Belgische locs van vreemde oorsprong schaal N

Gestart door Michiel, 22 september 2010, 20:55:46 PM

Michiel

Vele Belgische locomotieven zijn afgeleid van een buitenlands model. Ik ben begonnen om voor schaal N een lijst op te stellen van buitenlandse locs die een Belgische zus hebben.

Meestal zal een eenvoudige omschildering naar Belgische livrei al overtuigend overkomen, maar soms zijn toch ingrijpende aanpassingen nodig om het volledig korrekt te krijgen.

Maar goed, de lijst... jullie zullen merken dat het stoomtijdperk me iets beter af gaat. Dus, wie kent nog Belgische locomotieven die een Duitse, Engelse of Franse broer hebben, en die in schaal N beschikbaar zijn? Laat u maar eens goed gaan! :D

link
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#1
Ik heb de lijst nog aangevuld met oa de reeks 13, die een Franse zus heeft: de BB36000 Astride, in schaal N gebracht door Trains N'Co.

Maar mijn inspiratie is op. Ik zie geen andere diesels, elektrolocs of treinstellen die in aanmerking komen. Wie heeft toevallig nog een idee?

P.S. nog wel 4 stomers toegevoegd aan de lijst[;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Driesel

#2

Hoi Michiel,

Weer een mooi initiatief van je.
Om van een 'Astride' BB 36000 een 13 te maken, zul je toch wat werk hebben aan de neuzen; tevens zonde van het dure model.

Het Fleischmann model van de TRAXX is niet bruikbaar om een Belgische versie te bouwen: Fleischmann levert enkel een model van de TRAXX 1. De Belgische TRAXXen zijn reeds versie 2E!

Misschien kan je de Minitrix DB V60 nog vermelden. Omschilderen kan in een NMBS type 260 of latere reeks 80 (indien men het model van de Minitrix 8058 niet meer vindt)


Michiel

#3
Hoi Dries,

Het zou inderdaad zonde zijn om zo'n dure Franse BB36000 te gaan verknoeien, maar het is wel een zus van onze reeks 13, en dus opgenomen in de lijst.

Ik zal de Fleischmann als TRAXX verwijderen. Want zie, dat is nu die kenneis dat ik mis. Van het modern metrieel heb ik niet veel kaas gegeten. Bedankt voor je opmerking.

De V60 ga ik niet opnemen, gezien er al een Belg wordt geproduceerd. Als ik ze zou opnemen, kan ik ook meteen alle bolle neuzen opnemen, en zowat alle stoomlocs uit de lijst van Belgische modellen. Ik zou me willen beperken tot de modellen waarvoor er al geen Belgisch model beschikbaar is.

Nogmaals dank voor je opmerkingen, de aanpassingen worden vandaag nog doorgevoerd.

groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#4
Het was wat zoeken, maar toch gevonden: het lijkt me vrij eenvoudig om van het Nederlandse messing-model van de 2200 van THS, een belgische <b>reeks 76</b> te maken. De lijst met Belgische schaal-N ombouwmodellen is hiermee aangevuld.

(foto: www.belrail.be)

<font color="maroon"><i>edit: heeft iemand weet of de locomotief van de SNCF type BB241-246 (later BB301-324) ooit in schaal N geproduceerd zijn geweest? Onze type 101 (reeks 29) is er een vrij exacte copij van. [;)]</i></font id="maroon">
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Driesel

#5

Michiel,

Nu je erover begint, herinner ik me weer dat THS zelfs Belgische versies van die NS 2200 heeft gemaakt: enkele grijs-gele omgenummerde exemplaren en zelfs de groen-gele 7617. Na even googlen vond ik dan nog dit: http://www.tacomodels.nl/default.asp?contentID=550

Of die Franse loc in N gemaakt is weet ik niet, maar een ander zusje daarvan is gemaakt door Minitrix: de NS 1100 in oorspronkelijke versie (zonder de zogenaamde 'botsneus' dus).

Groeten,

Dries

Michiel

#6
Hmmm... dan moet die Belgische THS reeks 76 van lijst wisselen. Bedankt voor die informatie.

Die NS 1100 lijkt me toch wel vrij sterk afwijkend van onze 101, maar ik zal het eens nader bekijken. Ik hoop dat je gelijk hebt. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#7
Ik heb de lijsten aangepast: de diesel reeks 76 van THS is nu opgenomen in de lijst van Belgische schaal N modellen. [;)]

En ik heb eens nagekeken betreffende onze elok type 101 en de NS 1100. Ze blijken niet direct zussen te zijn, maar eerder nichten. De NS 1100 is afgeleid van de BB 8100-8200 van de SNCF. Onze type 101 is afgeleid van de BB 241-246. Kwa uiterlijk zijn ze toch vrij sterk afwijkend, vind ik. [8)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

railrunner

#8
Heeft iemand technische tekeningen van de type 76?  Had overlaatst een foto gezien met twee 76 in dubbeltractie op lijn 122.  Dus zo'n model in N vinden wij zeker interessant.[:p]

Michiel

#9
Ik vermoed dat je op een Nederlands forum meer succes zal hebben. Vraag dan naar de plannen van een 2200. Deze lok wordt er regelmatig nagebouwd (op schaal). Ik vermoed dat er plannen van in omloop moeten zijn. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Stefan Appelmans

#10
Ik zie wel een 551 en 553 in N...
Je gaat niet zeggen dat dat bestaat.
Ik heb goesting te prutsen.[^]
Is er daar een deftig (best mogelijk) onderstel voor? Niet halvenalf, een deftig.
stefan.

Michiel

#11
Hallo Stefan,

ik heb geen weet van het bestaan van een railbus 551 of 553 in schaal N. Dus daar heb je een origineel model mee in schaal N.

Persoonlijk heb ik geen ervaring met welke goede en moderne onderstellen zijn. Ik zie regelmatig allerlei onderstellen van Tomix aangeboden. Maar of ze ECHT goed zijn, dat weet ik niet.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#12
Voor de knutselaars die graag eens een reeks 76 in elkaar prutsen, is dit misschien een leuke start?

http://www.eurospel.nl/nl/bezoek/sales/verkoop/Nspoor-1.html

(ik heb zelf geen enkele baat bij dit aanbod)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

#13
de HLR 77 van de NMBS is (dacht ik) een Mak 1205. Nu brengt Piko een Mak 1206. Is dit een aanvaardbaar model om er een Belg van te maken, of zijn de verschillen te beduidend? (Sorry, ik ben geen tijdperk V kenner)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Driesel

#14
Michiel,

Alles over de MaK/Vossloh-familie vind je hier: http://www.loks-aus-kiel.de

De Belgische 77/78 is een speciaal geval en is een meter langer dan een G1206.
De Piko-loc is alleszins al een betere basis dan het Minitrix-model (juiste draaistellen, groot zijrooster en dubbele ventilatoren). Mijn voor een ombouw naar een 77/78 aangekochte 'G1206' van Minitrix is na de aankondiging van het Piko-model een Nederlandse 'Vlaamse Reus' geworden.
Een G1700, zoals Hobbytrain aankondigd, is nog beter, en dan vooral de Zwitserse versies, want die beschikken reeds over een stuurcabine met linkse stuurpost (Let maar op de positionering van de deuren) en vrijstaande koplichten. Maar dit model zal hoogstwaarschijnlijk pas ergens 2012 verschijnen.

Enkel omspuiten van de modellen zal niet volstaan om een HLD 77/78 te maken. Maar ik zie het wel al zitten! [:p]

Dries