Ombouw oude Minitrix Ae 6/6 (technisch 'gesuperd')

Gestart door Redskin, 16 april 2012, 13:37:49 PM

Redskin

Hierbij het ombouwverslag van afgelopen oktober van een Minitrix Ae 6/6; een ouwetje die ik voor een paar tientjes op de kop tikte. Hopelijk kan ik je ermee plezieren en ook motiveren om pittige ingrepen te doen in 'afgeschreven' materieel. Vaak loont 't echt en het geeft zeker voldoening.

Deze Ae 6/6 was optisch redelijk in orde, maar technisch des te minder helaas. Rijden veroorzaakte een soort hoog, gillend geluid, en heel erg bokken. Nu blijken er verschillende uitvoeringen (verbeteringen?) van dit model te zijn, met ook verschillende chassis. Ik heb die waarbij de worm aan één kant rechtstreeks op de motoras zit, aan de andere kant wordt de motoras met een koppelingetje verlengd naar het worm. Dat veroorzaakte het bokken, want het koppelingetje schoot af en toe los en kon dan het worm (en dus het gehele draaistel) niet aandrijven. Daarbij was de motor van erg matige kwaliteit dus na wat wikken en wegen (is 't de investering wel waard?) de knoop doorgehakt voor een pittige ombouw.

Dus de hele loc compleet "uit elkaar getrokken"  ::) en daarbij de draaistellen, pantografen en het koppelingetje in de wasbenzine gezet. Ligt hier te drogen. Let op de draaistellen  ??? , ten tijde van deze foto had ik nog niks in de gaten.

Het koppelingetje was gemakkelijk los te krijgen, maar het worm wilde niet van de andere motoras af. Dat moest uitbesteed worden bij de treintjesboer in de buurt, daar meteen een Mashima-motortje gekocht. Stil, krachtig, en klein ook. Je ziet 'm hier en ook dat koppelingetje, die nog (na inkorten van) aan de motoras van de Mashima bevestigd moet worden. En het motorhoudertje (rechts, bij het worm) moet met wat freeswerk op maat gemaakt worden voor de Mashima.

Geit!   :(!  Sukkel die ik ben  >:( ! Sommige kunststoffen kunnen niet tegen (was-)benzine's en het frame van de wielstellen zijn -natuurlijk- van het soort dat er niet tegen kan; totaal vervormd... Een complete write-off dus.

Een zoekactie op internet bracht me bij een vriendelijke meneer in Düsseldorf. Na het eens worden over de prijs, overmaken van geld en de ontvangst van de donor-loc kon ik weer verder. Hier de onderkant van het chassis met de sleepcontacten. Motorhoudertje op maat gemaakt en aan motor bevestigd, koppelingetje erop gelijmd, lagertjes gesmeerd, tandwielen in 't vet en proefdraaien (voor een filmpje klik --> HIER <---)

Dan de decoder (Tams LDG-30) geplaatst. De oorspronkelijke print laat ik vanwege beschadiging en vooral plaatsgebrek achterwege. Het rode draadje gaat rechtstreeks naar de decoder.

De andere 'pool' krijgt de decoder van de massa en dat is meteen de 'plus' van de verlichting (met een weerstandje). Op de foto niet goed te zien maar de uitgaande kant van de weerstand kan geen elektrisch contact maken met het chassis (is geïsoleerd).

Omdat ik naar Zwitsers voorbeeld één wit sluitlicht wil toepassen, moet ik gebruik maken van heeeeeeeeeel kleine ledjes. Via Ledbaron op eBay kocht ik een poos geleden leds op folieprint (worden in mobieltjes en PDA's gebruikt). Pfff, draadjes daaraan solderen met bbbbbibbbbberrr-vingers is niet gemakkelijk  :P.

De ledjes losgeknipt en ik heb ze Micro Kristal Klear vastgelijmd. Dat droogt kleurloos op en kan eventueel verwijderd worden als je niet tevreden bent met het resultaat. Een ledje stuurt alle drie de frontseinen aan, een ledje aan de andere kant van de loc het sluitsein, zie de rode cirkels. 't Werkt uiteraard aan beide zijden.

Hierbij het eindresultaat; het frontsein...

...en het sluitsein.

Voor een filmpje klik --> HIER <---.

De Ae 6/6 loopt nog niet zoals de moderne generatie locs, maar wel veel mooier, stiller en heeft een bak trekvermogen. Dus ondanks dat het een ombouw met obstakels was, ben ik er al met al erg :D mee.
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController

Michiel

Knap uitgevoerde supering en digitalisering. Het komt waarschijnlijk door de foto, Maar de kleur van de leds lijkt me vreemd (vooral voor het tijdperk van dit model). De frontseinen lijken blauw (en zou toch gloeilamp-gelig mogen zijn) en het sluitsein lijkt wit (en verwacht ik rood). Maar het kan dus ook aan de foto liggen.

edit: oops! ik lees net dat het Zwitsers sluitsein wit zou zijn! [:I]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Redskin

Ja Michiel, i.t.t. tot onze regio rijden de Zwitsers en Italianen ook geloof ik met witte sluitseinen. Weer niet altijd trouwens, want er is onderscheid tussen tijdperk en ook configuratie (geduwde/getrokken trein). Dat voert voor mij als modelspoorder (zeker voor N-spoor) te ver, dus dit vond ik wel stoer zo, met die ene witte lamp achter [:)].

Het blauwige licht van de frontseinen heb je overigens goed gezien, dat ben (was, inmiddels) ik helemaal met je eens. Is inmiddels gecorrigeerd met een oranje markeerstift zoals deze . Simpel en doeltreffend.
Frank
(model-)treinliefhebber
Materieel D/A/CH/F/I, vanaf tijdperk II, MultiMaus, railsysteem Kato Unitrack, besturing TrainController