sfeerbeelden uit Zwitserland !

Gestart door Metpetergaathetbeter, 16 augustus 2011, 10:56:36 AM

Metpetergaathetbeter

fraai filmpjes:p http://www.vimeo.com/11662117 en
                 
http://www.vimeo.com/4946315 in modelbaanperspectief                    


Groeten Peter;)

Dirky

#1
Super mooie modelbaan! Het is duidelijk dat de rotsen door Evan gemaakt zijn en Jos zal er wel voor iets tussenzitten wat de bomen aangaat! Blijft een raadsel hoe ze die kleine mannekes doen bewegen? [:)]

Alle gekheid op een stokje: die fotograaf weet van wanten! Het ziet er echt uit alsof we een modelbaan bekijken!

evan

#2
Knappe beelden en een speciale filmwijze!
De muziek is ook leuk gekozen...

Inderdaad precies een modelbaan.  Ik heb getwijfeld mar het is allemaal echt. [:)]
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Metpetergaathetbeter

#3
citaat:
Geplaatst door evan

Knappe beelden en een speciale filmwijze!


Inderdaad precies een modelbaan.  Ik heb getwijfeld mar het is allemaal echt. [:)]



Inderdaad, heb ook lang getwijfeld ! Voor zekerheid ben ik beginnen zoeken naar voetgangers en fietsers !Eigenaardig genoeg liepen er bijna geen mensen buiten ondanks mooie weer !'t Was er misschien te warm ? Ondanks het feit dat zag dat het om beelden ging van echte treinen, ben ik soms nog gaan twijfelen of er geen gemonteerde beelden inzaten van modelbanen !

Groeten Peter[;)]

vanmiegroet

#4
hoe film je eigenlijk in modelbaanperspectief?
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

Roy A1987

#5
citaat:
Geplaatst door vanmiegroet

hoe film je eigenlijk in modelbaanperspectief?

Met een tilt shift lens (prijs boven de 1000?),

Prachtig filmpje trouwens.

PeterC

#6
citaat:
Geplaatst door vanmiegroet

hoe film je eigenlijk in modelbaanperspectief?


Geschikte foto's met PhotoShop bewerken:
http://www.tiltshiftphotography.net/photoshop-tutorial.php
Groetjes, Peter


Gerolf

#7
De illusie van "dit is modelbouw" had ik ook, en dan vooral door de beperkte scherptediepte:
Een huis op zo'n 100 meter van de camera scherp, en de gebouwen - zelfs vrij kort daarachter - wazig [8D]
Bij modelbouwfotografie heb je zoiets snel, omdat de afstanden veel kleiner zijn, en je vaak met beperkt licht (dus open diafragma) werkt.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

#8
Met Gimp of de meeste andere grafische pakketen gaat het ook om foto's op een gelijkaardig manier te behandelen: spelen met contrast en kleursaturatie, en natuurlijk creatief omgaan met gaussian blur.

Maar daar niet van, is dit fimpje toch wel technisch pareltje, waar illusie en realiteit elkaar kruisen.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

#9
'k Heb die filmkes nu al enkele keren bekeken, maar met een ander paar ogen. De ogen van een kritische (ambetante) modelbouwer:

De bedoeling was details te zien die op een modelbaan ook kunnen nagebootst worden. En eens te kijken waar we de meeste fouten maken.
Met alle respect voor iedereen die bouwt, bouwde of zal bouwen, maar onze banen missen fijne details. Bijna alles wat we kopen of maken is te grof! Zelfs de mooiste model-lokomotieven zijn nog te grof!
Draden, omheiningen, zijn ook veel fijner dan wat we op de baan zetten. Geen enkele bovenleidingspaal staat scheef...
En dan iets wat geen moeite zou kosten om aan een baan toe te voegen;  er slingeren overal dingen rond, hier en daar staan er langs de sporen dunne spillen recht, een papier dat wegwaait...
Onze verf maakt ook veel kapot. Daarmee bedoel ik dat geschilderde scenery vaak "verdikt" door de egale matte of glanzende oppervlakte. Kijk eens op de filmpjes en vraag je af hoe je dat kan schilderen?

En dan viel mij ook op hoe schuin de rails in de bochten liggen en hoe traag de loks erover rijden. De trucks van het FCS zijn Ferrari's als je vergelijkt met de realiteit....

Werk aan de winkel als we die realiteit op schaal willen zien!


doomslu

#10
Je hebt gelijk Dirky, doch meestal worden we begrensd door de materiaaldikte. Probeer bvb maar eens draad van enkele hondersten mm dik te vinden!

Hier komen we ook opnieuw bij dit onderwerp uit: http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=12852
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Michiel

#11
Dirk, ik treed je deels bij. Ik ben het er mee eens dat onze modelbanen meeestal veel te netjes en ordelijk zijn. Meestal proberen we de dingen te perfect te maken; RAL-kleuren, gelaserde foutloze reliefplaten... Voor we het beseffen hebben we een levenloze, steriele modelbaan. Fouten, rommel en vuil dragen bij te het creeren van het realisme-gevoel.

Maar we moeten natuurlijk niet overdrijven in de drang tot detailering. Het hangt er een beetje vanaf hoe we met onze modellen omgaan. Sommigen verzamelen en vertroetelen elk model individueel, en zitten er met hun neus op. Anderen bekijken een modelbaan vanop een afstand, en genieten van de voorbijrijdende treinen. In het laatste geval, hoeven de modelletjes echt niet tot elke klinknagel juist zitten.

Detailering eindigd daar waar het oog er geen oog meer voor heeft, en voor iedereen is dat anders. Detailering mag ook geen dwang worden, maar een middel om een sfeer goed te krijgen. Om een goede algemene indruk en uitstraling te krijgen. Als dat goed zit, dan zijn we goed bezig. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

#12
We zijn goed bezig![:)]

Mijn vaststelling is niet afkeurend bedoeld hoor. Als er een vleugje kritiek in mijn pleidooi zit, is het eerder kritiek op mezelf!
Ik ben er zelf ook al lang van afgestapt om van elke vierkante mm de rivetten te tellen. Mijn vaststelling heeft enkel te maken met ?fijn? en ?te grof?.
Wat kunnen we (ik) ZONDER VEEL MOEITE veranderen/toevoegen? Wat kunnen we (ik) met een beetje moeite veranderen maar heeft een grote impact?

DE begrenzende factor voor de diktes van de materialen die gebruikt worden is stevigheid. Ergens op de filmpjes staan goederenwagonnen met zeer dunne ?ballustrades?. Mocht men die echt op schaal maken dan is bij de minste aanraking het zaakje krom tenzij men het met een duurder productieprocede uit staaldraad maakt? Dat kan natuurlijk niet vanwege de prijs...


In alle geval bedankt voor de link naar de filmpjes Peter, voor mij bevatten ze meer dan mooie beelden!

Metpetergaathetbeter

#13
mij vielen ze meteen op, nog meer dat je elke seconde maar bleef twijfelen is dat nu een echte loc of is dit een modelbaan ?Misschien niet de mooiste beelden maar beelden die bleven fascineren !
Groeten Peter[;)]

ERVIN

#14
Ik heb die filmpjes nu al enkele malen bekeken , en telkens denk ik dat ik naar een prachtige modelbaan zit te kijken , echt h??l mooi!![;)]