Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

Lijn 154

Gestart door Michael, 11 oktober 2012, 15:16:00 PM

Michael

Ik loop al een tijd rond met het idee om een module baan te gaan maken, een eenvoudig sporen plan en lekker wat natuur en scenery. Dat concept heb ik gevonden in lijn 154.
Ik heb een schetsje gemaakt van hoe ik de basis van de baan in gedachten heb. Lustin – Godinne!


Als basis voor de module bakken heb ik gebruik gemaakt van de Nordmodule.
http://www.gotischeboog.com/de-nord-module.html

Mijn module baan zal deel uitmaken van een groter geheel wat ik samen met 2 vrienden (HSB-modelbouw) maak, maar dat is verder bijzaak, ik wil hier mijn plannen en bouwvorderingen laten zien van de lijn 154.



Samen met de bouw van de baan ben ik ook een site( www.lijn-154.be) gestart, deze zal groeien naarmate de baan zich verder ontwikkeld. Op de site vind je wel een stuk over HSB-modelbouw, het drieman schap.

Zowel de site als de bouw van een module baan zijn nieuw voor me, niet alles zal perfect zijn maar het streven is er wel.

Een module bak heeft de afmeting van 60x 100 cm, aan de noord zijde van elke module bak loopt een strook van 10 cm waar een dubbel schaduw spoor loopt, de bedoeling is dat we drie thema's maken, bij overgang naar het volgende thema komt een "blinde bak" hier zie je geen rails, maar achter de schermen gaan treinen naar het schaduwspoor of komen daarvandaan naar de voorgrond.
Een plan V uit Nederland zien we dus niet rijden in het Belgische deel  en net zoiets voor het Zwitserse deel.
De baan willen we aansturen met koploper.

De af trap is genomen, de start van de module baan is een feit, Ik ben gestart met de bouw van de module bakken.
Afgelopen jaar ben ik bezig geweest om informatie te verzamelen, veel verder dan een paar archief foto's en wat wetenswaardigheden over de lijn ben ik niet gekomen.
Eind juli ben ik naar Lustin, Godinne en Yvoir gereden om een reeks foto's te maken en wat zaken op te meten, een prachtige zomerdag met als resultaat een schat aan foto's die ik bij de bouw van de module baan kan gebruiken.
Daadwerkelijk gestart met de bouw van de module bakken. Voor de poten onder de bakken hebben we gekozen voor de techniek toegepast bij de forum baan, in Mechelen is al vaker aangetoond dat dit goed werkt.


Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Michael

Hier alvast een update, de eerste module bak, in afwachting van de volgende bak.


Links is de voorkant van de module bak





De bedoeling is om op deze bak het stations gebouw te plaatsen, voor het spoor, achteraan komt het schaduw spoor weggewerkt onder een talud.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154


Gerolf

Ambitieus project!
Met z'n drieën kan je mekaar stimuleren, of kan de ene zijn specialiteit doen voor de andere.
Wat is dat witte spul? Piepschuim? Architectenkarton?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Mattias

Dit ziet er mij een projectje uit die ik zeker wil volgen!  :)
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

Michael

Gerolf, dat witte spul is meer lila, maar is gewoon styrodur, in verschillende kleuren verkrijgbaar, toevallig hadden ze deze platen van 2 cm dik, later zie je daar niet meer van terug. Gister klus dag gehad met z'n drieën en voor 1 man de rest van z'n module bakken afgemaakt (ruwbouw). Het leuke van dat samen bouwen is dat je veel van mekaar kan op steken.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Michael

#6
Afgelopen dagen ben ik flink aan het bouwen geweest, ik ben bezig om 8 bochtmodules te maken 6 klaar nog twee te gaan

Ik ben uitgegaan van bochten met buitenstraal 165 cm, binnen straal 105 cm. Eén complete bocht bestaat uit twee module bakken waarmee je een hoek van 90 graden overbrugt. Acht  van deze module bakken vormen dus een complete cirkel.
Benodigdheden voor het maken van één bochtmodule:
Mal om de bochten vorm te geven



Houtlijm
3 stroken meranti van 140x19x0,3 cm
3 stroken meranti van 90x22x0,3 cm
2 plaatjes populieren multiplex van 60x19x1,2 cm
Verder nog wat schroefjes en lijmklemmen.
De mal heb ik gemaakt van mdf (Medium-Density Fibreboard), 1,2cm dik, daarop de beide cirkels getekend en dan een kwart cirkel uitgezaagd, dit deel plaat voorzien van opstaande randen.
De drie stroken meranti worden rijkelijk ingesmeerd met houtlijm, netjes op mekaar gelegd en dan met lijmklemmen vast gezet op de mal, na twee dagen haal je de stroken los van de mal, vergeet niet de lengte van de mal op de stroken te zetten, zodat je deze later keurig op lengte maat kan zagen.



Je hebt nu een mooi gebogen strook hout.



De kopse kanten maak ik met behulp van een ijzeren mal waarbij alle benodigde gaten zijn voorzien.
De voor- en achter-boog bevestig je aan de kopse kanten, de basis van de bochtmodule is nu klaar.



De bocht om




Op elke module komt aan de Noord kant (de achterkant van de module) een strook van 10 cm breed waarover het schaduw spoor loopt. Zo ook bij de bochtmodule. Aan de zuidkant van de bocht module maak ik een verlaagde strook van 5 cm breed, dit wordt een groen strook, daarna volgt weer een strook van 10 cm breed, waarover het spoortracé loopt. In principe is de bochtmodule nu klaar voor verder afbouw.


Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Steven123

Ziet er dik in orde uit die bocht modules, ze sluiten op de foto's mooi aan.
Ben blij dat je ze voorziet van die gebogen vlakken, geeft een erg mooi resultaat  ;)

ben benieuwd naar dit project
Nog veel succes!
Zelfbouw Loc's:      Goedkoop kan (soms) ook


Michael

Steven, Martin, ik doe m'n best om de module bakken netjes en precies af te bouwen, zodat ik later als ik de bakken op mekaar aansluit en met scenery begin, ik zo weinig mogelijk moet rommelen om de overgangen mooi te krijgen. Scenery nog een paar weken voor ik daar mee kan beginnen. Nog even geduld, ik wil eerst alle bakken in mekaar zetten en in de grondverf hebben staan.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Michiel

Michael, interessant om die techniek te zien om ronde zijkanten te maken. Bedankt voor de tip, en illustratie ervan! En de "bakken' zien er strak uit!
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

knibbelknabbel

Mooi! Maar zou dat gebogen hout niet wat meer beginnen "leven" na een tijd, met het gevolg dat je modules niet schoon meer aansluiten?

Maar het ziet er idd mooi uit!

Michael

Joeri om dat eigen leven van het hout tegen te gaan heb ik wel voorzorgen genomen, morgen zet ik de laatste twee bochtmodules in mekaar en zal ik nog wat extra foto's maken zodat je kan zien dat de bogen flink vast gezet zijn zodat ze niet gaan "leven".
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Michael

Vandaag nog een bochtmodule gebouwd, het gaat niet altijd goed, toen ik de vierde zijde wou vast zetten kwam er teveel spanning op de bak te staan,hieronder het resultaat.



Gelukkig dit kunnen repareren, met als resultaat het omhulsel de bak.


Nu de volgt hoe ik de bakken in de goede vorm breng en hou.



De bochtmodule komt nu in de goede vorm en de stroken gebogen hout zitten nu goed vast.



De bak is nu klaar voor verdere afwerking.



Helaas niet beide bakken af kunnen maken, voor de tweede bakken liggen alle onderdelen klaar  voor zaterdag.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Martin Welberg

Hoi Michael, kleine tip, lijm ipv vuren blokjes wat rest stukken multiplex aan de binnenzijde en schroef de kopschotten van de buitenkant. Of boor in ieder geval je vuren latjes voor op de maat van de schroef.