Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Look-alike type 30?

Gestart door Michiel, 26 mei 2010, 20:20:02 PM

Michiel

Hoe overtuigend vinden jullie deze locomotief als look-alike van het type 30? Het gaat niet om een exacte uitvoering, maar om een overtuigende uitstraling van dit model. Wat stoort er het meeste aan, en wat zou er best aan aangepast worden worden (beschildering uitgesloten)?
(ik heb hier met opzet niet het type 30 naast gezet, want een 1 op 1 vergelijking met de opsomming van de vershillen moet het ook niet worden)
imghttp://i862.photobucket.com/albums/ab181/Modelspoor/Varia/4f.jpg/img
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Sicco

Is deze Engelse loc er dan als H0 model?

Michiel

Ja, ik geloof het wel (Lima en Hornby?), maar in schaal N weet ik het zeker.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

rixke rail

citaat:
Geplaatst door Michiel

Wat stoort er het meeste aan, en wat zou er best aan aangepast worden worden (beschildering uitgesloten)?



De vuurhaard bij het type 30 was afgerond, niet rechthoekig !
Het machinistenhuis had ronde voorruiten en rechte zij"vensters".
Voor de rest zal hij, zeker in N, vrij overtuigend kunnen doorgaan voor een type 30 !
Modelspoorse groeten,
Eric.

Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Sicco

citaat:
Geplaatst door Michiel

Ja, ik geloof het wel (Lima en Hornby?), maar in schaal N weet ik het zeker.


Excuseer, dat het om H0 ging was een te snelle aanname van me!

ToThePoint

Als ik voortga op de foto's die ik heb merk ik de volgende verschillen.

1: schouw is korter.
2: Grotere rookkkast.
3: De bufferbalk is aan de achterkant duidelijk groter (ronding).
4: ontbreken van het (overdrukventiel?) tegen het machinistenhuis.
5: Andere vormgeving aan het machinistenhuis (ronding uitsparing)
6: Kleinere stoomdome
7: Ontbreken van de typische macintoch ronding aan de voet van de rookkast.
8: Verstevigingsdriehoeken aan de voorzijde van de rookkast die verbinding maken met de voetplaat zijn recht. Type 30 heeft meer ronding erin.
9: Vermoedelijk is de diameter van de ketel groter dan die van de type 30 want niet alleen zijn dome en schouw zijn kleiner. De wielkast van het achterste wiel is afwezig. Dus om er een type 30 van te maken is een ketel met kleinere diameter aangewezen.

Over de afmetingen heb ik spijtig geen gegeven.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

ToThePoint

Ow heb een opsomming gemaakt.
Wat er ontbreekt voor een look-alike is de mooie voet van de rookkast.
Ook het ontbreken van het 3de wielkast is iets wat voor mij deze loc niet als lookalike maakt.
Het is niet onoverkomelijk. De eenvoud en sierlijkheid van dergelijke loc's maakt het overwegen waard om te gaan bricoleren.
Kwil er wel zo eentje in HO
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

@Sicco, je hoeft je niet te verontschuldigen want in feite speelt schaal voor het moment geen rol. Ik zoek een locomotief dat niet van Duitse afkomst voor tijdperk I (1920-1925). De MacIntosh periode kent locomotieven die kwa stijl Engels zijn van oorsprong. Het grote voordeel in H0 is dat er al modellen bestaan, zoals van het type 41/44, type 15/16, type 18/20. van DJH of Jocadis. In schaal N bestaat er niets. Dus ben ik op zoek naar look-alikes.

@Eric en Jean-Paul, badankt voor jullie opmerlingen. Voor mij waren het vooral de vorm van de vuurhaard, de ronde raampjes vooraan, de frontplaat van de rookkast en de positie van de wielkappen die me stoorden. De eerste drie zijn vrij gemakkelijk aan te passen. De opstelling van de assen, en de wielkappen is behoorlijk ingrijpend en ligt voorlopig nog buiten mijn kunnen.

Nu ik jullie reactie heb gehoord, denk ik dat ik het eens ga proberen... het ombouwen van een LMS Fowler 4f naar een BS type 30. Ik lig dus op de loer voor een goedkoop modelletje dat als basis kan dienen (een Lima of Graham Farish 4F).
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

Michiel ik zou toch ook niet twijfelen. Ok er zijn wel aanpassingen, maar daar komt een vijlensetje goed van pas. Of als u kapitaalkrachtig bent een freesbankje.
Type 32 of 32s (latere type 41 en 44) kan ook volgens mij. Moest je aan de afmetingen van de wielen en/of afstand van elkaar kan komen is misschien een van de andere types een optie.
In elk geval vind ik dergelijke type van loc's, eenvoudig en sierlijk. Ik ga er ook zelf bouwen en verbouwen.
Ikzelf heb 2 fleischmann's gekocht om types 17/18 van te maken. Of eender welk type 4+4+0 mac intosh.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

Nee, freesbankjes en dergelijke zit er nog niet in. Ik heb een budget van ongeveer 100 euro per maand. Net genoeg om een oud occasiemodelletje te kopen, wat verf, hout, draad en een ander kleingoed om te kunnen knutselen. Het gezin gaat voor. Maar zo gaat het ook. Ik elk geval ben ik gelukkiger met het ombouwen van een oud afdankertje, dan met kant en klare nieuwkoop waar je alleen maar naar kan kijken.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

Volledig mee eens Michiel.
Ik koop ook 2de hands (ruim de helft van het materiaal).
Vele loc's hebben in een vitrine gestaan en nooit of nauwelijks gereden. Na een service beurt weer als nieuw.
Voordeel is dat men voor 120 euro een ganse trein heeft. En in tijdperk I uitvoering.
Ik heb ook geen freesbank, wel een horlogemakers vijlset. Dat gaat trager, maar het lukt me ook. Onontbeerlijk is de loepe. Uw ogen mogen nog zo goed zijn. De beperking van uw ogen worden maar al te duidelijk eens je een loc verbouwt.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Michiel

Toeval dat je het daar net over hebt, ik heb gisteren een kleine bestelling geplaatst bij een bekend postorderbedrijf met onder andere een vergrootglas, horlogemakersvijltjes, miniboorset en handboormachine. Telkens een macro-foto trekken van je model om te zien of het goed is, werkt niet echt vlot. [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Dit lijkt een erg interssant project [:p]
Hou ons op de hoogte, h? [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ToThePoint

Toeval bestaat niet Michiel.
Boren van 0.5 mm zijn tegenwoordig ook in den brico verkrijgbaar aan 1 euro 't stuk. Veel goedkoper dan de ijzerenwinkel.
Verder maak ik boren tussen 0.6 en 0.9 zelf op maat.
Ik vertrek van een boor van 1mm. Zie het filmke op de website.
Ik gebruik voor de modelbouw die dremels die ze wel eens verkopen in aldi en/of lidl. In de set zit ook een flexibel zodat je de zware motor niet hoeft te hanteren aan fragile loc's.
Voor printen te boren gebruik ik een klein electronica boormachientje.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI