking er bij zette. Maar die rubberneus is dus ook "op komst"  ;D
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Nobel initatief, maar om de kans op slagen maximaal te houden, zou je naar mijn idee best een model kiezen waar je veel animo voor vindt. Dat kan die AM96 zijn, maar misschien is het interessant om een voorronde te houden om te weten wie wat wilt. Daarna misschien een poll om uit te maken welk model de meeste aanhang heeft. 't Is maar een idee, maar het zou zonde zijn voor alle moeite indien er maar 17 aanhangers zouden zijn voor een AM96 en 250 voor vb een grote Brossel.  ;)

En, andere schalen dan H0 vallen waarschijnljk meteen uit de boot?  ::)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

conducteur

Kies een model waarvan je meerdere versies kunt maken. Iets dat al vele jaren hier op het net heeft rondgereden. Dan heb je een groter publiek, en kan je er verschillende versies van maken, voor een grotere oplage. Een AM 96 is dan misschien niet de beste keuze...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Dirky

-   Groepsaankoop: lijkt me haalbaar. Als je voor een bepaald model meerdere geinteresseerden kan vinden die op hetzelfde moment een uitgave willen doen en er allemaal even lang wilt op wachten moet een kleine korting haalbaar zijn.

-   Als particulier naar de fabrikant stappen; dan omzeil je de tussenverkoper. Of die rechtstreekse prijs bij de fabrikant zoveel lager zal liggen dan in de winkel betwijfel ik. Als je als fabrikant verkoopt ONDER de prijs van je dealers dan zal je problemen krijgen... volgens mij dus niet haalbaar!

-   Zelf je exclusief model ontwikkelen: ik geef je de raad een simpel excel-sheetje op te stellen met voor alle lijnen de geschatte of liever de realistische kost voor de onderdelen en voor het werk dat je zal uitbesteden. Probeer geen onderdelen te vergeten. (4 boutjes M1,6x6 met bijhorende moeren kosten ook een kleine 3€) Vergeet daarbij niet dat er voor veel zaken transportkosten zullen zijn... invoerrechten... enkele reisjes naar China... een werkplaatsje huren, verwarmen,...  Tel er dan zowat 20 a 30% bij voor onvoorziene kosten. Deel die som door het aantal geinteresseerden die je op DAT ogenblik hebt – en niet door het aantal dat je denkt te zullen hebben – en bekijk de stukprijs... Van zodra die prijs binnen je verwachtingen ligt kan je starten.

-   Om er dan een iets wettelijk kader aan te geven ben je bijna verplicht een vereniging op te richten. Niet elke geinteresseerde zal happig zijn om zomaar een startbedrag over te maken aan "iets" wat niet wettelijk omkaderd is...


Nu, als ik voor mezelf mag spreken; ware het zo gemakkelijk geweest dan had ik ook al enkele modellen van Belgische loks in productie!

SuSke

Het is al enkele malen gezegd hierboven, onderschat de werkelijke en nog erger "verdoken" kosten niet.
Zorg dat het wettelijke en fiscaal kader er is want onze broeders van de FOD Financiën kijken mee en zullen als zij denken dat het nodig is wel even langs komen om je op een en ander te wijzen, maar dan is het meestal al te laat  :(

Persoonlijk vindt ik het voorstel van een georganiseerde groepsaankoop via dit forum best wel een haalbare kaart.
Komt die er en is het model er een binnen mijn (zeer brede) interesse dan ga ik ook mee.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

nicolasdj

Ik zie dat de reacties al goed op gang komen. Natuurlijk is dit slechts een hersenspinsel/gedachten kronkel. Maar een forum dient toch om je gedachten te delen?

Zoals velen aankaarten moet dit natuurlijk gebeuren binnen een wettelijk kader. Onder welke vorm dit het beste zou gebeuren is iets dat moet worden bekeken als het project doorgaat.

Mijn droom project is natuurlijk mijn favoriet, dit is weg van alle realiteit. Als er genoeg interesse is naar andere modellen sta ik er zeker voor open. Misschien klein beginnen? Rijtuigen ofzo? Stel gerust voor!

Dat de ontwikkeling niet te overschatten is ben ik mij zeker en vast van bewust. Ik ben nu eenmaal afgestudeerd als Productontwikkelaar en Industrieel ingenieur in de kunststoffen. En actief in een kunststof studiebureau. Ik ontwikkel dagelijks kunststof producten en matrijzen. De gedachte zou zijn om een standaard matrijs te ontwikkelen waarmee later andere vormen van treinen ontwikkeld kunnen worden. (1 matrijs voor cover, 1 voor chassis en wielen, 1 voor accessoires, ... Elk met wisselbare inserts -> kost reductie naar toekomst toe) Dit is maar 1 van de te onderzoeken delen.

Een andere gedachte is een soort van platform te onwerpen waarop verschillende modellen ontworpen kunnen worden. Met behulp van 3D printing kan je dan het model printen dat je wenst en dat bouwen op het platform. (Verwacht binnenkort nog een topic over 3D geprinte seinen die je alleen maar kan overtuigen van de technologie)

Mijn bedoeling is ook niet om het gras onder de handelaars hun voeten te knippen. Als zij hier aan mee willen werken mag dit.

Als men al meteen zegt "Niet haalbaar" kom je nergens in het leven. Ik ga ervoor en zie wel waar ik eindig  ;)