Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Website gezocht van Duits bedrijf ELD

Gestart door patrick smout, 16 september 2012, 20:13:12 PM

patrick smout

Kan er iemand mij de link bezorgen van een Duits bedrijf met de naam ELD?
Ik ben op zoek naar inductieve bezetmelders (voor nauwkeurig bepaalde stopplaatsen). Dit bedrijf zou bezetmelders hebben die werken op het principe van inductie (met een klein spoeltje naast de rails).

Alvast bedankt,

Patrick
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

Klaas Zondervan

Je zou denken dat zo'n bedrijf makkelijk te vinden is. Er bestaat wel een bedrijf www.eld.de , maar die doen in computernetwerken, en een inductieve bzetmelder kan ik daar niet vinden.

Maar misschien kan ik je toch wel op weg helpen. Kortgeleden heb ik een inductieve bezetmelder ontwikkeld die hetzelfde doet. Op onze clubbaan is die nu in viervoud in gebruik, o.a. om een overweg af te melden. Alleen gebruik ik rechthoekige spoelen die tussen de rails liggen, vermomd als overwegvloer. Ongeveer 13 mm breed en 60 mm lang.
Als je geïnteresseerd bent kan ik je het schema met een korte uitleg mailen.

oebr

zou het kunnen dat je ELV bedoelt ?
http://elv.de is dat, een concurrent van conrad.

On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

patrick smout

Citaat van: Klaas Zondervan op 16 september 2012, 23:22:44 PM
Alleen gebruik ik rechthoekige spoelen die tussen de rails liggen, vermomd als overwegvloer. Ongeveer 13 mm breed en 60 mm lang.
Als je geïnteresseerd bent kan ik je het schema met een korte uitleg mailen.
Hallo Klaas,

ben zeker geïnteresseerd. Reageer jij dan op de (metalen) wielen? Hoe nauwkeurig kan jij de stoppositie instellen/bepalen?

Om even mijn projectje te schetsen. Ik wil een trein vrij nauwkeurig laten stoppen (< 1cm), ondermeer in een locloods, bij een dieseltankstation, enz.
Ik heb op dit ogenblik wat gespeeld met een optische detector die de flens detecteert. Deze detector wordt onder de railstaaf door gemonteerd waarbij de bovenkant van de detector net onder de kop van de rails zit. Een zaagsnede in de rail laat het licht door als er geen flens aanwezig is.  Door 2 detectors te plaatsen kan ik ook richtingsdetectie doen (assenteller!). Op zich werkt dit heel mooi echter door de constructie is het niet zo eenvoudig om de detector te monteren op plaatsen waar de rails reeds gelegd zijn (en laat dit nu net het geval zijn  :( )

mvg,

Patrick
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

Klaas Zondervan

Patrick, ik gebruik die detectors niet om een stoppositie in te stellen, maar om bij passage van een bepaald punt iets in of uit te schakelen. Daarbij steekt het niet op een paar centimeter.
Maar dat is waarschijnlijk te verbeteren door de spoel kleiner te maken. Daarbij wordt ook de gevoeligheid verbeterd. Mijn spoelen zijn 6 cm lang, en die reageren op één as met metalen wielen.
Als je de spoel korter maakt, zeg b.v. 2 cm, dan zal die zeker op één as reageren.

Ik laat om te beginnen het schema zien. Gezien jouw staat van dienst denk ik dat je het meeste wel zal snappen. Mochten er dingen onduidelijk zijn dan zal ik daar een toelichting op geven.

patrick smout

Dag Klaas,

bedankt voor de feedback.
Het schema is me wel duidelijk. Afgestemde oscillator (variant van colpitts?) gevolgd door een piekwaarde detector.
Ik ga het eens bouwen en kijken wat ik er mee kan bereiken.

mvg,

Patrick
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

Klaas Zondervan

#6
Inderdaad, een Colpitts oscillator in geaarde basis schakeling. Dat schema heb ik ergens op het internet opgeduikeld, van een site over metaaldetectors.
Als er een stuk metaal in het veld van de spoel komt wordt de zelfinductie kleiner en de frequentie hoger.
Maar ik maak gebruik van het feit dat ook de kringspanning lager wordt. 1 wielstel is goed voor 1% spanningsverlaging, als er een loc boven staat met een metalen chassis dan kan de spanningsdaling tot wel 30% bedragen.

Opamp 1 is een buffer, opamp 2 vormt de referentiespanning, die ligt 1% onder de rustspanning van de kring.
Opamp 3 vergelijkt de kringspanning met de referentiespanning.
Opamp 4 is een pulsvormer die een puls geeft als de bezetmelding wegvalt.
Dat laatste is optioneel, ik gebruik het bij een overweg om het einde van de trein te signaleren.

De referentiespanning stelt zich automatisch in op 1% onder de kringspanning. Dat heb ik gedaan omdat de kringspanning in de loop van de tijd blijkt te variëren, waarschijnlijk onder invloed van de temperatuur.
Het gevolg is wel, dat als de spoel langdurig bezet blijft, de referentiespanning weer onder de kringspanning daalt en de detector afvalt. Maar dan gaat het om een tijd in de orde van een kwartier. Dus voor normaal gebruik geen bezwaar.

In plaats van, of naast de leds, kun je ook een relais of opto aansturen om het signaal verder te verwerken.

Nog een tip: uit experimenten is me gebleken dat de gevoleigheid het grootst is als de gelijkgerichte kringspanning (Uk over R4 en C5) ongeveer de helft van de voedingsspanning is. Daar moet je het aantal windingen van de spoel op aanpassen.

patrick smout

Klaas,

waarom ligt de spoel in een 8 vorm?

mvg,

Patrick
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

Klaas Zondervan

Oja, dat was ik nog vergeten te zeggen. De 8-vorm is om te zorgen dat de stroom in de spoel en de stroom door de spoorstaven elkaar niet beinvloeden.
Ik heb dit idee overgenomen van de firma Scheidt und Bachmann die dit soort lussen voor de grote spoorwegen maakt. http://www.scheidt-bachmann.de/
Uit proeven is mij gebleken dat dit ook echt nodig is. Als je een gewone rechthoekige lus maakt krijg je valse meldingen bij de passage van een loc.
Bij een hele korte spoel is het misschien niet nodig.

Nog een opmerking: bij mij draaien de oscillators op ongeveer 3 MHz.

Klaas Zondervan

Ter illustratie nog een foto van zo'n lus van Scheidt und Bachmann.

Bij de tweede dwarsligger van rechts zie je het ene einde van de lus, bij de zevende zie je de kabel oversteken, dat is het midden van de 8-vorm.  Het andere einde ligt nog 5 dwarsliggers verder naar links.

Deze lussen draaien overigens op 60 of 80 kHz, maar ik moest naar een veel hogere frequentie omdat mijn lussen veel kleiner zijn.

patrick smout

Had ik kunnen weten natuurlijk. Twisted pair ... in een andere verpakking

gr,

Patrick
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

patrick smout

Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

Klaas Zondervan

Interessant, maar ik zie nergens wat het werkingsprincipe van dat ding is.
Hoe weet je dat het met inductiespoelen werkt?

patrick smout

Dat haal ik uit de handleiding (tabblad Downloads, PDFje)

mvg,

Patrick
Met vriendelijke groeten,

Patrick Smout

Klaas Zondervan

Oja, gevonden. Het woord download staat zo bleek op de tab dat ik het over het hoofd had gezien.
Maar die beschrijving roept toch weer vragen op. Het zullen waarschijnlijk spoelen zijn, maar waarom noemen ze die dingen dan indikatoren?
Die dingen zitten per paar in serie. Volgens de beschrijving dient de ene voor de bezetmelding, de andere voor de vrijgavemelding. Zit er dan een assenteller in? En hoe zie je dan het verschil tussen de ingangsindikator en de uitgangsindikator, als ze in serie staan? Kortom, meer raadsels dan antwoorden.